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간호학생의 임상실습에 대한 피로와 자기효능감

Fatigue and Self efficacy on Clinical Practice of Nursing Students

  • 김은희 (영남이공대학교 간호대학) ;
  • 서순림 (경북대학교 간호대학)
  • 투고 : 2014.02.03
  • 심사 : 2014.03.06
  • 발행 : 2014.03.28

초록

본 연구는 간호학생의 임상실습에 대한 피로와 자기효능감 정도 및 상관관계를 파악하고 간호교육 향상을 위한 기초자료를 제공하고자 수행되었다. 연구대상은 D시에 소재하는 2개 대학 3학년 여학생 207명이었고, 자료수집은 구조화된 설문지를 사용하여 2013년 6월 1일부터 30일까지이었다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여, 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, t-test, ANOVA 및 Pearson's correlation coefficient로 분석하였다. 본 연구의 결과, 피로정도는 3.52($SD={\pm}.52$)점, 자기효능감 정도는 3.29($SD={\pm}.47$)점으로 임상실습 시 중상정도의 피로와 자기효능감을 경험하는 것으로 나타났다. 건강상태가 좋을수록 피로가 낮았으며, 자의에 의한 입학동기와 전공만족도가 높을수록 자기효능감이 높게 나타났다. 피로가 낮을수록 자기효능감이 높게 나타나 부적인 상관관계를 나타내었다(r=-.315, p<.001). 이상의 연구결과로 효율적인 임상실습교육을 위해 간호학생의 피로 예방과 자기효능감 증진 프로그램 개발이 요구된다.

The purpose of this study was to identify levels of fatigue and self-efficacy of clinical practice among nursing students and to examine the relationship of fatigue and self-efficacy. A cross-sectional descriptive study was conducted with 207 senior nursing students. Self-administered questionnaires were used to collect data during the period from 1st to 30th of June, 2013. Data were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Pearson's correlation coefficient using SPSS 18.0 program. At the results, the average levels of fatigue and self-efficacy were 3.52/5($SD={\pm}.52$) and 3.29/5($SD={\pm}.47$) respectively that meant above moderate. Study participants having motive of admission to nursing school voluntarily and having high satisfaction with nursing major were shown higher self-efficacy. There were correlated negatively between fatigue and self-efficacy(r=-.315, p<.001). By the findings of this study, it is necessary to develop a nursing practice education program to reduce the level of fatigue and improve the self efficacy of nursing students.

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