DOI QR코드

DOI QR Code

인터랙티브 애니메이션의 기호학적 분석을 통한 이야기의 상호작용 요소

Detecting Interactive Elements from a Story for Interactive Animation through Semiotic Analysis

  • 투고 : 2014.10.31
  • 심사 : 2014.12.03
  • 발행 : 2014.12.31

초록

스마트 디바이스와 인터랙티브 미디어의 발달은 애니메이션의 변화를 요구하고 있으며, 완성된 콘텐츠로서의 인터랙티브 애니메이션이 조금씩 시도되고 있다. 그러나 가지치기 서사로 대표되는 인터랙티브 스토리텔링은 선형적인 애니메이션의 스토리만큼 관객을 만족시키지 못하며, 선택지의 사용은 몰입감 마저 떨어뜨리고 있다. 본 연구에서는 먼저 완성된 콘텐츠로서의 인터랙티브 애니메이션이 갖춰야할 조건을 제시한다. 그 중 '스토리텔링의 역할 수행'과 '관객의 참여 행위에 의한 스토리 완성'이라는 두 가지를 만족시킬 방법을 제안하기 위해, 기존에 만들어진 인터랙티브 애니메이션 중 성공적인 사례로 볼 수 있는 <어트랙션>을 그레마스의 기호학의 틀로 분석한다. 그레마스의 서사 분석과 행동자 개념을 이용한 시퀀스의 분석으로 참여행위가 적절하게 일어나는 서사의 기능과 관객의 위상을 상호작용 요소로 제안한다.

The trends of smart devices and interactive media are demanding expansion of the form of Animation and there were some challenges to create interactive animation as completed contents. However, most of interactive storytelling with the branch structure do not meet the audiences' expectation and the use of distracters has even audiences' immersion drop down. This paper proposes 4 conditions for the completed interactive animation content. To suggest the way how to complete a story by the roles and actions of the audiences' participation, which is the most important one among 4 conditions above, this study has analyzed the story of . This interactive animation is considered as a successful case of interactive animation as an interactive contents with a completed story. This paper analyze the story with 20 functional narrative structure, semiotic rectangle and 'Actantial model' by Greimas in semiotics. Finally, this paper concludes 'what the interactive elements will be' and 'where the interactions will take place' in a traditional narrative structure through finding the answers of what the audience's role is.

키워드

참고문헌

  1. 김성도, 구조에서 감성으로-그레마스의 기호학 및 일반 의미론의 연구, 고려대학교출판부, 2002.
  2. 박기수, 애니메이션 서사 구조와 전략-애니메이션 서사가 힘이다, 논형, 2004.
  3. 석혜정, 인터랙티브 애니메이션 제작을 위한 이야기와 상호작용의 결합, 애니메이션연구, 통권 제30호(2014), pp.71-91.
  4. 이상원, 장르 융합에 따른 인터랙티브 미디어의 트랜드와 애니메이션의 확장성, 애니메이션 연구, 제 1권, 1호 (2005), pp.181-208.
  5. 이영헌, 애니메이션 <인어공주>의 기호학적 비교분석 -프로프와 그레마스의 이론을 중심으로, 디지털영상학술지. Vol. 9 No. 0 (2012) pp. 55-70.
  6. 이정윤, 애니메이션 스토리텔링의 구조 기호학적 분석에 관한 연구-캐릭터의 기호체계를 중심으로, 조형미디어학, Vol. 13 No.4(2010), pp.205-210.
  7. 임운주, 그레마스 기호학적 접근을 통한 애니메이션 캐릭터 분석-장편애니메이션 "슈렉"을 중심으로-, 한국콘텐츠학회, Vol9. No5(2009), p. 99-106. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.099
  8. 조나현, 김종덕, 게임의 인터랙티브 스토리텔링을 차용한 인터랙티브 애니메이션 구조 연구, 디자인학연구, 통권 제75호(2008), pp.53-62.
  9. 하임성, 환영적 인터랙티브 미디어 아트의 미시 서사구조에 대한 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제28호(2012), pp.181-208. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2012.28.181
  10. Tomlinson, Bill, "From Linear to Interactive Animation: How Autonomous Characters Change the Process and Product of Animating", ACMComputersinEnterainment.NewYork,ACM, V.3, N.18(2005), pp.1-20. https://doi.org/10.1145/1077246.1077248
  11. 위키피디아, http://en.wikipedia.org, 검색어: Beyond: Two Souls, 2014.10.25.
  12. Unit9, "Attraction Case Study", http://www.unit9.com/project/attraction-case-study?playlist=case-studies.
  13. Anrick Bregman & Takayoshi Kishimoto, "Attraction-Case Study", http://vimeo.com/21698463.