DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on "Noble Savage" in Films: Focused on The Jungle Book and Tarzan

영화 속 '고귀한 야만인 Noble Savage'에 대한 연구: <정글북>과 <타잔>을 중심으로

  • 이윤희 (동덕여자대학교 미디어디자인학과)
  • Received : 2014.02.01
  • Accepted : 2014.03.10
  • Published : 2014.03.31

Abstract

The term 'noble savage' is a literary stock character that expresses the concept of an idealized person who has not been corrupted by civilization, and therefore symbolizes humanity's innate goodness. Fictional noble savage characters that are raised by wild animals such as Rudiard Kipling's Mowgli or Edgar Rice Burroughs' Tarzan were created over 100 years ago but are still repeatedly reproduced as movies and TV series. Since films that depict noble savages tend to criticize civilization, popularity of these film could be due to the hidden anxiety of masses towards civilization and technology. Characters in commercial films about noble savages tend to be leveled, sharpened, and assimilated as Allport and Postman argued in The Psychology of Rumor. It is probably because films, as mass medium, need to be understood easily to the public. Characters in animations with cartoon style images are more likely to be leveled, sharpened, and assimilated even further than live-actions. Films show social stereotype of the time through assimilation process. Comparing different versions of film based on the same novel about noble savage how those social stereotypes such as gender roles and idea of evil change.

'고귀한 야만인'이란 계몽주의 시대를 풍미했던 이상화된 인간 본성의 전형으로서, 문명의 때가 전혀 묻지 않은 채 자연 그대로의 상태에서 자연과 하나가 되어 살아가는, 순수하며 고결한 사람을 가리키는 말이다. 야생 아이로 자라나 고귀한 야만인이 된다는 설정은 주인공을 가장 극단적으로 문명과 격리시키기 위한 장치로, 19세기 이후 나타났다. <정글북>과 <타잔>은 가장 대중적으로 사랑 받았던 허구적 야생 아이/고귀한 야만인 캐릭터로, 소설의 성공에 힘입어 20세기 초부터 시각화되어 왔으며 현재까지도 영화나 TV 시리즈 등으로 반복하여 재생산되고 있다. 영화에서 나타나는 고귀한 야만인 캐릭터들은 알포트와 포스트먼이 주장했던 정보의 평탄화, 첨예화, 동화 과정이 강하게 일어나 있는 경향을 보이는데, 영화라는 매체 자체가 대중에게 쉽게 이해되어야한다는 상업적인 속성이 강하기 때문으로 보인다. 특히 애니메이션 방식으로 만들어진 영화는 평탄화, 첨예화, 동화가 가장 강하게 나타나는 것을 볼 수 있다. 상업적 영화는 사회적 스테레오 타입을 되풀이하는 동화 현상 때문에 그것이 제작된 시기의 대중적인 생각과 편견을 그대로 보여준다. <정글북>과 <타잔>같이 시기적 차이를 두고 여러 번에 걸쳐 영화화된 작품들을 비교해보면 그 시대의 남자와 여자의 성 역할의 차이와 대표적인 사회의 악 등 사회적 통념의 변화를 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 자크 바전, 이희재 역, 새벽에서 황혼까지: 1500-2000 서양문화사 500년, 민음사, 2006
  2. Allport, Gordon W. and Leo Postman. The Psychology of Rumor, Henry Holt and Company, Inc. 1948
  3. Harrison, Randall P., The Cartoon: Communication to the Quick, Sage Publications, 1981
  4. 이윤희, 라이브액션 영화를 재해석한 카툰 애니메이션에서의 작품 변형 연구, 영상예술연구, 통권 제 16호, (2010, 5), pp. 301-322
  5. 이윤희, 애니메이션을 리메이크한 라이브액션 영화에서 일어나는 캐릭터와 내러티브 변형에 대한 연구: 디즈니 사례들을 중심으로, 영상예술연구, 통권 제 20호, (2012, 5), pp. 117-136
  6. Burroughs, Edgar Rice, Tarzan of the Apes, Project Gutenberg 2008, http://www.gutenberg.org/files/78/78-h/78-h.htm#chap24, 2014년 1월 30일 검색
  7. Kipling, Rudyard, The Jungle Book, Project Gutenberg 2008, http://www.gutenberg.org/files/236/236-h/236-h.htm, 2014년 1월 30일 검색
  8. <아바타 Avatar>, Directed by James Cameron, 2009
  9. <정글북 Jungle Book>, Directed by Zoltan Korda, 1942
  10. <정글북 The Jungle Book>, Directed by Wolfgang Reitherman, 1967
  11. <정글북 Rudyard Kipling's The Jungle Book>, Directed by Stephen Sommers, 1994
  12. <타잔 Tarzan of the Apes>, Directed by Scott Sydney, 1918
  13. <타잔 Tarzan The Ape Man>, Directed by W. S. Van Dyke, 1932
  14. <타잔 Tarzan, The Ape Man>, Directed by John Derek, 1981
  15. <타잔 Greystoke: the Legent of Tarzan, Lord of the Apes>, Directed by Hugh Husdon, 1984
  16. <타잔 Tarzan>, Directed by Chris Buck and Kevin Lima, 1999
  17. <타잔 3D Tarzan>, Directed by Reinhard Klooss, 2013