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Correlation between the EPB shield TBM machine data and the ground condition

EPB Shield TBM 기계데이터와 지반상태의 상관관계 분석

  • Jung, Sun-Min (School of Civil, Environmental and Architectural Engineering, Korea University) ;
  • Lee, Kang-Hyun (School of Civil, Environmental and Architectural Engineering, Korea University) ;
  • Park, Jeong-Jun (School of Civil, Environmental and Architectural Engineering, Korea University) ;
  • Lee, In-Mo (School of Civil, Environmental and Architectural Engineering, Korea University)
  • 정선민 (고려대학교 건축사회환경공학부) ;
  • 이강현 (고려대학교 건축사회환경공학부) ;
  • 박정준 (고려대학교 건축사회환경공학부) ;
  • 이인모 (고려대학교 건축사회환경공학부)
  • Received : 2014.10.21
  • Accepted : 2014.11.03
  • Published : 2014.11.28

Abstract

This research covers correlation analysis between the machine data measured from EPB Shield TBM construction site and the ground condition during excavation, and figures out how the machine data are affected by the change of ground conditions through single and mixed parameter analysis. It was found that when the ground is changed from hard rock to soft rock, the ratio of the cutter torque to thrust force increases. The relationship between the ratio of the cutter torque to thrust force and the penetration rate shows that the ratio has a certain range of values for hard rock; on the other hand, it increases for soft rock. It means that we can recognize a sign of appearance of weak zone by assessing the ratio of the cutter touque to thrust force according to each penetration rate. Multiple regression analysis of the machine data showed that the cutter torque increases with the increases of the total thrust force, and it decreases with the increase of the uniaxial compressive strength of the ground.

본 연구에서는 EPB 쉴드 TBM 시공현장에서 얻은 기계데이터와 굴진당시의 지반상태와의 상관관계를 분석하여, 지반상태의 변화에 따른 기계데이터의 변화를 단일 및 복합변수분석을 통하여 규명하였다. 그 결과 경암지반에서 연암지반으로 지반이 변화할 때, 총추력과 커터토크의 비가 증가하는 것을 확인할 수 있다. 총추력대비 커터토크의 비율(커터토크/총추력)을 굴착속도와 쌍대비교하면 경암지반에서의 데이터는 일정한 범위 내에 있음을 확인 할 수 있으며, 연암지반에서는 경암지반일 때와 비교하면 추력대비 커터토크의 비율이 높은 값을 가진다. 이러한 결과를 바탕으로 총추력대비 커터토크의 비율과 굴착속도의 비교를 통해서 연약대 출현의 징후를 감지할 수 있다. 이와 같은 분석결과는 목적변수 커터토크가 설명변수 총추력이 증가할수록, 또 다른 설명변수 지반일축 압축강도가 감소할수록 증가한다는 중회귀분석의 결과를 통해서도 증명된다.

Keywords

References

  1. An, M.S., Lim, K.S., Kim, K.J. (2011), "A study on advance rate under the operating conditions of EPB shield TBM based on TBM operation data", Korean Society of Civil Engineers (KSCE), Vol. 31, No. 6, pp. 839-848.
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