DOI QR코드

DOI QR Code

일본의 초등학교 컴퓨터 교육과정에 대한 연구

A Study on Elementary Computer Education Curriculum in Japan

  • 신승기 (조지아대학교 학습설계공학전공) ;
  • 배영권 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Shin, Seungki (Design, and Technology, The University of Georgia) ;
  • Bae, Youngkwon (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2014.11.30
  • 심사 : 2014.12.20
  • 발행 : 2014.12.31

초록

일본 문부과학성에는 21세기를 이끌어갈 어린이들에게 필요한 것을 '사는 힘'이라고 정의하였으며, 이를 위해 '신 학습지도 요령'을 개발하여 2011년부터 초등학교에 적용하고 있다. 변화하는 교육현장에 대응하기 위해 정보교육과 관련하여 2010년에는 '신 성장 전략 회의'를 실시하였으며, '교육 정보화에 관한 지침서'를 공표하였고, 2011년에는 '교육에서 ICT를 활용하기 위한 방향'이라는 연구를 통해 내용체계가 구성되었다. 특히 초등학교에서는 각 교과에서 정보교육을 통합하여 필수내용으로 실시되고 있으며, 이는 중등교육에서 본격적으로 시작되는 정보교육을 준비하기 위한 과정이라고 하였다. 이와 같은 초, 중, 고등학교가 연계된 정보교육의 일원화된 교수 학습방법과 정보과학적 사고를 토대로 이루어진 정보교육이 우리나라의 정보교육의 방향에 미치는 시사점이 크다고 할 수 있다.

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in Japan defined the needs for children who will lead the 21st is "Strength to lead a life" and the "New course of study" was developed and it have been adapted into elementary school from 2011 year. In order to respond to changing educational environment in terms of Information education, in 2010 year, "New Growth Strategy Conference" was held and "New Strategy in Information and Communications Technology" was announced, instructional system was made up through the research "The Vision for ICT in Education" in 2011 year. In particular, elementary schools is doing Computer Science Education in connection with general subjects, it means that preparation process for secondary education in terms of Computer education which is started in earnest. These Computer Education in Japan imply the further ways of Computer Education in Korea which are instructional system linked with Elementary school and Secondary school and computer education based on informatics.

키워드

피인용 문헌

  1. Comparative Study of Informatics Subject Curriculums and Textbooks in Middle School Between Korea and England vol.21, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9708/jksci.2016.21.2.145
  2. 컴퓨터 기반 문제해결력에 영향을 미치는 학생 및 학교 수준의 ICT 요인: 한국과 일본을 중심으로 vol.21, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.425