DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Programming Education Using Hands-on Robot on Learning Motivation and Academic Achievement of Prospective Elementary Teachers

교구로봇을 활용한 프로그래밍 교육이 예비 초등교사의 학습동기 및 학업성취도에 미치는 영향

  • Yang, Gwonwoo (Dept. of Computer Education, Gongju National University of Education)
  • 양권우 (공주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.11.26
  • Accepted : 2014.12.19
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Lately, as the importance of software and the software education has been emphasized, the studies on ways of teaching programming to elementary students have been actively progressed. However, most of undergraduates as prospective elementary teachers who will be in charge of teaching programming at the elementary schools have a lack of interest in programming education as well as of the understanding of basic programming principles. Therefore, this study investigated how programming education using hands-on robot and scratch affected learning motivation and academic achievement of preliminary teachers. The comparison of results of two programming educations shows that the programming education using hands-on robot revealed statistically significant difference in learning motivation and academic achievement.

최근 소프트웨어 교육의 중요성에 관한 인식이 확산됨에 따라 초등학생을 대상으로 하는 프로그래밍 교육 방법에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 그러나 초등학교에서 프로그래밍 교육을 담당해야 할 교육대학교 재학생 대다수는 프로그래밍의 기본 원리에 대해 이해가 부족할 뿐만 아니라 프로그래밍 교육의 필요성에 관한 관심 또한 부족하다. 그래서 본 연구에서는 교구로봇을 활용한 프로그래밍 교육과 스크래치를 활용한 프로그래밍 교육이 예비교사들의 프로그래밍에 대한 학습동기와 학업성취도에 미치는 효과를 알아보았다. 교구로봇을 통한 프로그래밍 교육의 학습동기, 학업성취도와 스크래치를 통한 프로그래밍 교육의 학습동기, 학업성취도를 비교한 결과 교구로봇을 활용한 프로그래밍 교육이 학습동기와 학업성취도 측면에서 통계적으로 유의미한 차이가 있음을 알 수 있었다.

Keywords

Cited by

  1. 국내 로봇활용 SW교육에 대한 연구 동향: 2006년~2016년을 중심으로 vol.17, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/jkca.2017.17.10.190
  2. 로봇 활용 SW교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학업흥미, 협업능력에 미치는 효과 vol.22, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.1.9
  3. SW교육을 위한 교사의 ICT 리터러시와 프로그래밍 능력 수준 측정 vol.7, pp.4, 2018, https://doi.org/10.3745/ktccs.2018.7.4.91