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The case study of Topophilia's Role as a Motivator to Learn and an Analysis of Educational Resources

토포필리아의 학습동기 역할 사례와 교육자원 분석

  • 윤마병 (전주대학교 과학교육과)
  • Received : 2014.01.13
  • Accepted : 2014.02.28
  • Published : 2014.04.28

Abstract

Topophilia refers to emotional bonding such as attachment to or nostalgia for one's home town, which is remembered or imagined as a beautiful and happy paradise experienced in youth. The time spent in one's home town may have been short, but the associated memories of it are strong and enduring. These can later act as a strong motivator to learn if the correlated emotions are positive. According to archival research conducted on Jooyoung Chung's life, his home town and the things found therein, such as cows, were the principal objects of his topophilia, and later became the driving forces behind his success story. The same applies to Dvorak. Dvorak sublimated his nostalgia for his home town by composing a piece of music on hearing the sound of a train. We can discover diverse rhythms in nature such as sunrises and sunsets, the changing seasons, and even our heart beat. If a melody is added to the rhythm, it transforms into art. And if we seek harmony and principles, it becomes science. In this study, Jeonbuk's nature, places, food, and arts, as represented in its educational resources, are analysed for their ability to give rise to topophilia. To gain some experience of this feeling we recommend that you visit the Jeonju Hanok Village, the value of Gochujang, reverse icespike on Mai Mountain or enjoy the works of the painter Book Choi.

토포필리아는 어린 시절에 경험한 아름답고 행복한 낙원으로서의 고향에 대한 애착이나 그리움의 정서적 유대감을 말한다. 고향에서 경험한 기억들은 짧지만 강렬하여 학습과 의미 부여의 과정을 통해 긍정적인 정서를 갖는 토포필리아로 작용하여 학습동기가 될 수 있다. 정주영의 성공 스토리와 드보르작에 관한 기록 연구 결과, 정주영에게 소와 고향은 토포필리아의 주된 구체물이며 장소로서 성공의 원동력이 되었다. 드보르작도 고향에 대한 그리움을 기차 소리의 공감각으로 승화시켜 음악으로 완성했다. 자연에서도 일출과 일몰, 계절의 변화, 심장박동 등과 같이 다양한 리듬의 존재를 찾을 수 있는데 이러한 리듬 위에 멜로디가 들어가면 예술이 되고, 조화와 원리를 찾다보면 과학이 된다. 토포필리아를 함양할 수 있는 교육자원으로서 전북지역의 자연과 장소, 음식, 예술 분야를 분석했다. 전주 한옥마을 에서 장소의 리추얼을 체험하게 하고, 고추장의 가치를 찾으며 고향의 구체물로서 마이산과 화가 최북을 제안한다.

Keywords

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