DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the activation of ceramic culture education

도자문화 교육의 활성화 방안 연구

  • 김성민 (공주대학교 예술대학 세라믹디자인)
  • Received : 2013.12.11
  • Accepted : 2014.03.20
  • Published : 2014.03.28

Abstract

Culture of Latin cultura culture derived from a translation of the original meaning of words was farming and cultivation, culture, art and later became the will of. British anthropologist E. B. Tyler book "primitive cultures, Primitive Culture" (1871) Culture in the "knowledge. Beliefs Arts. Morality. Law. Practices, including as a member of human society acquired the totality of skills or habits," he gave the definition. Culture can be seen in the human reason, of the form of action, not genetic thing by playing by learning to learn from the community and received the whole thing says. Thus, the prevalence of active cultural power of vigorous training is possible can. In this sense, our ceramic culture also reaffirming the importance of education and the reorganization is needed. Culture and what it takes to become a force larger than the act of teaching. Who supply the consumer with the culture and the sharing of feelings that can be read properly considering the skater to the consumer unless the formation of culture is impossible. In this regard, this study realized the importance of education and culture, as the current situation in our country and the activation of ceramic craft education is to provide.

문화란 라틴어의 cultura에서 파생한 culture를 번역한 말로 본래의 뜻은 경작이나 재배였는데, 나중에 교양 예술 등의 뜻을 가지게 되었다. 영국의 인류학자 E. B.타일러는 저서 ${\ll}$원시문화 Primitive Culture${\gg}$(1871)에서 문화란 "지식 신앙 예술 도덕 법률 관습 등 인간이 사회의 구성원으로서 획득한 능력 또는 습관의 총체"라고 정의를 내렸다. 그리고 문화란 인류에서만 볼 수 있는 사유, 행동의 양식 중에서 유전에 의하는 것이 아니라 학습에 의해서 소속하는 사회로부터 습득하고 전달받은 것 전체를 말한다. 따라서 활발한 문화의 보급은 왕성한 교육의 힘으로 가능하다 할 수 있다. 우리의 도자문화 역시 이러한 의미에서 교육의 중요성을 다시금 확인하고 재정비가 필요하다. 문화로 자리매김을 하기 위해서는 무엇보다도 교육의 힘이 크게 작용한다. 문화가 공급하는 자와 수요자와의 감정의 공유가 있어야 가능한 것임을 감안해 보더라도 수요자가 제대로 읽어내지 못한다면 문화의 형성은 불가능하기 때문이다. 본 연구는 이러한 관점에서 문화로서의 교육의 중요성을 실감하고 현재 우리나라에서 도자공예 교육의 실태와 그 활성화 방향을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. (foundation) Korea Craft Promotion Foundation/2007 Status Joe Craft Industry Corporation, pp.56-64, 2008
  2. (foundation) Korea Craft Promotion Foundation/2007 Status Joe Craft Industry Corporation, pp.3-24, 2011
  3. Alice Jack Trout me, bakgilbu translation, marketing immutable laws, November Publishing, pp.35-38, 1994
  4. Yasuo Ito, low yiheungjae, arts management and cultural policy, p.95