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Consumption Attribute Value Estimation of Digital Music Contents Service by Conjoint Analysis

컨조인트 분석을 통한 디지털 음악콘텐츠 서비스의 소비 속성별 가치 추정

  • Received : 2014.09.11
  • Accepted : 2014.11.03
  • Published : 2014.12.28

Abstract

In the last 10 years the digital music contents market has grown rapidly. However digital music contents product and services are not managed with product planning and price policy considered customer attitude and digital music contents values. This study is to define the value properties of digital music contents services based on streaming and download as genre, price, sound quality, and usage appliance, and suggest the strategic market price and service composition of digital music contents service by customer attitudes about the value properties. The research used the conjoint analysis methodology based on the hedonic price model and collected 405 questionaries by users of Korean digital music contents services to the analysis. Hence 'sound quality' in download platform, and 'appliance' in streaming platform were the elements to evaluate the customer attitude. The results present the music contents productions and companies have to provide the differentiated services and price by the value properties of user preference in the market.

지난 10년 동안 디지털 음악콘텐츠 시장은 급속도로 확산되고 있으나 다양한 음원 상품과 서비스 상품에 대한 소비자 사용 및 소비에 영향을 미치는 음악콘텐츠 상품의 가치 요인들을 고려한 상품 구성과 가격 정책에 대한 자료는 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 현재 국내에서 이루어지는 스트리밍과 다운로드 방식의 디지털 음악콘텐츠 서비스 상품을 중심으로 소비자의 서비스 상품 선택에 영향을 미치는 속성으로 장르, 가격, 음질, 이용기기를 정의하고, 헤도닉 가격모형이론과 컨조인트 분석방법을 통해 소비자가 지각하고 있는 속성 요인별 중요도와 부분 가치를 추정하여 디지털 음악콘텐츠 서비스에 대한 소비자 중심의 시장가격과 상품 구성에 대한 전략적 시사점을 제시하고자 했다. 이를 위해 국내 디지털 음악콘텐츠 서비스 사용자 405명의 설문조사를 실시하였으며, 분석 결과 다운로드 방식에서는 '음질' 속성이 스트리밍 방식에서는 '이용기기' 속성이 '가격' 속성보다 중요하게 나타났다. 결론적으로 디지털 음악콘텐츠 서비스 상품 구성 및 가격 책정의 경우 생산자 중심의 가치에 대한 고려를 넘어 소비자 중심의 시장과 소비 속성을 고려한 차별화가 이루어질 수 있어야 함을 살펴볼 수 있었다.

Keywords

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