참고문헌
- 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영, "시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호 기본역량에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제16권, 제1호, pp.64-72, 2009.
- 박경숙, 황윤영, 최은희, "간호학생의 중환자실 임상실습 체험 연구", 성인간호학회지, 제15권, 제3호, pp.373-382, 2003.
- 양진주, 박미영, "간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계", 한국간호교육학회지, 제16권, 제4호, pp.636-647, 2004.
- http://news.donga.com/3/all/20110602/37715705/
- http://www.kuksiwon.or.kr/index.aspx
- D. A. Y. Lewis and A. D. Ciak, "The impact of a simulation lab experience for nursing students," Nursing Education Perspectives, Vol.32, No.4, pp.256-258, 2011. https://doi.org/10.5480/1536-5026-32.4.256
- 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
- 박신영, 표준화환자를 적용한 간호대학생의 정신간호학 실습교육 효과, 조선대학교 대학원, 석사학위논문, 광주, 2012.
- K. R. Rosen, J. M. McBride, and R. L. Drake, "The use of simulation medical education to enhance students' understanding of basic science," Medical Teacher, Vol.31, No.9, pp.842-845, 2009. https://doi.org/10.1080/01421590903049822
- J. Kurz, K. Mahoney, L. Martin-Plank, and J. Lidicker, "Objective structured clinical examination and advanced practice nursing students," Journal of Professional Nursing, Vol.25, No.3, pp.186-191, 2009. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2009.01.005
- B. Happell, A. Robin, and K. Gough, "Developing more positive attitudes toward mental health nursing in undergraduate students: Id-Does more theory help?," Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.15, No.6, pp.439-446, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2007.01203.x
- K. Kameg, V. Howard, J. Clochesy, A. Mitchell, and J. Suresky, "The impact of high fidelity human simulation on self-efficacy of communication skills," Issues in Mental Health Nursing, Vol.31, No.5, pp.315-323, 2010. https://doi.org/10.3109/01612840903420331
- A. Tully, "Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing, students," Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.11, No.1, pp.43-47, 2004. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2004.00682.x
- B. Happell and K. Hayman-White, "Nursing students attitudes to mental health nursing: Psychometric properties of a self-report scale," Archives of Psychiatric Nursing, Vol.23, No.5, pp.376-386, 2009. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2008.10.005
- C. Patterson, D. Grooks, and D. Lunyk-Child, "A new perspective on competencies for self-directed learning," Journal of Nursing Education, Vol.41, No.1, pp25-31, 2002.
- S. B. Slusarski, "Enhancing self-direction in the adult learner: Instructional techniques for teachers and trainers," New Directions for Adult and Continuing Education, Vol.94, No.64, pp.71-79, 1994.
- C. Riley-Doucet, "Self-directed learning tool for nurses who precept student nurses," Journal Nurses Staff Development, Vol.24, No.2, pp.7-14, 2004.
- D. Lunyk-Child, D. Crooks, P. J. Ellis, C. Ofosu, L., O'Mara, and E. Rideout, "Self-directed learning: Faculty and student perceptions," Journal of Nursing Education, Vol.40, No.3, pp.116-123, 2001.
- 현주, 차정은, 김태은, "학교급별 성취목표지향성이 자기효능감과 학교적응에 미치는 영향", 교육심리연구학회, 제20권, 제2호, pp.443-465, 2006.
- B. J. Zimmerman, A. Bandura, and M. Martinez-Pons, "Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting," American Educational Research Journal, Vol.29, No.3, pp.663-676, 1992. https://doi.org/10.3102/00028312029003663
- 송소라, 비디오 레코딩을 통한자가평가 학습법이 기본간호실습 수행능력과 자기주도적 학습능력, 문제해결능력, 학업적 자기효능감에 미치는 영향, 성신여자대학교 대학원, 서울, 2013.
- 김해란, 최은영, 강희영, 김성민, "시뮬레이션기반 응급간호교육을 받은 간호학생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계", 한국간호교육학회지, 제17권, 제1호, pp.5-13, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.1.005
- 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
- 이정섭, 박수미, 전성숙, 최정순, 김명옥, 김란, 김정은, "정신과 병동 간호사의 환자와의 의사소통 경험", 정신간호학회지, 제11권, 제4호, pp.596-608, 2002.
- S. E. Idczak, "I am a nurse: Nursing students learn the art and science of nursing," Nursing Education Perspectives, Vol.28, No.2, pp.66-71, 2007.
- 이경희, 주세진, 김영숙, 김상남, 최신정신건강간호학, 퍼시픽출판사, 2013.
- L. M. Guglielmino, Development of the self-directed learning readiness scale, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International, 1977.
- 유귀옥, 성인 학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회심리학적 변인 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 서울, 1997.
- H. W. Ayres, Factors related to motivation to learn and motivation to transfer learning in a nursing population. Doctoral Dissertation, North Carolina State University, USA, 2005.
- H. S. Barrows, "The essentials of problem-based learning," Journal of Dental Education, Vol.62, No.9, pp.630-633, 1998.
- 고금자, 김수진, 강희경, "일 대학 간호학생의 문제중심 학습전략이 교육만족도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.33-42, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.033
- H. E. Peplau, Interpersonal relations in nursing, New York : G.P. Putman, p.21, 1952.
- P. Wallace, Coaching standardized patients:For use in the assessment of clinical competence, New York, NY: Springer Publishing, 2007.
- 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연, "표준화환자를 활용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과", 대한간호학회지, 제40권, 제2호, pp.151-160, 2010. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.2.151
- C. Midgley, M. L. Maehr, L. Hicks, R. Roeser, T. Urban, and E., Anderman, Manual: patterns of adaptive learning survey (PALS), leadership and learning laboratory, University of Michigan, Ann Arbor, MI, 2001.
- S. P. Brown, S. Ganesan, and G. Challagalla, "Self-efficacy as a moderator of informationseeking effectiveness," Journal of Applied Psychology, Vol.86, No.5, pp.1043-1051, 2001. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.5.1043
- 김예은, 강희영, "표준화 환자를 활용한 시뮬레이션 학습시나리오 개발 및 적용 : 신경계 환자 간호를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.236-248, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.236
- M. Rhodes and C. Curran, "Use of the human patient simulator to teach clinical judgement skills in a baccalaureate nursing program," Computers, Informatics, Nursing, Vol.23, No.5, pp.256-264, 2005. https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009
- P. A. Jarzemsky and J. McGrath, "Look before you leap: Lessons learned when introducing clinical simulation, Nurse Educator, Vol.33, No.2, pp.90-95, 2008. https://doi.org/10.1097/01.NNE.0000299513.78270.99
피인용 문헌
- The Effects of Lessons using Action Learning on Nursing Students vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.42