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Development of a Holistic Measure of Learning Effects in Robotics Program: Connecting Sociocultural Context and Computational Thinking

로봇활용교육의 효과성 검증을 위한 평가도구 개발 : 사회·문화적 맥락 및 컴퓨팅 사고 연계

  • Choi, Hyungshin (Dept. of Computer Education, ChunCheon National University of Education)
  • 최형신 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.11.03
  • Accepted : 2014.12.04
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The goal of this study is to suggest evaluation tools to assess computational thinking(CT) skills in primary robot-based programs. In addition, the researcher has expanded its evaluation approaches to include interpersonal competencies from the socio-cultural perspectives, not just focusing on intrapersonal competencies. In order to pursue the research goal, one-semester robots programs for the fifth graders were designed, and evaluation tools including a learners' CT competencies survey and a learning process monitoring rubric were developed. The results of this study are meaningful because it has expanded the evaluation approaches to connect to the concepts of CT and to include interpersonal aspects from the socio-cultural perspectives.

본 연구의 목적은 초등 교육현장에서 활용되는 로봇수업에서 학생들이 배양할 수 있는 역량으로 컴퓨팅 사고(Computational Thinking) 능력에 초점을 맞추고 이를 평가할 수 있는 평가 방안을 제안하는 것이다. 또한 지금까지 로봇수업의 평가로 개인 역량에만 치중하였던 것을 사회문화적 관점에서 조명하여 대인관계적 역량 및 협력의 경험을 평가할 수 있는 방안을 제안하였다. 이를 위해 초등학교 5학년 로봇수업에서 한 학기 동안 운영할 수 있는 프로그램을 고안하고 컴퓨팅 사고 능력 평가 설문 및 학습과정 모니터링 루브릭을 개발하여 평가를 실시하였다. 본 연구의 결과는 최근 이론적으로 주목받고 있고 컴퓨팅 사고 개념을 로봇교육과 연계한 평가 방안을 고안하고 사회문화적 관점인 대인간의 관계를 평가에 포함시킴으로써 그 범위를 확장하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

Cited by

  1. 정보과 교육과정 표준모델을 위한 알고리즘 및 프로그래밍 영역 프레임워크 개발 vol.21, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.1.77
  2. 로봇 활용 SW 교육이 초등학생의 컴퓨팅사고력에 미치는 효과 vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.3.285
  3. 컴퓨팅 사고력 평가에 관한 시스템 매핑 기반 국내 문헌 고찰 vol.22, pp.6, 2014, https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.6.003
  4. 초등학교 로봇 활용 교육에서 좌우뇌선호에 따른 컴퓨팅사고력, 로봇에 대한 태도의 차이 vol.24, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.327