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Narrative Strategy of TV Nature Documentary Epilogue System

국내 TV 자연 다큐멘터리 에필로그 시스템에 나타난 서사 전략 분석 -<남극의 눈물>을 중심으로-

  • 류철균 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 문아름 (이화여자대학교 디지털미디어학부)
  • Received : 2014.03.04
  • Accepted : 2014.04.21
  • Published : 2014.04.28

Abstract

This study focuses on clarifying narrative strategy of the epilogue system of TV nature documentary. TV nature documentary epilogue system is different from making film. Because it has stories about production team's daily life and incidents while they make films in nature. Therefore, TV documentary epilogue system has distinctive narrative features comparing to the documentary itself. This study analyzes into the distinctive narrative features of TV documentary epilogue system. According to Frye, there are four types of narrative based on narrative structure. 'The tears of Antarctica' has achieved reconciliation between nature and human by it's narrative structure of comic romance and comic character. Therefore, comic romance's narrative features of TV documentary epilogue system overcomes tragic features of the documentary itself.

국내 TV자연 다큐멘터리의 에필로그 시스템은 기존의 TV 다큐멘터리에서 볼 수 없었던 제작진의 모습을 기록한다. 이는 관조적 시선으로 본편의 제작과정을 다루던 메이킹 필름(makingfilm)과는 달리 제작진의 오지 촬영 과정에 서사성을 부여한다. 이러한 에필로그 시스템은 다큐멘터리의 본편에 비해 서사성이 강조되어 있으며 특히 제작진 개인의 미시적 서사를 다루면서 등장인물을 일종의 캐릭터로 기능하게 만들었다. 이에 본 논문에서는 에필로그 시스템의 서사적 특성을 살펴보기 위해 노스럽 프라이의 원형비평이론을 중심으로 <남극의 눈물>의 서사구조와 등장인물의 특성을 분석했다. <남극의 눈물>은 희극적 로망스의 서사구조와 희극적 등장인물의 특성을 통해 '자연과 인간의 화해'라는 주제를 이끌어냈으며, 이는 비극성을 중심으로 전개되던 자연 다큐멘터리 본편의 내용을 아울러 희극성을 통해 비극성을 극복한다고 볼 수 있다.

Keywords

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