DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of STEAM Project Learning Program for Creative Problem-solving of the Science Gifted in Elementary School

초등과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발

  • Received : 2014.10.02
  • Accepted : 2014.12.17
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this study the creative problem-solving of gifted children for elementary school science in order to improve and develop learning programs and STEAM projects by applying that effect would be to provide. To develop this STEAM program, we utilized the steps of the Project Learning method and the KOrea Foundation for the Advancement of science and Creativity(KOFAC) proposed STEAM program, learning the principles and criteria in configuration, the methodology. In order to verify the effectiveness of the developed STEAM program Elementary Science for gifted students with creative problemsolving Questionnaire were used. The program was developed a total of 18 classes, consists of first project to create a solar car, second project to create elastic car. The primary project was selected as one of the topics with the students and selected topics related to previous activities in accordance with articles examining the actual quest, consultation, representation activities in class and finishing with the deliverables and evaluation consisted of 12 classes. The second project is the first project based on a given problem to generate a deliverable by outlining a solution which consists of 6 classes. All of this project was composed by teachers and students to select a common topic on the subject of themselves through a process of problematization, the student-led science, technology, engineering and arts of the area so that the content can be made convergence. The results of the study indicate that this developed STEAM program has a positive effection creative problem solving in a gifted students.

본 연구의 목적은 초등과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위해 융합인재교육(STEAM) 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이 연구는 경인교육대학교 과학영재교육원에 재학하는 초등학생 5, 6학년 30명을 대상으로 하였다. 융합 인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하기 위해 프로젝트 학습의 단계와 한국과학창의재단이 제시한 융합인재교육(STEAM) 프로그램의 구성원리와 학습준거, 방법론을 활용하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 초등영재학생을 위한 과학 창의적 문제해결력 검사지를 활용 하였다. 개발된 프로그램은 총 18차시이며, 태양열 자동차를 만드는 1차 프로젝트와 탄성 자동차를 만드는 2차 프로젝트로 구성되어 있다. 1차 프로젝트는 학생들과 함께 주제를 선정하고 선정된 주제에 맞추어 사전 활동들로 관련 자료를 조사한 후 실제 수업에서 탐구, 협의, 표현활동이 이루어지고 산출물로 마무리 및 평가가 되는 12차시로 구성되었다. 2차 프로젝트는 1차 프로젝트를 바탕으로 주어진 문제에 대해 스스로 해결방법을 구상하여 산출물을 만들어 내도록하는 6차시로 구성하였다. 모든 프로젝트는 교사와 학생 간 공통의 주제를 선정하고, 이 주제에 대해 스스로의 문제화 과정을 거쳐 학생 주도로 과학 기술 공학 예술 영역의 내용적 융합이 이루어질 수 있도록 구성하였다. 개발된 프로그램을 적용한 결과 융합인재교육(STEAM) 프로젝트 프로그램은 영재 학생들의 창의적 문제해결력에 효과적인 영향을 주었음을 알게 되었다.

Keywords

References

  1. 강호감, 최선영(2006). 초등학교 과학영재학급 학생선발을 위한 과학 창의적 문제해결력 검사도구 개발. 초등과학교육, 25(1), 27-38.
  2. 강호감, 임희준, 김정선(2009). 초등과학수업에서의 문제중심학습이 창의적 문제해결력과 학업성취도에 미치는 효과. 초등과학교육, 28(4), 382-389.
  3. 김권숙, 최선영(2012). 과학기반 STEAM 프로그램이 초등 영재 학생들의 창의적 문제해결력과 과학적 태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 31(2), 216-226.
  4. 김대현, 왕경순, 이경화, 이은화(1999). 프로젝트 학습의 운영. 서울:학지사.
  5. 김문경(2014). 초등과학에서 융합인재교육(STEAM) 프로젝트 학습이 학생의 창의적 문제해결력 및 학업성취도에 미치는 효과. 경인교육대학교 석사학위논문.
  6. 김유정, 문세정, 노태희(2009). 크로마토그래피 개념에 대한 중학교 과학영재가 만든 비유의 유형과 대응 오류 및 비유 만들기 활동에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 29(8), 35-49
  7. 김진수(2012). STEAM교육의 이해와 방법. 경북아포초등학교 교직원 연수자료.
  8. 김진수(2012). STEAM 교육론. 서울: 양서원.
  9. 류제정(2012). 뇌기반 STEAM교육이 초등과학영재와 초등일반학생의 창의성과 정서지능에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문.
  10. 배선아, 금영충(2012). 초등기술기반 STEAM 교육이 초등학생의 기술적 태도에 미치는 영향, 한국실과교육학회지, 25(3), 195-216.
  11. 서주희(2012). 초등학교 저학년을 대상으로 한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용 효과. 경인교육대학교 석사학위논문.
  12. 신승기(2012). 스크래치를 활용한 초등학생의 창의적 STEAM 프로그램 개발 및 적용. 대구교육대학교 석사학위논문.
  13. 우종옥, 김승훈, 강심원(2000). 과학교육에서의 창의력 수업모델 개발. 창의력교육연구, 3(1), 1-28.
  14. 조한국(2001). 프로젝트형 탐구학습을 통한 영재들의 과학하기. 영재교육연구, 11(3), 23-44.
  15. 한국과학창의재단(2012). 융합인재교육(STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구보고서.
  16. 한국교육개발원(1999). 영재교육 제도와 운영방안.
  17. Isaksen, S. G. & Treffinger, D. J. (1985). Creative problem solving: The basic course. Buffalo, New York: Bearly Ltd.
  18. Kilpatric, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19, 319-335.
  19. Parnes, S. J.(1975). CPS2-A program for balanced growth. Journal of Creativity Behavior, 9, 23-29. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1975.tb00554.x