DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Costume design of Mask Play -Focusing on Korean Mask Play and Italian 'Commedia dell'arte'-

가면극 공연 의상 디자인 비교 연구 -한국 가면극과 이탈리아 코메디아 델 아르떼(Commedia dell'arte)를 중심으로-

  • 임정미 (중앙대학교 예술대학 패션디자인 전공) ;
  • 소황옥 (중앙대학교 예술대학 패션디자인 전공)
  • Received : 2014.08.04
  • Accepted : 2014.12.01
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this study is to produce an essential guideline for making costumes for traditional Korean mask plays by doing a comparative analysis between traditional Korean mask plays and Italian 'Commedia dell'arte'. The results of this study are as follow. The costumes of Korea's mask plays were mainly used to show difference in social status. Analysis showed that costume features, such as color, fabric, and silhouette, were not important to the traits of the character. On the other hand, the costumes in the Italian 'Commedia dell'arte' were used to express the characters' traits. The colors, fabric and silhouettes were exaggerated compared to everyday wear. This enhanced the looks of the character, and it kept on developing with the demands of the culture consumer. This study was performed to support further development and success of traditional Korean mask plays.

Keywords

References

  1. "안동국제탈춤페스티벌" 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.maskdance.com/coding/sub1/sub2.asp.
  2. 여석기 (1984), 산대가면극의 파르스적 특성-탈춤의 사상, 서울: 현암사, p. 57.
  3. 이기호 외 (2007), 가면과 사람, 서울: 예니, p. 14.
  4. Natalie Crohn Schmitt (2004), Commedia dell'Arte: characters, scenarios, and rhetoric, Text and Performance Quarterly, 24(1).
  5. 이미숙 외(2010), 한국 가면극 복식의 색채 특성과 이미지, 복식, 60(4). pp. 146-161
  6. 이일지 (2004), 조선시대 산대놀이 복식의 변모과정과 의복상징에 관한 연구, 복식, 54(2). pp. 79-94
  7. 전경욱 (2004), 한국의 전통연희, 서울: 학고재, pp. 246-247.
  8. 봉사도(奉使圖) 제7폭(幅) 모화관(慕華館)에서 행해진 중국사신 영접행사의 연희장면(1725) 자료검색일 2014. 6. 12, http://ksps.aks.ac.kr.
  9. 박민재 (2005), 서울.경기지역의 산대놀이가면극 복식 고찰, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 6.
  10. Edwin Wilson (2007), 세계연극사, 김동욱 역. 서울: 한신문화사, p. 203.
  11. 자료검색일 2014. 6. 20, http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1154324&cid=40942&categoryId=33105
  12. 이미원 (2011), 한국 탈놀이 연구, 서울: 연극과 인간, pp. 132-133.
  13. 오스카 G. 브로켓 외 (2005), 연극의 역사 I, 전준택, 홍창수 역, 서울: 연극과 인간, p. 318.
  14. 자료검색일 2014. 6. 12, http://commons.wikimedia.org.
  15. Edwin Wilson (2007), 세계연극사, 김동욱 역. 서울: 한신문화사, pp. 206-207.
  16. 이기호 외 (2007), 가면과 사람, 서울: 예니, p. 16.
  17. 김지호 (2013), "동.서양 가면극의 가면 비교 연구"-이탈리아 '코메디아 델 아르떼'와 한국 '양주별산대놀이'를 중심으로, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 34.
  18. Vsevolod Meyerhold (1874-1940), 러시아 상징주의 극작가.
  19. 이기호 외 (2007), 가면과 사람, 서울: 예니, pp. 20-21.
  20. 김찬자 (2001), 코메디아 델 아르떼 (Commedia dell' Arte) 연구: 유형.배우.무대 형태를 중심으로, 한국연극학회지, 16 p. 226.
  21. 김종해 (2008), 봉산탈춤의 현대적 전승방안연구, 용인대학교 대학원 박사학위논문, p. 155.
  22. "산대놀이", 자료검색일 2014.6.12.,http://www.cha.go.kr.
  23. "바우덕이 풍물단 덧뵈기(가면극)", 자료검색일 2014. 6.12. http://www.namsadangnori.org/kr/ b16.html
  24. 박경숙 (2008), 발레작품에 유입된 코메디아 델 아르떼의 유형적 인물에 관한 연구, 한국무용 교육학회지, 19(1), (통권 제 29호), p. 43.
  25. 박경숙 (2008), 발레작품에 유입된 코메디아 델 아르떼의 유형적 인물에 관한 연구, 한국무용 교육학회지, 19(1), (통권 제 29호), p. 51.
