DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reading Instruction Standards of International Reading Association

국제독서협회(IRA)의 독서교육 기준에 관한 연구

  • 김성준 (전북 이리여자고등학교)
  • Received : 2014.11.22
  • Accepted : 2014.12.12
  • Published : 2014.12.30

Abstract

This study investigated IRA's 3 standards related to reading instruction and examined the value which can be meaningful to Korean situation. IRA divided reading educators into 7 types and proposed each detailed professional standard through the 'Standards for reading professionals'. The next standard called 'Standards for the English language art' described their direction and content for English language education including reading instruction. The 'Standards for the assessment of reading and writing' aims at the basis to evaluate students' reading ability. The value found through these standards is as follow: IRA's reading professionals standard can be a useful way to define the type of reading educator in Korea. A reading instruction standard like IRA's language art standard can guide reading instruction of Korean libraries in a more systemic and consistent way. A valid evaluation standard to measure students' reading ability can show the possibilities to define the students who struggle with reading and to provide more suitable instruction for them.

이 연구는 국제독서협회에서 제시한 독서교육자 전문성 기준, 언어교육 기준, 읽기 쓰기 평가기준을 살펴보고, 이 기준이 우리 문헌정보학과 도서관의 독서교육에 비추어 어떤 의미를 지니는지 고찰하였다. 국제독서협회는 언어교육의 관점에서 독서교육을 접근하고 있는데, 이 협회는 독서교육자를 7유형으로 구분하여 각 유형별 전문성 기준을 제시하고 있다. 언어교육 기준은 독서를 포함한 언어교육의 내용과 방향을 제시하기 위한 문서이며 독서교육을 계획, 전개, 실천하는 과정에서 참고할 수 있는 기준이다. 그리고 읽기 쓰기 평가기준은 언어평가의 목적과 방법을 규정함으로써 학생의 독서수준을 평가할 수 있는 근거를 제공하고 있다. 이 기준들이 우리 상황에서 지니는 의미는, 독서교육자 기준은 독서교육자의 범위를 명확하게 규정하고, 이들에게 책무성을 강화시키며, 양성과정을 정비할 수 있는 도구로 활용될 수 있다. 언어교육 기준은 일관된 독서교육을 실천하고 구체적 교육방법을 구상하는 지침으로 활용할 수 있으며, 읽기 쓰기 평가기준은 독서능력을 측정하고 대상자의 수준에 맞는 독서교육을 실시하는데 중요한 의미를 지닌다.

Keywords

References

  1. 공무원임용시험령. 2014. 대통령령 제25648호.
  2. 변우열. 2008. 독서교육 지도자의 자질과 양성 프로그램에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 39(3): 187-212. (Byun, Woo-Yeoul. 2008. "A Study of the Training Program of Reading Education Professionals." Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(3): 187-212.)
  3. 변우열. 2009. 독서교육의 이해. 고양: 조은글터. (Byun, Woo-Yeoul. 2009. Introduction to Reading Education. Goyang: Joeungeulteo.)
  4. 변우열, 이병기. 2006. 학교도서관 중심의 독서교육 내용체계에 관한 연구. 한국도서관정보학회지, 37(4): 111-141. (Byun, Woo-Yeoul and Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Scope and Sequence of Reading Education in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(4): 111-141.)
  5. 이만수. 2009. 독서교육 관련 민간자격 교육과정 분석 연구. 한국도서관정보학회지, 40(3): 181-202. (Lee, Man-Soo. 2009. "A Study on the Curriculum for the Private Certificates According to the Reading Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 181-202.)
  6. 한국교육과정평가원 홈페이지. 표시과목의 대학의 관련학부(전공학과) 및 기본이수과목 또는 분야, [인용 2014. 10. 14]. (KICE Home page. [cited 2014. 10. 14].)
  7. 한국도서관협회. 2013. 2013년판 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회. (Korea Library Association. 2013. Standards for Korean Libraries. 2013 ed. Seoul: KLA.)
  8. IRA 2007a Home page. Standards for the Assessment of Reading and Writing, [cited 2014. 9. 12].
  9. IRA 2007b Home page. [cited 2014. 9. 27].
  10. IRA 2007c Home page. [cited 2014. 9. 27].
  11. IRA 2010a Home page. [cited 2014. 6. 12].
  12. IRA 2010b Home page. [cited 2014. 6. 9].
  13. IRA 2010c Home page. [cited 2014. 8. 22].
  14. IRA 2014 Home page. [cited 2014. 6. 9].
  15. IRA & NCTE. 1996. Standards for the English language arts. [cited 2014. 7. 15].
  16. NAEP Home page. [cited 2014. 9. 27].