DOI QR코드

DOI QR Code

Content Analysis of Webzine for Gist-based Health Message Design

핵심정보 중심 건강 메시지 디자인을 위한 웹진 내용분석

  • Received : 2014.01.09
  • Accepted : 2014.02.17
  • Published : 2014.02.28

Abstract

Gist-based message design is essential in the Internet in which a lot of health messages are created and shared constantly. This study intended to identify the characteristics of health messages in a webzine and explore a way to design gist-based health messages. A total of 72 webzine articles published in Korean Ministry of Food and Drug Safety were selected, and text and visual messages of the articles were analyzed in terms of content types, the frequency and position of gists, and intuitive expression. The articles were also categorized regarding the characteristics of health messages through cluster analyses. This study found that most texts of the health articles consisted of facts and methods, while most visual messages represented concepts. In addition, both text and visual messages had limitations in presenting a gist effectively. It was also necessary to explore an effective way to improve an intuitive understanding of jargon and quantitative information in health messages. Based on these findings, this study provided suggestions for the design of gist-based health messages in the Internet.

건강 관련 정보들이 범람하는 인터넷에서 핵심정보를 효과적으로 전달하는 것은 매우 중요하다. 본 연구는 웹진 건강자료에 나타난 건강 메시지의 특성을 분석하고 핵심정보를 효과적으로 전달하기 위한 디자인방법을 모색하고자 하였다. 이를 위해 식품의약품안정처에서 제공하는 총 72개 건강자료의 내용을 텍스트와 시각자료로 구분하여 '건강 메시지의 내용', '핵심정보의 빈도와 위치', '직관적 표현'을 중심으로 분석하였고, 특성에 따라 건강자료의 유형을 구분하기 위해 군집분석을 실시하였다. 그 결과 건강 관련 텍스트는 주로 사실과 방법에 관한 내용으로 구성되어 있고, 시각자료는 주로 개념에 집중되어 있는 것으로 나타났다. 그리고 텍스트와 시각자료 모두 핵심정보를 효과적으로 제시하는데 미흡한 점이 발견되었으며, 전문용어와 수량정보에 대한 직관성을 높이기 위한 방법을 모색하는 것이 필요한 것으로 나타났다. 연구결과에 기반하여 인터넷에서 효과적으로 핵심정보 중심의 건강자료를 디자인하기 위해서 고려해야 할 점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. H. Cho, (Ed.). Health communication message design: Theory and practice, Sage, 2012.
  2. E. A. Wilhelms and V. F. Reyna, "Effective ways to communicate risk and benefit," Virtual Mentor, Vol.15, No.1, pp.34-41, 2013. https://doi.org/10.1001/virtualmentor.2013.15.1.stas1-1301
  3. V. F. Reyna, "A new intuitionism: Meaning, memory, and development in Fuzzy-Trace Theory," Judgment and Decision Making, Vol.7, pp.332-359, 2012.
  4. 이여진, 박광희, "인지건강증진 프로그램의 집단 크기별 효과 비교" 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제8호, pp.310-317, 2012.
  5. 조경원, "보건의료 직업윤리 및 서비스 교육 프로그램의 개발과 효과 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제10호, pp.224-233, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.10.224
  6. 심민선, 조영환, 최효선, 손희정, 주영기, 유명순, "핵심정보 중심의 건강증진 및 보건교육 메시지 구성 원리: Fuzzy Trace Theory의 함의", 보건교육건강증진 학회지, 제30권, 제5호, pp.189-199, 2013.
  7. N. T. Brewer and J. S. Downs, (Eds.). Communicating risks and benefits: An evidence-based user's guide, FDA, 2009.
  8. V. F. Reyna and C. J. Brainerd, "Fuzzy trace theory: Some foundational issues," Learning and Individual differences, Vol.7, pp.145-162, 1995. https://doi.org/10.1016/1041-6080(95)90028-4
  9. W. Kintsch, The representation of meaning in memory, Erlbaum, 1974.
  10. V. F. Reyna, "How people make decisions that involve risk: A dual-processes approach," Current Directions in Psychological Science, Vol.13, pp.60-66, 2004. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00275.x
  11. R. E. Mayer and J. K. Gallini, "When is an illustration worth ten thousand words?," Journal of Educational Psychology, Vol.82, No.4, pp.715-726, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.715
  12. J. D. Novak, "Concept maps and Vee diagrams: Two metacognitive tools to facilitate meaningful learning," Instructional Science, Vol.19, pp.29-52, 1990. https://doi.org/10.1007/BF00377984
  13. D. H. Jonassen, (Ed.). Technology of text: principles for structuring, designing, and displaying text (Vol.2), Educational Technology Publications, 1985.
  14. C. M., Reigeluth, M. D., Merrill, B. G., Wilson, and R. T. Spiller, The Elaboration Theory of Instruction: A Model for Sequencing and Synthesizing Instruction," In M. D. Merrill, "Instructional design theory," Educational Technology Pub, pp.79-102, 1994.
  15. 방형애, 전상일, "한국인의 식품관련 위험인식 및 건강정보 문해력 조사연구", 대한보건연구, 제38권, 제2호, pp.99-108, 2012.
  16. R. C. Clark, R. E. Mayer, and W. Kintsch, "E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning," Jossey-Bass Pfeiffer, 2002.
  17. R. E. Mayer and R. Moreno, "Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning," Educational Psychologist, Vol.38, pp.43-52, 2003. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3801_6

Cited by

  1. An Exploratory Study on the Importance and Performance Analysis of Health Message Design Principles vol.14, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.307
  2. Gist-based design of graphics to reduce caffeine consumption among adolescents vol.77, pp.7, 2018, https://doi.org/10.1177/0017896918765024