Abstract
Many people expect remarkable growth in Cloud Computing industry because of it's effectiveness. But Cloud Computing industry is still at an early stage. Especially, people who in the public sector hesitate to adopt Cloud Computing Services due to security issues and their conservative views. Also, they just have limited understanding, so we need to investigate what they really know and understand. The purpose of this study is to propose Improvement plans on cloud-based smart work service of a quasi-governmental agency based on the view point of preference and tendency. To discover three types of cloud-based smart work issues and interpret theoretical definitions of those, we conducted a subjectivity analysis through qualitative methodology. At the result, the study draws three elements of typology: convenience type, concentration type, and collaboration type, and provides directions to strategic-policy studies for future cloud-based smart work services of quasi-governmental agency.
세계적인 경기불황의 여파로 수많은 기업들은 IT 인프라에 대한 초기 구축비용 및 유지보수비용 부담을 상당부분 경감시킴으로써 비용을 절감하기 위해 클라우드 컴퓨팅 도입을 서두르고 있다. 비교적 보수적인 준정부기관의 경우도 지난 수년간의 선진화 사업으로 인해 유연해진 조직 및 경영구조로 전화하고 있고, 지방이전에 따른 스마트 워크의 필요성으로 인해 클라우드 기반의 스마트워크 서비스에 대한 논의 및 준비가 한창이다. 본 연구는 준 정부 기관에서 조직원들의 클라우드 기반 스마트워크에 대한 선호도, 특징, 성향, 중점사항 등을 조사하여 이를 유형화하여 향후 준 정부 기관의 클라우드 스마트워크 서비스 발전방안을 제시하였다. 준정부기관의 클라우드 기반 스마트워크 서비스는 편리 추구형, 집중력 추구형, 협업 추구형 등 세 가지로 유형화 되었다.