  26. "L'Avare, Moliere", 자료검색일 2014.6.12, http://lewebpedagogique.com/bac-premiere/le-monologue-dharpagon-moliere-lavare-a-iv-sc-7/harpagon-moliere-commentaire-corrige/
  27. "Bill Irwin & David Shiner in Old HaT" 자료검색일 2014.6.12, http://www.nytimes.com/2013/02/24/theater/bill-irwin-david-shiner-team-returns-in-old-hats.html?pagewanted=all&-r=0
  28. Edwin Wilson (2007), 세계연극사, 김동욱 역. 서울: 한신문화사, pp. 209-210.
  29. 이기호 외 (2007), 가면과 사람, 서울: 예니, p. 21.
  30. "발레공연에 유입된 Arlecchino", 자료검색일 2014.6.12, http://maestra.blog.hu/2014/02/27/jelmezek_es_velenc
  31. "Harlequina", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.metmuseum.org.
  32. "Harlequin. Harlequina", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1974.356.524,.525
  33. 한영숙 (2011), 한국 전통극의 등장인물 연구: 가면극과 민속인형극을 중심으로, 조선대학교 국어국문학 박사학위논문.
  34. Milly A. Barranger (2001), Theatre past and present an introduction 서양연극사 이야기, 우수진역, 서울: 평민사, pp. 129-130.
  35. 이일지 (2004), 조선시대 산대놀이 복식의 변모과정과 의복상징에 관한 연구, 복식, 54(2), p. 90.
  36. 김찬자 (2001), 코메디아 델 아르떼 (Commedia dell' Arte) 연구: 유형.배우.무대 형태를 중심으로, 한국연극학회지 16, p. 219.
  37. 김지호 (2013), "동.서양 가면극의 가면 비교 연구"-이탈리아 '코메디아 델 아르떼'와 한국 '양주별산대놀이'를 중심으로, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, pp. 17-18.
  38. 이진아 (2008), 가면의 진실: 20세기 러시아 연극의 실험과 혁신, 서울: 태학사, p. 156.
  39. "양반", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.culturecontent.com
  40. "Dottore", 자료검색일 2014. 6. 12, http://italian.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.delpiano.com/carnival/html/dottori.html
  41. Oscar G. Brockett (1995), History of the theatreseventh edition, UK:Allyn and Bacon, p. 146.
  42. Oscar G. Brockett (1995), History of the theatreseventh edition, UK:Allyn and Bacon, p. 120.
  43. "말뚝이", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.culturecontent.com
  44. "취발이", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.culturecontent.com/content/contentView.do?search_div_id=CP_THE013&cp_code=rp0701&index_id=rp07010712&content_id=rp070107120001&search_left_menu=5
  45. "Arlecchino", 자료검색일 2014. 6. 12, http://italian.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.delpiano.com/carnival/html/pantalone.html
  46. 김찬자 (2001), 코메디아 델 아르떼 (Commedia dell' Arte) 연구: 유형.배우.무대 형태를 중심으로, 한국연극학회지 16, p. 228.
  47. Oscar G. Brockett (1995), History of the theatreseventh edition, UK:Allyn and Bacon, p. 147.
  48. "노승", 자료검색일 2014. 6. 12, http://www.culturecontent.com
  49. "Pantalone", 자료검색일 2014. 6. 12, http://italian.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.delpiano.com/carnival/html/pantalone.html
  50. "소무", 자료검색일 2014. 6. 12, http://cp.culturecontent.com/rp0701/data/thumb/460/rp0801b06372_001_460.jpg
  51. "Arlecchinella", 자료검색일 2014. 12. 12, http://piccolotheatrechicago.blogspot.kr/
  52. 김찬자 (2001), 코메디아 델 아르떼 (Commedia dell' Arte) 연구: 유형.배우.무대 형태를 중심으로, 한국연극학회지 16, p. 230.
  53. 이일지 (2004), 조선시대 산대놀이 복식의 변모과정과 의복상징에 관한 연구, 복식, 54(2), p. 90.
  54. Milly A. Barranger (2001), Theatre past and present an introduction 서양연극사 이야기, 우수진역, 서울: 평민사, p. 129.

Cited by

  1. 양주별산대놀이 무대복식 연구 vol.67, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7233/jksc.2017.67.1.001
  2. Applying the Remediation Method to the Design Framework in Historical Film: 「The Fatal Encounter」 vol.70, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2020.70.3.133