DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Competency of School Management Consultants : The Perceptions of Professional and Prospective Consultants

학교경영컨설턴트의 역량 분석 : 전문가와 예비컨설턴트의 인식을 중심으로

  • Received : 2013.09.16
  • Accepted : 2013.11.18
  • Published : 2014.04.28

Abstract

This study aims to analyze school management consultants' competency from the perspective of professional and prospective consultants and to draw implications for their competency building and work. To achieve the purpose of this study, an importance survey and a retention survey of school management consultants' competency were performed. The main results are as follows: school management consultants' key competencies are concept, background and principle of school management consulting, process and method of school management consulting, contents of school management, listening and empathy, communication, problem solving, teamwork and collaboration, interpersonal skills, authenticity, commitment. Professional and prospective consultants' perception of school management consultants' competency were different, and importance and retention of prospective consultants' competency changed through the consulting experience. It is significant that the result of this study can be reflected in school management consultants' training and qualification and conform the 'learning' principle of school management consulting.

이 연구는 학교경영컨설팅을 수행하는 컨설턴트가 갖추어야 하는 역량에 대하여 전문가와 예비컨설턴트의 인식을 중심으로 분석함으로써 학교경영컨설턴트의 역량 강화와 학교컨설팅 연구에 대한 시사점을 도출하고자 수행되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 전문가와 예비컨설턴트를 대상으로 역량 중요도와 역량 보유도를 조사하였다. 연구 결과, 학교경영컨설턴트가 갖추어야 하는 주요 역량은 '학교경영컨설팅의 배경 개념 원리', '학교경영컨설팅의 과정방법', '학교경영의 내용', '경청과 공감', '의사소통', '문제해결', '팀워크와 협력', '대인관계', '진정성', '헌신'으로 분석되었다. 전문가와 예비컨설턴트가 인식하는 학교 경영컨설턴트 역량의 중요도 인식에는 차이가 있었고, 예비컨설턴트가 인식하는 학교경영컨설턴트 역량의 중요도와 보유도는 컨설팅 경험을 통하여 변화를 보였다. 이 연구의 결과는 학교경영컨설턴트의 교육과 자격에 반영할 수 있고,학교경영컨설팅의 '학습성' 원리를 확인하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 진동섭, 학교컨설팅:교육개혁의 새로운 접근방법, 서울:학지사, 2003
  2. 최영진, 수업컨설턴트의 역량 분석:서울특별시교육청 중등 수업개선지원단을 중심으로, 한국교원대학교 석사학위논문, 2011.
  3. 최승희, 수업컨설턴트의 역량 요구 분석, 한국교원대학교 석사학위논문, 2012.
  4. 박수정, 우현정, "학교경영컨설턴트 양성과정 위탁 연수의 효과 분석", 아시아교육연구, 제14권 제3호. 2013. 참고.
  5. P. Block, Flawless Consulting :A Guide to Getting Your Expertise Used(2nd Ed.) Jossey-Bass. 1999, 홍성완 역, 완벽한 컨설팅, 서울:인사이트, 2007.
  6. 서창적, 이지은, 김승철, "경영 컨설팅 역량모델에 관한 연구:대기업, 중소기업 컨설팅 역량 비교를 중심으로", 직업교육연구, 제30권 제2호, pp. 135-155, 2011.
  7. 박상완, "학교 컨설턴트의 전문성 확보를 위한 과제", 교육행정학연구, 제26권, 제2호, pp. 343-362, 2011.
  8. 박효정, 김민조, 김병찬, 홍창남, 학교컨설팅 체제구축 연구(I), 한국교육개발원, 2011.
  9. 진동섭, 김효정, "학교 컨설팅의 원리 분석", 교육행정학연구, 제25권, 제1호, pp. 25-50, 2007.
  10. 이재덕, 박수정, "'학교컨설팅'에 기반한 수업컨설팅의 특성 분석:세 학교 사례를 중심으로", 교육행정학연구, 제31권, 제2호, pp. 297-324, 2013