DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Knowledge Sharing in On-Line Communities of Practice : Focusing on the Relational Characteristics

온라인 실행공동체에서의 지식공유에 관한 연구 : 관계적 특성을 중심으로

  • Received : 2013.10.25
  • Accepted : 2014.03.09
  • Published : 2014.03.31

Abstract

Prior studies on knowledge sharing have concentrated primarily on either organizational or individual characteristics. However, by focusing on the interaction between members in On-line communities of practice (CoPs), we seek to identify and analyze factors that affect knowledge sharing by members in CoPs. Therefore, we examine if the independent variables such as interactivity, followership, and trust have positive impacts on the dependent variables such as commitment to CoPs and intention to share knowledge. In addition, this study also investigates the relationship between commitment to CoP and intention to share knowledge. The empirical results show that interactivity has a positive impact on commitment, but an insignificant impact on intention to share knowledge. Besides, trust between members is significantly associated with intention to share knowledge, whereas it does not have a significant effect on commitment. Moreover, followership is significantly related to both commitment and intention to share knowledge. These empirical findings show that the relationship between members in CoPs play a significant, positive role in intention to share knowledge. In conclusion, this research contributes to shedding a light into both interactions between members in and commitment to CoPs that are critical to facilitate knowledge sharing.

Keywords

References

  1. 강두연, "가상 커뮤니티 활성화 및 성공전략에 관한 연구", 석사학위논문, 고려대학교 경영대학원, 2001.
  2. 고 준, 엄기용, "온라인 실행공동체(Communities-of-Practice) 활성화 요인과 스폰서의 영향", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제16권, 제2호(2006), pp.183-203.
  3. 구옥희, 최옥순, "임상 간호사의 팔로워십과 직무만족, 조직몰입과의 관계", 대한간호학회지, 제30권, 제5호(2000), pp.1254-1264.
  4. 구정모, 송해덕, "지식공유의도를 매개로 한 CoP 참여의지와 몰입 간의 관계", 한국HRD연구, 제6권, 제1호(2011), pp.75-96.
  5. 김가희, "지식공유 활동이 조직구성원의 태도에 미치는 영향에 관한 연구", 석사학위논문, 한양대학교 대학원, 2008.
  6. 김나은, 김민화, "여행사 웹사이트의 상호작용성, 공동체의식, 온라인 구전정보와 충성도의 구조적 관계", 서비스경영학회지, 제10권, 제3호 (2009), pp.241-269.
  7. 김도연, 신민수, "전자적 네트워크에서 지식공유에 기여하는 요인에 관한 연구", 한국경영정보학회 2007 춘계학술대회, (2007), pp.459-465.
  8. 김봉준, 정창미, 조남재, "가상공간에서의 사회적 교류가 가상공동체 몰입에 미치는 영향에 관한 연구 : 한국과 인도를 비교하여", 경영정보학연구, 제14권, 제2호(2004), pp.21-36.
  9. 김성혁, 권상미, 양현교, "호텔직원들의 리더십과 팔로워십 유형이 조직몰입, 직무만족, 이직의도에 미치는 영향 : 서울 소재 특급 호텔 식음료직원을 대상으로", 호텔경영학연구, 제18권, 제3호(2009), pp.81-97.
  10. 김재욱, 최지호, 한계숙, "온라인 커뮤니티 마케팅 활동과 친커뮤니티 행동 간의 관계에 있어서 몰입의 매개 역할", 마케팅연구, 제17권, 제4호 (2002), pp.77-98.
  11. 김주영, 김경규, "지식공유의도, 신뢰, 기회주의적 행동의 위험이 공급망 참여기업 사이의 지식교환에 미치는 영향에 관한 연구 : 공급망 상류EMS기업의 후방 관계를 중심으로", 대한경영학회지, 제22권, 제1호(2009), pp.71-97.
  12. 김진화, 변현수, "가상공동체에서 매개 변수로서의 몰입의 역할", Information Systems Review, 제6권, 제2호(2004), pp.47-63.
  13. 김효근, 정성휘, "기업 내 Knowledge Management Systems(KMS)를 통한 지식이전 성공에 미치는 영향요인에 관한 연구 : 구성주의 관점에서 수혜자의 채택동기를 매개로", 경영학연구, 제31권, 제4호(2002), pp.993-1037.
