DOI QR코드

DOI QR Code

Symbolization Analysis for a Diamond World Mandala Animation

금강계만다라 애니메이션을 위한 상징성 분석

  • 김경덕 (위덕대학교 소프트웨어공학과) ;
  • 김영덕 (위덕대학교 불교문화학과)
  • Received : 2014.08.20
  • Accepted : 2014.10.15
  • Published : 2014.12.28

Abstract

In this paper, we describe a symbolization analysis of a Diamond World Mandala animation. The mandala means the basic idea of the esoteric Buddhism. The Diamond World Mandala has a very high value as cultural archetype due to have better specific meaning and aesthetic quality than other mandalas. Most researches of Buddhist cultural contents have focused on cultural assets restoration and abstract discussion on contents industrialization until now. However researches on contents directly delivering Buddhism scriptures' meanings are insufficient. Therefore, in this paper, we analyze concept of mandala and symbolical meaning of appeared elements in mandala rather than theoretical development appropriateness of mandalas' contents, then implement a prototype of a mandala animation. The animation is made of intangible culture such as an intellectual legacy of mankind, and its applications are as follows; education service for Buddhist doctrines, and cultural services through easy accessibility of Buddhist culture, etc.

본 논문에서는 금강계만다라 애니메이션 제작을 위한 금강계만다라의 상징성 분석에 대하여 기술한다. 금강계만다라는 여타의 만다라와 비교하여 자체로서 특별한 의미와 심미적 요소로 인하여 불교 문화원형으로서 높은 가치를 가진다. 지금까지 불교 문화원형 콘텐츠에 대한 대부분의 연구가 문화자산의 복원과 콘텐츠 산업화에 대한 추상적인 논의가 주를 이루고 있으나, 불교 경전의 의미를 소재로 하여 이를 직접 전달하기 위한 콘텐츠 개발에 대한 연구는 미흡한 편이다. 그러므로 본 논문에서는 원론적인 개발당위성에서 좀 더 나아가 본격적으로 금강계만다라에 내포된 개념과 등장 요소의 상징적인 의미를 분석하고, 만다라 애니메이션의 프로토타입을 구현한다. 인류의 지적 유산인 무형문화를 구현한 애니메이션의 응용 분야로는 불교 교리의 교육, 불교문화에 대한 용이한 접근성을 통한 문화 서비스 등에 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 이기현, 김은정, 박상훈 외 13인, 2014년 콘텐츠산업 전망, 한국콘텐츠진흥원, 2014.
  2. 임명환, 허필, 박용재, "차세대 융합형 콘텐츠 분류체계 정립", 한국콘텐츠학회 춘계종합학술대회 논문집, pp.121-125, 2010.
  3. 조은정, "우리나라 불교문화 관련 디지털 콘텐츠 구축과 지적재산권 보호 현황 및 실태", 아태무형유산센터 무형문화재산 보호를 위한 전문가회의 발표집, pp.145-161, 2010.
  4. 이재수, "불교문화원형의 개발과 활용 방안", 한국문화산업학회 학술대회, pp.14-37, 2010.
  5. http://kb.sutra.re.kr/ritk/index.do
  6. http://abc.dongguk.edu/ebti/index.jsp
  7. http://ebti.dongguk.ac.kr/ebti/main.html
  8. 주진오, 이기현, "문화원형 디지털 사업의 평가와 향후 발전방향", 코카포커스, 제2012-2호, 한국콘텐츠진흥원, pp.2-19, 2012.
  9. http://www.heritage.go.kr
  10. http://portal.nricp.go.kr
  11. http://www.memorykorea.go.kr
  12. 이영숙, 성민규, "유비쿼터스를 활용한 불교문화콘텐츠의 새로운 연구방향 : 불교문화를 통한 종교캐릭터분류의 이해를 중심으로", 한국디자인트렌드학회 한국디자인포럼, 제29권, pp.421-430, 2010.
  13. 유동환, "불교의 대중화와 뉴미디어: 한국불교문화유산의 세계 문화 콘텐츠화 전략 연구", 동국대 불교문화연구원 불교학보, 제50권, pp.151-177, 2008.
  14. A. Snodgrass, The Matrix and Diamond World Mandalas in Shingon Buddhism, Vol.1 and 2, Rakesh Goal Publishers, 1988.
  15. I. Hisatoyo, Study of Mandalas, Tokyo Art, 1975.
  16. 윤종갑, "문화예술과 동양사상: 불교문화콘텐츠 개발과 스토리텔링", 영산대동양문화연구원 동양문화연구, 제6권, pp.143-174, 2010.
  17. 이재수, "산업적 활용을 위한 불교문화콘텐츠 기획", 동국대 전자불전문화콘텐츠연구소 전자불전, 제8호, pp.43-70, 2006.
  18. 松長有慶, 密敎.コスモスとマンダラ, 日本 放送出版協會, 1985.
  19. 松長有慶.杉浦康平, 美と宗敎のコスモス-マンダラの世界, 日本 東京 講談社, 1983.
  20. 김영덕, 금강계만다라 37존의 연구, 동국대 박사학위논문, 1996.
  21. 那須政隆, 金剛頂經講傳, 日本 大本山成田山新勝寺, 1976.
  22. 松長有慶, 密敎經典解說, 現代密敎講座, 第2卷, 東京 大洞出版社, 1981.
  23. 高楠順次郞都監, 大正新脩大藏經圖像, 第一卷, 東京 大正新脩大藏經刊行會, 1933.

Cited by

  1. Visualization pursuant to Developing 37 Honoured Ones within The Diamond World Mandala vol.18, pp.10, 2015, https://doi.org/10.9717/kmms.2015.18.10.1241