DOI QR코드

DOI QR Code

Correlation of Stress-coping, Humor Sense, and Adaptation to College of Baccalaureate Nursing Students

간호대학생의 스트레스대처, 유머감각과 대학생활적응의 관계

  • 김건희 (부산가톨릭대학교 간호학과)
  • Received : 2014.01.17
  • Accepted : 2014.03.18
  • Published : 2014.03.28

Abstract

This study aimed to identify the correlation of stress-coping, humor sense, and adaptation to college of nursing students. Three hundred thirty eight subjects completed a structured questionnaire in June 2012. Data were analyzed using SPSS/WIN 21.0 program. The mean scores were as follows; stress-coping 43.33, humor sense 72.18, and adaptation to college 68.02. It meant beyond the intermediate level. Significant differences were found between adaptation to college scores and general characteristics such as gender, academic year, family type, economic status, campus life satisfaction, relation with faculties, grade, and the relationship with the opposite gender. There was significant but weak correlation of stress-coping, humor sense, and adaptation to college. These results suggest that it is necessary to develop individualized education programs considering students' characteristics. Additionally, university adjustment related factors should be studied.

본 연구는 간호대학생의 스트레스대처, 유머감각, 대학생활적응 정도와 변수간 상관관계를 확인하고자 하였다. 2012년 6월 B시 일 대학교 간호학생 338명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집한 후 SPSS/WIN 21.0 프로그램으로 분석하였다. 연구결과, 대상자의 스트레스대처는 평균 43.33점, 유머감각 72.18점, 대학생활적응 68.02점으로 중간이상의 수준이었다. 대학생활적응 점수는 성별, 학년, 가족구성, 가정형편, 대학생활 만족도, 교수와의 관계, 대학성적, 이성친구 유무에 따라 유의한 차이가 있었다. 대학생활적응은 스트레스대처, 유머감각과 유의하나 약한 상관관계에 있었다. 본 연구결과를 토대로 학생의 개별적 특성을 고려해 대학생활적응을 위한 교육 프로그램 개발 및 적용이 이루어져야 하겠다. 또한 대학생활적응의 영향요인을 규명하는 후속연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. R. W. Baker and B. Siryk, "Measuring Adjustment to College," J. of Consulting Psychology, Vol.31, pp.179-189, 1984.
  2. http://www.moe.go.kr/web/45859/ko/board/view.do?bbsId=294&boardSeq=50261
  3. 김민철, 김두화, "2008학년도 재학생 실태조사", 학생생활연구, 제30권, 제1호, pp.89-168, 2009.
  4. 이영란, 김선희, 주민선, "간호대학생의 MBTI 성격유형에 따른 스트레스 정도, 스트레스 대처 방식 및 학교적응", 한국간호교육학회지, 제19권, 제2호, pp.172-182, 2013.
  5. 심용출, 나동석, "대학생의 생활스트레스가 자살생각에 미치는 영향-귀인성향의 매개효과와 대학생활적응의 조절효과-", 청소년학연구, 제19권, 제6호, pp.203-226, 2012.
  6. 권윤희, 김정남, "MBTI를 활용한 성장프로그램이 간호대학생의 대인관계 및 진로정체감에 미치는 효과", 지역사회간호학회지, 제13권, 제2호, pp.216-229, 2002.
  7. N. Seyedfatemi, M. Tafreshi, and H. Hagani, "Experienced Stressors and Coping Strategies among Iranian Nursing Students," BioMed Central Nursing, Vol.6, No.11, pp.1-10, 2007.
  8. 조은아, 이희경, "낙관성/비관성이 대학생활 적응 및 긍정/부정 정서에 미치는 영향: 성취목표지향성의 매개효과를 중심으로", 청소년학연구, 제18권, 제12호, pp.351-374, 2011.
  9. 정은이, "재미와 몰입 경험이 대학 적응에 미치는 영향", 교육문제연구, 제44권, pp.71-99, 2012.
  10. M. H. Abel, "Humor, Stress, and Coping Strategies," Humor: International J. of Humor Research, Vol.15, No.4, pp.365-381, 2002.
  11. R. A. Martin and H. M. Lefcourt, "Sense of Humor as a Moderator of Relation between Stressors and Moods," J. of Personality and Social Psychology, Vol.45, pp.1313-1324, 1983. https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.6.1313
  12. 백정선, 대학생의 유머감각 및 유머스타일과 대학생활 적응과의 관계, 명지대학교 석사학위논문, 2008.
  13. 이지혜, 대학교 신입생을 위한 인지행동 진로집단상담의 효과: 사회적지지, 진로자기효능감, 진로의사결정을 중심으로, 대구대학교 석사학위논문, 2006.
  14. 송정애, 장정순, "전문대학생의 대학생활적응과 가족기능과의 관계에서 대인관계의 매개효과에 관한 연구", 한국가족복지학, 제15권, 제1호, pp.119-144, 2010.
  15. 김혜래, "청소년 후기 발달적 특성이 대학생활적응에 미치는 영향-자율성, 사회적 유대감, 진로효능감을 중심으로", 학교사회복지, 제24권, pp.85-105, 2013.
  16. 이은옥, 임난영, 박현애, 이인숙, 김종임, 배정이, 이선미, 간호연구와 통계분석, 파주: 수문사, 2009.
  17. S. Folkman and R. S. Lazarus, "If It Changes It Must Be a Process: Study of Emotion and Coping during Three Stages of a College Examination," J. of Personality and Social Psychology, Vol.48, No.1, pp.150-170, 1985. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