  14. 노미진, "스마트폰 뱅킹의 지각된 위험과 가치가 신뢰 및 의도에 미치는 영향 : 신뢰의 매개효과 분석", 대한경영학회지, 제24권, 제5호(2011), pp.2599-2615.
  15. 문준연, 최지훈, "가상공동체 참여동기와 공동체의식, 충성도 및 구매의도간의 관계에 관한 연구", Information Systems Review, 제5권, 제2호(2003), pp.71-90.
  16. 박재연, 권동극, 김영식, "패밀리레스토랑 종사원의 팔로워십 유형이 임파워먼트 및 정서적 몰입에 미치는 영향", 관광연구, 제22권, 제3호 (2007), pp.341-357.
  17. 박준기, 이혜정, 이정우, "팀 혁신활동을 위한 지식공유 활동 영향요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제12권, 제3호(2013), pp.253-271.
  18. 변현수, "인터넷 사용자의 신뢰, 충동, 몰입이 쇼핑몰 방문후 결과에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제21권, 제4호(2008), pp.1523-1542.
  19. 서창적, 윤여선, "직속상사의 변혁적 리더십과 종업원의 팔로워십(followership) 특성에 따른 종업원만족이 고객 인지 서비스 품질에 미치는 영향", 한국서비스경영학회 하계학술대회, 제1권(2005), pp.1-29.
  20. 신선진, 공희경, 고준, "지식관리시스템에서의 지식공유에 대한 영향요인과 성과간의 구조적 관계에 관한 연구", 지식경영연구, 제9권, 제2호(2008), pp.87-107.
  21. 양동훈, 구관모, "팔로워십 특성이 상사 부하 간교환관계 및 직무태도에 미치는 영향", 경영학연구, 제34권, 제3호(2005), pp.939-969.
  22. 오상현, 김상현, "B2B e-마켓플레이스에서 신뢰의 선행요인과 몰입에 미치는 영향", 유통연구, 제13권, 제1호(2008), pp.1-33.
  23. 오세구, 정상철, "가상공동체의 관계지향적 활동이 몰입 및 친 공동체 행동에 미치는 영향에 관한 연구", Journal of information technology applications and management, 제12권, 제4호 (2005), pp.71-92.
  24. 유시정, 김영택, 양태식, "서비스기업의 팔로워십 특성이 직원의 관계교환(LMX)의 질, 임파워먼트, 직무태도간에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제8권, 제1호(2007), pp.57-78.
  25. 유 일, 고 준, 김재전, 박성종, "지식경영시스템의 사용자 성과에 영향을 미치는 요인 : 실행공동체 특성요인을 중심으로", 지식경영연구, 제7권, 제1호(2005), pp.31-46.
  26. 이건창, 정남호, 조남용, 신성우, 이현정, 이재하, "가상공동체에서 리더십 스타일과 팀 성과에 관한 실증연구", 지식경영연구, 제9권, 제4호 (2008), pp.127-142.
  27. 이덕희, "상호작용성이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구", 석사학위논문, 고려대학교 경영대학원, 2001.
  28. 이동만, 이영숙, 안현숙, "인터넷 사용과 지각의 성별차이에 관한 연구", 경영정보학연구, 제12권, 제1호(2002), pp.103-121.
  29. 이문규, 김태영, 김현경, "브랜드 커뮤니티가 소비자 태도에 미치는 영향", 마케팅 연구, 제19권, 제3호(2004), pp.197-224.
  30. 이선로, "온라인 커뮤니티 활동과 개인 특성이 구전 효과에 미치는 영향에 관한 연구", 경영학연구, 제37권, 제4호(2008), pp.957-988.
  31. 이수현, "지식 기여자의 지식기여도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 국내 온라인 지식 커뮤니티를 중심으로", 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 2003.
  32. 이정훈, "지식 공유에 영향을 주는 정보 기술 온라인 커뮤니티의 특성과 신뢰에 대한 연구", 석사학위논문, 한국외국어대학교 대학원, 2007.
  33. 이지현, "CoP(Community of Practice)의 참여동기 및 보상이 CoP 몰입과 지식공유활동에 미치는 영향에 관한 연구", 석사학위논문, 전남대학교 대학원, 2010.
