초록
본 연구는 경찰공무원의 조직학습이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 가설적 모형을 기초로 하여 경찰공무원의 조직학습과 조직유효성의 관계를 규명하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 2013년 7월 14일~8월 15일까지 광주지방경찰청 소속으로 재직중인 경찰관 163명을 모집단으로 선정하였다. 표본추출방법은 무작위표본추출(rendom sampling method)을 사용하여 자기평가기입법(self-administrated method)으로 설문조사에 응하도록 하였으며, 최종 분석으로 사용된 자료는 SPSS for Win Version 17.0 통계프로그램을 통해 분석되었다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 경찰공무원의 조직학습 수준이 높을수록 조직유효성의 하위변인인 조직몰입에 유의미한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 둘째, 경찰공무원의 조직학습은 조직몰입 뿐만 아니라 조직유효성의 하위변인인 직무만족에도 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다.
This research aimed at investigating the relation between police officer's organizational learning and organizational effectiveness based on hypothetical model about the influence of police officer's organizational learning on organizational effectiveness. In order to achieve this purpose, the researcher selected 163 police officers as the test group, who are in active service at Gwangju District Police Agency from July 14~August 15, 2013. As the sampling method, the researcher used random sampling method and conducted a survey based on self-administrated method, and the finally analyzed data was analyzed through SPSS for Win Version 17.0 statistical program. The research results are as follows. First, it was comprehended that police officer's higher level of organizational learning influenced organizational commitment more, lower factor of organizational effectiveness, significantly. Second, it was analyzed that police officer's learning ability significantly influenced job satisfaction, lower factor of organizational effectiveness, besides organizational commitment.