DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Generating and Proving Inequalities using Parameterization to Elementary Symmetric Polynomials

기본대칭다항식으로의 매개를 통한 부등식의 생성 및 증명에 대한 연구

  • Received : 2014.01.21
  • Accepted : 2014.02.25
  • Published : 2014.02.28

Abstract

In this paper we study generating and proving methods of symmetric inequalities. We analyze various literatures related with proofs of symmetric inequalities. As a result, we can describe generating method of symmetric inequalities, and suggest some symmetric inequalities that are generated by using parameterization to elementary symmetric polynomials. And we are able to classify some proving methods, and show proofs of symmetric inequalities.

Keywords

References

  1. 권영인, 신현국, 김문섭, 학교수학에 관련된 기본대칭다항식의 활용에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집> 20(4), 2006, 595-602.
  2. 네이버 국어사전(2013년 11월 10일 검색).
  3. 대한수학회 한국수학올림피아드 편집위원회, 한국수학 올림피아드 기출문제풀이집, 2011, 경문사.
  4. 두산백과, 매개변수, 네이버 지식백과(2013년 11월 14일 검색).
  5. 두산백과, 대칭식, 네이버 지식백과(2013년 11월 14일 검색).
  6. 유익승, 신현용, 한인기, Viete 정리를 이용한 여러 문자 다항식의 인수분해에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집> 20(4), 2006, 587-594.
  7. 중국사천대학, 올림피아드 수학의 지름길 고급, 2009, 씨실과 날실(최승범 옮김).
  8. 한인기, Erdos-Mordell 부등식에 대한 연구들의 분석, 한국수학사학회지 20(4), 2007, 105-122.
  9. Boltyanskii V. G., Vilenkin N. Ya., Simmetriya v Algebre, 2002, Moscow: MTsNMO.
  10. Herman J., Kucera R., Simsa J., 방정식과 부등식, 2009, 도서출판 도비(박상민 옮김).
  11. Hung P. K., Secrets in Inequalities, 2007, Gil Publishing House.
  12. Kolmogorov A. N., O professii matematika, 1959, Moscow: Izdat. Moskovskogo Universiteta.
  13. Mitrinovic D. S., Pecaric J. E., Volenec V., Recent Advances in Geometric Inequalities, 1989, Kluwer Academic Publishers.
  14. Prasolov V. V., 평면기하학의 탐구문제들, 2009, 승산(한인기 옮김).
  15. Sautoy M., 대칭, 2011, 승산(안기연 옮김).
  16. Stewart I., 아름다움은 왜 진리인가, 2010, 승산(안재권, 안기연 옮김).
  17. Cvetkovski Z., Inequalities: Theorems, Techniques and Selected Problems, 2012, Springer.

Cited by

  1. A Study on Improvement of MCPSS and Searching Structure of the Concept of Creative Products vol.54, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.4.317