  34. 이혜정, 박준기, 이정우, "IT프로젝트 관리자의 리더십 역량 : 팀 내 사회적 자본 관점에서", 한국IT서비스학회지, 제10권, 제4호(2011), pp.133-147. https://doi.org/10.9716/KITS.2011.10.4.133
  35. 임소혜, 김은미, 함선혜, "이용자의 인지욕구와 감각추구성향이 상호작용성의 효과에 미치는 영향", 한국방송학보, 제22권, 제4호(2008), pp.277-319.
  36. 정규엽, 김원동, 서용진, "호텔직원의 팔로워십 특성과 리더십 유형이 직무만족에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제15권, 제4호(2006), pp.1-12.
  37. 정수주, "SNS와 사회자본이론에 대한 탐색적 연구 : 대학생의 페이스북 이용을 중심으로", 석사학위논문, 단국대학교 대학원, 2012.
  38. 정재훤, 양성병, 김영걸, "온라인 지식네트워크내에서의 지식기여 및 지식활용 활동에 영향을 미치는 요인", 한국경영과학회지, 제34권, 제3호(2009), pp.1-27.
  39. 정현석, 홍관수, "가상커뮤니티에서 지식공유의 선행요인과 결과요인", 인터넷전자상거래연구, 제12권, 제1호(2012), pp.227-246.
  40. 조진현, 김정군, 최병구, 이희석, "조직 구성원 신뢰의 지식공유에 대한 영향 분석", 지식경영연구, 제3권, 제1호(2002), pp.19-39.
  41. 최광신, "Followership이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 : 임파워먼트(Empowerment)의 조절효과를 중심으로", 한국정보전략학회지, 제2권, 제1호(1999), pp.202-221.
  42. 최미정, "팔로워십 유형과 조직몰입간의 상관성 연구", 석사학위논문, 연세대학교 교육대학원, 2003.
  43. 한동효, 김주찬, 조현준, "구조방정식모형(SEM)을 이용한 지방공무원의 지식공유 영향요인 분석", 한국거버넌스학회보, 제14권, 제3호(2007), pp.1-30.
  44. 허명숙, 천명중, "플로우(Flow)의 구성요인, 조직몰입, 지식공유와 직무만족과의 관계에 대한 실증연구", 정보시스템연구, 제16권, 제4호 (2007), pp.1-31.
  45. Adler, P. S., "Market, hierarchy and trust : The knowledge economy and the future of capitalism", Organization Science, Vol.12, No.2(2001), pp.215-234. https://doi.org/10.1287/orsc.12.2.215.10117
  46. Agarwal, R. and E. Karahanna, "Time flies when you're having fun : Cognitive absorption and beliefs about information technology usage", MIS Quarterly, Vol.24, No.4 (2000), pp.665-694. https://doi.org/10.2307/3250951
  47. Alcorn, D. S., "Dynamic followership : Empowerment at work", Journal of Applied Psychology, Vol.75, No.3(1992), pp.9-13.
  48. Bock, G. W. and Y. G. Kim, "Breaking the myths of rewards : an exploratory study of attitudes about knowledge sharing", Information Resources Management Journal, Vol.15, No.2(2002), pp.14-21.
  49. Bock, G. W., W. Ng, and Y. Shin, "The effect of a perceived leader's influence on the motivation of the members of nonwork- related virtual communities", IEEE Transactions on Engineering Management, Vol.55, No.2(2008), pp.292-303. https://doi.org/10.1109/TEM.2008.919679
  50. Casalo, L. C., C. Flavian, and M. Guinaliu, "Fundaments of trust management in the development of virtual communities", Management Research News, Vol.32, No.5 (2008), pp.324-338.
  51. Clark, T. and C. L. Martin, "Customerto- Customer : The forgotten relationship in relationship marketing", Jagdish N. Sheth and Atul Parvatiyar(Eds.), Research Conference Proceeding : Relationship Marketing : Theory, methods and Applications, Emory University, Atlanta, 1994.
