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고등학생의 모바일러닝 수용의도에 영향을 미치는 요인의 구조적 관계 규명: ETAM을 중심으로

Structural Relationships among Factors on Intention to Use Mobile Learning of High School Students: Using ETAM

  • 투고 : 2014.10.17
  • 심사 : 2014.11.10
  • 발행 : 2014.12.31

초록

본 연구는 고등학생의 모바일러닝 수용의도에 영향을 미치는 요인의 구조적 관계를 규명하고자 확장된 정보기술수용모형(ETAM)을 바탕으로 외부변수인 모바일효능감, 개인혁신성, 사회적영향력이 용이성과 유용성을 통해 모바일러닝 수용의도에 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 이를 위해 편의표집으로 고등학교의 3학년 재학생 289명의 모바일러닝 수용의도와 영향요인에 관한 설문 조사를 실시하고, 데이터를 분석하였는데 그 결과는 다음과 같다. 모바일효능감, 개인혁신성은 용이성에 유의한 영향을 미쳤으며, 모바일효능감, 사회적영향력, 용이성은 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 유용성과 용이성은 수용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서, 고등학생의 모바일러닝 사용의도를 높이기 위해서는 학습자의 모바일효능감, 개인혁신성과 사회적 영향력을 증진시키는 것이 필요할 것으로 사료된다.

This study investigated the structural relationships among factors on intention to use mobile learning and suggests practical strategies to enhance learners' behavior intention in secondary school. In this study, we hypothesized that mobile computing self-efficacy, personal innovativeness, and social influence had positive effects on perceived usefulness and perceived ease of use, which ultimately had positive effects on intention to use mobile learning. In order to examine structural relationship among variables, we surveyed 289 high school students in spring semester of 2014. After collecting data, we examined causal relationship among variables using Structural Equation Modeling. The results of this study are as follows: First, mobile computing self-efficacy and personal innovativeness significantly affected perceived ease of use. Second, mobile computing self-efficacy, social influence, and perceived ease of use significantly affected perceived usefulness. Lastly, perceived usefulness and perceived ease of use significantly affected intention to use mobile learning of high school students.

키워드

피인용 문헌

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  3. 영유아기 자녀를 둔 어머니의 로봇활용 교육에 대한 인식 및 기술수용의도 분석 vol.21, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5762/kais.2020.21.7.462