Abstract
Recently, various methods derived from the experiences and the practices to manage knowledge have been proposed. However, the effects of the most of those methods have not been demonstrated quantitatively, but only the successful cases reported. In this paper, a method for knowledge transfer in a group is proposed to evaluate the effect of knowledge management and to express a shape that knowledge is transferred in the group by the multi-agent simulation. Simulation results show that the performance of the entire group is improved by introducing a knowledge database and a knowledge manager. In addition, the experience knowledge of the entire group is shown to be lost by reviewing results of the social issues by the proposed method. As a countermeasure for that, it was confirmed that the introduction of the knowledge database and the knowledge manager is more effective than those of an extension of the retirement age and of an increase of the intermediate recruitment.
최근 지식을 관리하는 방법으로서 경험이나 사례로부터 도출된 여러 가지 방법이 제안되고 있다. 그러나 이들 방법의 대부분은 성공 사례만 보고되고 있을 뿐 그 효과는 정량적으로 실증되지 않고 있다. 논문에서는 집단 내에서 지식 전수의 방법을 제안함으로써 지식 관리의 효과를 검토하고자 하며, 집단 내에서 지식이 전수되어 가고 있는 모습을 다수 대리인 시뮬레이션에 의하여 표현한다. 시뮬레이션 결과 지식 데이터베이스와 지식 관리를 도입함으로써 집단 전체의 실적이 향상되는 것이 확인되었다. 한, 본 방법을 이용하여 사회적 쟁점을 표현한 결과, 집단 전체의 경험 지식을 잃게 되는 것을 확인하였다. 대책으로서 지식 데이터베이스의 도입, 지식 관리자의 도입, 정년의 연장, 중도 채용을 증가시킨 결과, 그 중에서 지식 데이터베이스와 지식 관리자를 도입하는 것이 효과적이라는 것이 확인되었다.