  52. Colangelo, A. J., "Followership: Leadership styler", The UNIV of Oklahoma, Ph. D, 2000.
  53. Connelly, C. E. and E. K. Kelloway, "Predictors of employees' perceptions of knowledge sharing cultures", Leadership and Organization Development Journal, Vol.24, No.5(2003), pp.294-301. https://doi.org/10.1108/01437730310485815
  54. Csikszentmithalyi, M., Beyond Boredom and Anxiety, Second Printing, San Francisco, CA, Jossey-Bass, 1977.
  55. Csikszentmithalyi, M., Flow : The Psychology of Optimal Experience, New York, Harper and Row, 1990.
  56. DeLone, W. H. and E. R. McLean, "Information systems success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1(1992), pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  57. Farrior, J., H. Sarah, J. Paul, K. Andy, L. Stacey, and M. Bill, Online Communities, White Paper, Kellogg Graduate School of Management, 1999.
  58. Fornell, C. and D. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement errors", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1(1981), pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  59. Fukuyama, F., Trust : The social virtues and the creation of prosperity, New York : Free Press, 1995.
  60. Hair, J. F., W. C. Black, B. J. Babin, R. E. Anderson, and R. L. Tatham, Multivariate Data Analysis, 6th ed., Upper Saddle River, NJ : Pearson, 2006.
  61. Hoffman, D. L. and T. P. Novak, "Marketing in hypermedia computer-mediated environments : Conceptual foundations", Journal of Marketing, Vol.60, No.3(1996), pp.50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  62. Hsu, M. H., T. L. Ju, C. H. Yen, and C. M. Chang, "Knowledge sharing behavior in virtual communities : The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations", International journal of Human- Computer Studies, Vol.65, No.2(2007), pp. 153-169. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.09.003
  63. Kelley, R. E., The power of followership : How to create leaders people want to follow and followers who lead themselves, New York : Currency Doubleday, 1992.
  64. Kogut, B. and Zander, U., "Knowledge of the firm and evolutionary theory of the multinational corporation", Journal of International Business Studies, Vol.24, No.4(1993), pp.625-645. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490248
  65. Kohli, A. K., B. J. Jaworski, and A. Kumar, "MARKOR : A measure of market orientation", Journal of Marketing Research, Vol.30, No.4(1993), pp.467-477. https://doi.org/10.2307/3172691
  66. Kwon, U. P., S. E. Beatty, and J. Lueg, "Organizational culture and relational role behaviors : A retail assesment of relationship marketing international review of retail", Distribution and Consumer Research, Vol.10, No.3(2000), pp.30-52.
  67. Lee, C., "Followership : The essence of leadership", Training, Vol.28, No.1(1991), pp. 27-35.
  68. Lesser, E. L. and J. Storck, "Communities of practice and organizational performance", IBM Systems Journal, Vol.40, No.4(2001), pp.831-841. https://doi.org/10.1147/sj.404.0831
  69. Lin, H. F., "Knowledge Sharing and Firm Innovation Capability : An Empirical Study", International Journal of Manpower, Vol.28, No.3-4(2007), pp.315-332. https://doi.org/10.1108/01437720710755272
  70. McDermott, R., "Why information technology inspired but cannot deliver knowledge management", California Management Review, Vol.41, No.4(1999), pp.103-117. https://doi.org/10.2307/41166012
  71. Mathieu, J. E. and D. E. Zajac, "A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment", Psychol. Bull., Vol.108(1990), pp.171-194. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171
  72. Meyer, J. P., N. J. Allen, and C. A. Smith, "Commitment to organizations and occupations : extension and test of a three-component conceptualization", Journal of Applied Psychology, Vol.78, No.4(1993), pp.538-551. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.538
  73. Mistzal, B. A., Trust in modern societies, Polity Press, Cambridge, England, 1996.
  74. Nunnally, J. C., Psychometric Theory, New York : McGraw-Hill, 1967.
  75. Nyhan, R. C. and H. A. Marlowe, "Development and psychometric properties of the organizational trust inventory", Evaluation Review, Vol.21, No.5(1997), pp.614-635. https://doi.org/10.1177/0193841X9702100505
  76. Palmer, J. and D. Griffith, "An emerging web site design model for marketing", Communication of ACM, Vol.41, No.3(1998), pp.44-51.
