DOI QR코드

DOI QR Code

Consideration on the Perception Change for Radiation of High School Students through an Experiencing Program

체험학습을 통한 고등학생의 방사선 인식 변화에 대한 고찰

  • Received : 2014.01.27
  • Accepted : 2014.03.14
  • Published : 2014.03.31

Abstract

The Korean nuclear industry has been influenced by Fukushima nuclear accident of Japan which occurred two years ago. With information about the accident mainly through mass media such as television or internet, most people are inclined to have a negative perception about nuclear and radiation. They have lack of proper understanding of the fact. Especially, Korean students being future generation have a very limited chance to learn about nuclear and radiation from their regular school curricula. To meet this need, the effectiveness of an extra curricula program is studied using a set of survey on the change of knowledge and perception on radiation, which has been conducted by providing a radiation experiencing program, developed for this study, to high school students in Daejeon area. As a result, a large number of students are found to have enhanced their knowledge on radiation, while some students have shown their positive change of perception on radiation. Based on this, further study may need to improve the survey method and to promote its application for the development of more diverse and systematic radiation experiencing programs. Moreover, better ways for synergy between education and public relations activities on radiation safety may need to be sought.

우리나라 원자력 산업은 일본 후쿠시마 원전 사고로 큰 타격을 받았다. 대부분의 사람들은 TV, 인터넷 등 대중매체를 통해 발표되는 사고 및 사건에 관련된 내용으로 인하여 원자력 및 방사선에 대한 부정적인 인식을 갖고 있다. 특히, 우리나라 학생들은 정규 교육과정에서 거의 원자력 및 방사선을 배우지 않고 있다. 본 연구에서는 대전 지역 일반 고등학생을 대상으로 방사선 체험학습 프로그램을 수행하고 이를 통한 방사선에 대한 개념과 위험성 인식의 변화를 설문조사 방식으로 파악하고자 하였다. 그 결과 다수의 학생들은 체험학습을 통하여 방사선에 대한 개념을 정립하는 한편 일부 학생들의 인식이 긍정적으로 변화된 것을 알 수 있었다. 이러한 사실을 바탕으로 학생들을 대상으로 방사선에 대하여 바르게 알리고 이해시키기 위하여 보다 개선된 설문조사 방식의 개발과 이를 활용한 다양한 방사선 관련 체험학습이 개발되어야 할 것이며, 방사선 안전에 대한 교육과 홍보가 상호보완적으로 수행될 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 내일신문. "진단: 원자력발전 인력양성 대책". 2010. 07.15.
  2. 조선일보. "原電, 2035년까지 18-21基 더 짓기로...매년 1개꼴". 2013.12.11.
  3. 매일경제. "[이렇게 생각한다] 원전 꼭 필요...국민 불안 해소 힘써야". 2013.03.22.
  4. 김명자. "원자력 딜레마". (주)사이언스북스. 2011:76.
  5. 원자력안전위원회, 한국원자력안전기술원, 한국원자력통제기술원. "알기 쉽고, 읽기 좋은 원자력 안전관리". 2012:96.
  6. 앨런 E. 월터. "마리 퀴리의 위대한 유산". 미래의창. 2006:45.
  7. 강보선, 박수진, 이효진. "방사선 교육 및 체험을 통한 일반인의 인식 변화에 대한 고찰". 한국방사선학회 논문지. 2008;2(4):27-32.
  8. 사)한국여성원자력전문인협회. "차세대 대상 원자력지식확산 방안 연구". 교육과학기술부. 2010.
  9. 한국원자력연구원. "시스템접근 기반(SAT) 미래세대의 원자력 이해증진을 위한 교육프로그램 개발". 2013.
  10. 신혜원. "고등학교 방사선 수업의 교육적 효과 - 방사선의 의학적 응용분야 소개". 고려대학교. 2007.

Cited by

  1. 방사선카운슬링 융합교육이 방사선 인식도에 미치는 영향 vol.40, pp.2, 2017, https://doi.org/10.17946/jrst.2017.40.2.20