  18. 김정희, 이장호, "지각된 스트레스, 인지세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용-대학 신입생의 스트레스 경험을 중심으로", 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 제1권, 제1호, pp.25-45, 1988.
  19. J. A. Thorson and F. C. Powell, "Sense of Humor and Dimensions of Personality," J. of Clinical Psychology, Vol.49, No.6, pp.799-809, 1993. https://doi.org/10.1002/1097-4679(199311)49:6<799::AID-JCLP2270490607>3.0.CO;2-P
  20. 이재선, 조아미, "청소년의 유머감각과 유머스타일이 스트레스 대처방식 및 건강에 미치는 영향", 청소년학연구, 제13권, 제6호, pp.79-100, 2005.
  21. 이윤정, 지방출신 서울유학생의 대학생활 적응과 진로계획, 이화여자대학교 석사학위논문, 2000.
  22. 박진아, 이은경, "간호대학생의 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 대학생활 적응에 미치는 영향", 간호행정학회지, 제17권, 제3호, pp.267-276, 2011. https://doi.org/10.11111/jkana.2011.17.3.267
  23. 양남영, 문선영, "간호대학생의 지각된 건강상태, 건강증진행위 및 사회적 문제해결 능력이 대학 적응에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.33-42, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.33
  24. P. Adachi and T. Willoughby, "More Than Just Fun and Games: The Longitudinal Relationships between Strategic Video Games, Self-reported Problem Solving Skills, and Academic Grades," J. of Youth & Adolescence, Vol.42, No.7, pp.1041-1052, 2013. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9913-9
  25. 박지선, 김남희, 천성문, "대학생의 동료에 대한 애착정도와 자아분화 및 인간관계 성숙도와의 관계", 상담학 연구, 제3권, 제2호, pp.323-336, 2002.
  26. 배상훈, 장환영, "대학생의 학습투자시간 및 교수와의 관계에 영향을 미치는 변인 탐색: 개인 변인 및 대학 변인을 중심으로", 아시아교육연구, 제13권, 제4호, pp.163-187, 2012.
  27. 김한수, 이옥자, 양남영, "흡연 대학생의 금연의도 영향요인", 한국스포츠리서치, 제17권, 제6호, pp.1251-1259, 2006.
  28. 이민영, 유자혜, "일부지역 대학생들의 흡연 실태조사", 한국치위생학회지, 제10권, 제5호, pp.917-924, 2010.
  29. 박일, 고영건, "대학생의 유머감각과 유머스타일이 긍정심리자본에 미치는 영향", 한국심리학회 학술발표논문집, 제2011권, p.308, 2011.
  30. L. M. Englert, "Learning with Laughter: Using Humor in the Nursing Classroom," Nursing Education Perspectives, Vol.31, No.1, pp.48-49, 2010.
  31. 박정희, 김홍석, "진로장벽이 진로준비행동과 대학생활적응에 미치는 영향", 청소년학연구, 제16권, 제11호, pp.125-1144, 2009.
  32. 이영민, 임정연, "대학생의 개인특성 및 학교특성에 따른 대학생활 적응 결정요인 분석", 평생교육.HRD 연구, 제7권, 제4호, pp.91-120, 2011.
  33. 김근면, 차선경, "간호대학신입생의 정서인식, 정서표현, 정서표현양면성이 대학생활 적응에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.322-332, 2013.
  34. E. T. Pascarella and P. T. Terenzini, How college affects students. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.
  35. 이수진, "대학생이 지각하는 사회적 유대감과 자율성이 학교생활적응과 주관적 안녕감에 미치는 영향: 대인관계 문제를 매개로", 한국가족복지학, 제15권, 제1호, pp.119-144, 2009.
  36. 이수진, "지각된 자율성, 관계성, 유능감과 대학생활에서의 학업성취, 정서적 적응과 주관적 안녕감과의 관계", 교육심리연구, 제25권, 제4호, pp.903-926, 2011.
  37. M. E. Schneider and D. J. Ward, "The Role of Ethnic Identification and Perceived Social Support in Latinos' Adjustment to College," Hispanic J. of Behavioral Sciences, Vol.25, pp.539-554, 2003. https://doi.org/10.1177/0739986303259306
  38. M. Crede and S. Niehorster, "Adjustment to College as Measured by the Student Adaptation to College Questionnaire: A Quantitative Review of Its Structure and Relationships with Correlates and Consequences," Educational Psychology Review, Vol.24, pp.133-165, 2012. https://doi.org/10.1007/s10648-011-9184-5

Cited by

  1. Factors Affecting Nursing Students' Adjustment to College Life vol.16, pp.7, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.7.4459
  2. Stress, Stress Coping Methods, and College Adjustment according to Behavioral Styles in Freshman Nursing Students vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.289
  3. Mediating Effects of Self Efficacy and Self-Control in Nursing Students' Smartphone Addiction vol.27, pp.3, 2018, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2018.27.3.293