DOI QR코드

DOI QR Code

해상운송업의 기상기후정보 경제적 효과에 관한 연구

A study of the economic effects of weather and climate information on marine logistics

  • 노상환 (경남대학교 경제금융학과) ;
  • 임동순 (동의대학교 경제학과)
  • Lho, Sangwhan (Department of Economics and Finance, Kyungnam University) ;
  • Lim, Dongsoon (Department of Economics, Dong Eui University)
  • 투고 : 2013.12.23
  • 심사 : 2014.03.09
  • 발행 : 2014.03.30

초록

해상물류업에 기상기후정보의 이용은 자연재난으로 인한 리스크 감소, 정시도착, 고객으로부터 클레임 수 및 금액 감소, 화물파손 감소, 연료절감 등 다양한 효과를 기대할 수 있다. 기상기후정보 활용의 효율성을 표준화하는 데는 어려움이 있으나 Jeppesen사의 연료절감 성과를 적용하여 한국의 해상물류업에서 기상기후정보 활용의 경제적 성과를 VVOS의 성과를 기초로 분석한 결과, 2012년 기준으로 외항항해 국적선의 경우 약 622억 원의 연료 절감할 수 있었다. 그리고 내항항해의 경우, 연안의 풍속, 파고, 파주기 등이 화물운송에 큰 영향을 미친다고 할 수 있다. 내항운송에 악영향을 미치는 주요 기상요소는 풍속, 파고, 파주기라고 할 수 있는데, 선박 입출항실적과 기상요소와의 관계는 파고와 풍속과는 음의 관계를 파주기와는 양의 관계를 보이고 있어, 기상기후를 정확히 예측하면 입출항 실적을 제고할 수 있을 것으로 기대된다. 구체적으로, 고정효과모형에서 5% 유의수준 하에서 파고 1m 이상인 일수가 1일 증가하면 선박입출항 실적이 9.605천 톤이, 평균 풍속이 1m/s 증가하면 35.391천 톤이 감소하였다. 그리고 파주기 1초 증가하면 31.204천 톤의 실적이 중가하였다.

Weather seems to influence industries in a variety of ways. On a day-to-day basis, it is the most volatile external factor influencing consumer and market behavior. And, because weather is constantly changing, industries must deal with a continuously shifting array of opportunities and risks. This study aims to examine how climate and weather changes and information, as external environmental factors, have affected the Korean industries, particularly marine shipping and logistics. To find out the economic value of marine weather information, we use measurable results of VVOS(Vessel and Voyage Optimization Services) in the ocean shipping, which the marine weather software tool can save fuel costs up to 4%. When the fuel saving is same as VVOS's performance, the saving of Korean flag ship is estimated about 62 billion won and the saving of total flag ship is estimated about 519 billion won. However, coastal shipping companies have been struggling with the heavy weather factors, such as wave height, wave period and wind. Major findings are that wind and wave height have a significant negative effect on cargo transport, while wave period has a significant positive effect on cargo transport. And to conclude, when we use efficiently the marine weather information, we can increase cargo transport and save fuel costs etc.

키워드

참고문헌

  1. 국가법령정보센터, 물류정책기본법.
  2. 기상청, 해양기상월보, 2013.
  3. 김정윤.김인겸, "기상정보의 사회. 경제적 평가에 관한 해외동향", 기상기술정책, 2010.
  4. 노상환. 임동순. 유진호, 기상기후정보의 활용 극대화 방안, APCC, 2012.
  5. 노상환. 임동순, 주요 산업의 기상기후정보 활용시스템 구축방안, APCC, 2013.
  6. SK해운(주), 과학적 기상정보시스템에 기초한 손실감소, 2002.
  7. 한국기상진흥원, 기상정보 활용 성공사례집-교통. 운송업편, 2011.
  8. Adams, R. M., C. C. Chen, B. A. McCarl, and R. W. Weiher, "The Economic Consquences of ENSO Events for Agriculture," Climate Research, 13, 1999.
  9. Bureau of Transportation Statistics, Airline On-Time Statistics and Delay Causes: Weather's Share of Delayed Flights, 2011.
  10. Falck, H., Voyage Calculations - the Northern Sea Route, TFMS Forum, Copenhagen, 2012.
  11. Insurance Information Institute, Winter Stroms, 2010.
  12. Lazo, J. K., J. K. Lawson, M. Larsen, P. H., and D. M. Waldman, "U.S. Economic Sensitivity to Weather Variability", Bulletin of the American Meteorological Society, 92(6), 2011.
  13. National Center for Atmospheric Research, Extreme Weather Sourcebook: Economic and Other Societal Impacts Related to Hurricanes, Floods, Tornados, Lightning, and Other U. S. Weather Phenomena, 2011.
  14. Risk Management Solutions, The 1927, Great Mississippi Flood: 80-Year Retrospective, Hoboken, NJ, 2007.
  15. U. S. Congressional Joint Economic Committee, Your Flight Has Been Delayed Again, Washington, DC, 2008.
  16. http://www.awtworldwide.com
  17. http://www.bp.com/shipping
  18. http://www.jeppesen.com/marine
  19. http://ww1.jeppesen.com/documents/marine/commercial/MR_1_VVOS_1_VVOS_1_03_08.pdf
  20. http://www.kma.go.kr
  21. http://www.metoffice.gov.uk/services
  22. http://www.skshipping.com
  23. http://www.spidc.go.kr
  24. http://weathernews.com/kr/c/press/2006/061012.html
  25. http://weathernews.com/kr/c/services/vp