DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the 3D Stereoscopic Disparity in Four Animation Movies

3D 입체 애니메이션의 장면별 입체시차 연구

  • 서동희 (남서울 대학교 영상예술디자인학과)
  • Received : 2014.02.03
  • Accepted : 2014.03.03
  • Published : 2014.03.31

Abstract

This study was aimed to analyze the disparities of 3D stereoscopic images in four well-known American animation movies. After Avatar (2009), lots of stereoscopic movies were developed in Korean 3D production. Almost all 3D productions in Korea, however, focus on the display images or TV series animation yet. In order to make many well-made Korean stereoscopic 3D animations in future, analyzing and comparing the disparities of 3D stereoscopic images is necessary and even mandated. First, I chose 40 cuts from each four American stereoscopic 3D feature films, including Despicable me 2, Epic, Monster University, and Turbo. According to the classifications of shot angles by Vineyard (2008), secondly I analyze the 23 different angular disparities of 3D stereoscopic images and displayed in tables. Demonstrated shot angle disparities in each scene would provide numerical information to animators how to design and make the 3D stereoscopic images. Making successful stereoscopic 3D feature film will be a huge turning point in the Korean animation field in future. This study would be a first trial to seek a new method to set ahead an outlook of numerical values of 3D stereoscopic images for better visual effects.

본 연구는 4개의 성공한 미국 극장용 입체 애니메이션의 입체시차를 분석하는데 목적이 있다. 아바타(2009) 이후로, 한국에서는 입체영상이 3D 애니메이션 스튜디오에서 활발하게 제작되었으나, 아직까지 극장용 애니메이션보다는 전시 영상이나 TV시리즈 제작에 주력하고 있다. 미래에 보다 성공적인 극장용 입체 애니메이션을 제작하기 위해서는 입체시차를 분석하고 비교하는 것이 필요하다고 본다. 먼저, 미국에서 2013년에 개봉된 극장용 입체 애니메이션, 수퍼배드2, 에픽, 몬스터 대학교, 터보에서 각각 40개의 컷을 선택하였다. Vineyard의 앵글 샷 분류에 따라 23개의 다른 앵글로 분류하여 40개의 컷을 나누고, 컷에서 측정된 입체시차는 각 애니메이션 별로 4개의 도표로 표시하였다. 각 앵글별로 분석된 입체시차는 3D 입체영상 제작자들에게 수치화된 정보로 제시된다. 성공적인 극장용 입체영상제작은 한국애니메이션산업 발전에 큰 전환점이 될 것이 분명하다. 본 논문은 미국 3D 극장용 입체영상의 입체시차를 수치적으로 보여줌으로서, 보다 나은 극장용 입체애니메이션 제작을 위해, 실질적 방법을 제시하는 새로운 방안을 연구하였다.

Keywords

References

  1. 조양현 외 2인, 3D 입체영화의 뎁스 콘티뉴이티와 몰입도에 관한 연구, 영화진흥위원회, 2011.
  2. 카와이 다카시 외 3명, 김상현 역, 3D 입체영상 표현의 기초, 성안당, 2011.
  3. 제레미 바인야드, 박종호 역, 샷의 기법, 비즈앤비즈, 2010.
  4. Vineyard, Jeremy, Setting Up Your Shots:Great Camera Moves Every Filmmaker Should Know, Michael Wiese Productions, 2008.
  5. 김병철, 3D 입체영화의 제작 기법 연구 : 단편영화 <내생일>을 중심으로, 한국 멀티미디어 학회, 통권 16호, (2013), p.994-1004.
  6. 김정현, 시각적 연출에 의한 3D 입체 애니메이션 연구, 만화 애니메이션 연구, 통권 26호, (2012), p.1-30.
  7. 정은경, 김창일, 백승해, 박순용, 입체영상의 시각 피로 최소화를 위한 특징기반 시차 보정, 전자공학회논문지-SP, 48권 6호, (2011), p77-87.
  8. 네이버 블로그, 울림 http://blog.naver.com/namoo8826, 2013.12.5.
  9. Creativecow.net, http://library.creativecow.net/gardner_brian/magazine_3d_storytelling/1, 2013.11.16.
  10. <몬스터 대학교> (Monsters University, 2013)
  11. <슈퍼배드2> (Despicable me 2, 2013)
  12. <에픽> (Epic, 2013)
  13. <터보> (Turbo, 2013)