  77. Palmer, J. W., "Web site usability, design and performance metrics", Information Systems Research, Vol.13, No.2(2002), pp.151-167. https://doi.org/10.1287/isre.13.2.151.88
  78. Park, J., J. Lee, H. Lee, and D. Truex, "Exploring the impact of communication effectiveness on service quality, trust and relationship commitment in IT services", International Journal of Information Management, Vol.32, No.5(2012), pp.459-468. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2012.02.005
  79. Putnam, D., Making Democracy Work : Civic Traditions in Modern Italy, Princeton : Princeton University, 1993.
  80. Quinn, R. W., "Flow in knowledge work : High performance experience in the design of national security technology", Administrative Science Quarterly, Vol.50, No.4 (2005), pp.610-641. https://doi.org/10.2189/asqu.50.4.610
  81. Ridings, C. M., D. Gefen, and B. Arinze, "Some antecedents and effects of trust in virtual communities", Journal of Strategic Information systems, Vol.11, No.3-4(2002), pp.271-295. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00021-5
  82. Ross, W. H. and C. Wieland, "Effects of interpersonal trust and time pressure on managerial mediation strategy in a simulated organizational dispute", Journal of Applied Psychology, Vol.81, No.3(1996), pp. 228-248. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.3.228
  83. Shankar, V., G. L. Urban, and F. Sultan, "Online Trust : A Stakeholder Perspective, Concept, Implication, and Future Direction", Journal of Strategic Information, Vol.11 (2002), pp.325-344. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00022-7
  84. Sherif, M., Intergroup relations and leadership : Approaches and research in industrial, ethnic, cultural and political areas, Sherif, M.(Ed.), Oxford, England : John Wiley, 284, 1962.
  85. Simonin, B. L., "Ambiguity and the process of knowledge transfer in strategic alliances", Strategic Management Journal, Vol.20, No. 7(1999), pp.595-623. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199907)20:7<595::AID-SMJ47>3.0.CO;2-5
  86. Steuer, J., "Defining virtual reality : dimensions determining telepresence", Journal of Communication, Vol.42, No.4(1992), pp.73-93.
  87. Swan, J., S. Newell, and M. Robertson, "Limits of IT-driven knowledge management initiatives for interactive innovation processes : Towards a community-based approach", Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences, (2000), pp.1013-1024.
  88. Szulanski, G., "Exploring internal stickiness : impediments to the transfer of best practice within the firm", Strategic Management Journal, Vol.17(1996), pp.27-43. https://doi.org/10.1002/smj.4250171105
  89. Taylor, W. A. and G. H. Wright, "Organizational readiness for successful knowledge sharing : challenges for public sector managers", Information resources management Journal, Vol.17, No.2(2004), pp.22-37. https://doi.org/10.4018/irmj.2004040102
  90. Tsai W. and Ghoshal. S., "Social capital and value creation : An empirical study of intrafirm networks", Academy of Management Journal, Vol.41, No.4(1998), pp.464-476. https://doi.org/10.2307/257085
  91. Turnley, W. H., M. C. Bolino, S. W. Lester, and J. M. Bloodgood, "The impact of psychological contract fulfillment on the performance of in role and organizational citizenship behavior", Journal of Management, Vol.29, No.2(2003), pp.187-206.
  92. Van den Hooff B. and Femke de Leeuw van Weenen, "Committed to share : Commitment and CMC use as antecedents of knowledge sharing", Knowledge and Process Management, Vol.11, No.1(2004), pp.13-24. https://doi.org/10.1002/kpm.187
  93. Wasko, M. and S. Faraj, "It is what one does : Why people participate and help others in electronic communities of practice", Journal of Strategic Information Systems, Vol. 9(2000), pp.155-173. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(00)00045-7
  94. Wenger, E., R. McDermott, and W. M. Snyder, Cultivating Communities of Practice, Massachusett, Boston, MA : Harvard business school press, 2002.
  95. Wheeless, L. R., "A follow-up study of the relationships among trust, disclosure, and interpersonal solidarity", Human Communication Research, Vol.4, No.2(1978), pp.143-157. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1978.tb00604.x
  96. Wiener, Y., "Commitment in organizations : A normative view", Academy of Management Review, Vol.7, No.3(1982), pp.418-428.