DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Job Satisfaction Level of Employees in Special Libraries by Institutional Characteristics and Personal Backgrounds

기관특성과 개인환경에 따른 전문도서관 직원의 직무만족도 연구

  • 한종엽 (한국해양과학기술원 해양과학도서관) ;
  • 서만덕 (한국해양과학기술원 해양과학도서관)
  • Received : 2013.10.16
  • Accepted : 2013.11.13
  • Published : 2013.11.30

Abstract

This study aims to evaluate job satisfaction level of employees working at special libraries by analyzing their affiliated institution and personal backgrounds. Results indicated that the job satisfaction level in private institutions was higher for 'remuneration', 'promotion', and 'overall satisfaction' in comparison to public counterparts. Also, employees working at institutions with independent libraries had higher level of satisfaction for 'work itself', 'remuneration' and 'co-workers' in comparison to those working in non-independent libraries. In terms of employment status, satisfaction level for 'remuneration' and 'promotion' was high among permanent employees, whereas 'superior and supervisor' was relatively higher among temporary employees. In terms of position, supervisors had higher level of satisfaction for 'remuneration', 'job system', 'promotion' and 'overall satisfaction' in comparison to non-supervisors. Employees with degrees in library and information science had higher level of satisfaction for 'work itself', 'job system', 'promotion' and 'institutional environment' in comparison to non-majors. This study clarified desires and emotions of employees working at special libraries and eliminated obstacles to higher job satisfaction. These findings may have implications for the improvement of work efficiency in libraries.

이 연구의 목적은 전문도서관 직원의 전반적인 직무만족 수준을 진단하고, 소속기관과 개인환경에 따라 나타나는 직무만족의 차이를 분석하는데 있다. 분석 결과, 민간기관이 '보수', '승진', '전반적인 만족도' 요인에서 공공기관보다 직무만족도가 높게 나타났고, 도서관이 독립적 부서로 존재하는 기관이 그렇지 않은 기관에 비해 '직무자체', '보수', '동료관계' 요인에서 만족도가 높았다. 고용형태별로는 정규직이 '보수'와 '승진'의 직무만족도가 높게 나타난 반면 비정규직은 '상사 및 감독' 요인의 만족도가 상대적으로 높게 나타났다. 직급별로는 관리자급이 '보수'와 '복무제도', '승진' 요인과 '전반적 만족도'에서 비관리자급보다 만족도가 높았다. 마지막으로 전공별로는 문헌정보학 전공자가 '직무자체', '복무제도', '승진', '시설환경'에서 비전공자에 비해 직무만족도가 다소 높았다. 이 연구를 통해 전문도서관 직원의 욕구와 감정을 명확하게 이해하고 직무만족의 장애요인을 제거함으로써, 도서관 업무효율성을 제고하기 위한 참고자료로 활용될 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 국립국어연구원. 1999. 표준국어대사전. 서울: 두산동아.(The National Institute of The Korean Language. 1999. Korean Standard Dictionary. Seoul:Doosan Dong-A.)
  2. 김수진, 김유승. 2012. 운영방식과 고용형태에 따른 공공도서관 사서의 직무만족도에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 23(4): 261-282.(Kim, Su-Jin, & Kim, You-Seung. 2012. "A Study on Public Librarians' Job Satisfaction by Management and Employment Styles." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Management, 23(4): 261-282.)
  3. 김종찬. 2012. 관종별 도서관 사서의 직무환경요인과 직무만족도의 상관성 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(2): 137-155.(Kim, Jong-Chan. 2012. "A Study on Correlation between Work Environment Factors and Job Satisfaction of Librarians Working in Different Types of Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(2): 137-155.) https://doi.org/10.16981/kliss.43.2.201206.137
  4. 김홍렬. 2011. 작은도서관 운영자의 직무특성과 직무만족도에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(4): 51-67.(Kim, Hong Ryul. 2011. "Analytical Study on the Job Characteristics and Job Satisfaction of Administrators in Small Libraries." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 42(4): 51-67.)
  5. 류인석. 1997. 대학도서관 사서직의 직무만족에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 31(2): 7-33.(Ryu, In-Seok. 1997. "A Study on Job Satisfaction for Academic Librarians." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 31(2): 7-33.)
  6. 송승섭. 2000. 대학도서관의 정보기술 도입이 사서의 직무만족에 미치는 영향. 정보관리학회지, 17(3): 125-146.(Song, Sung-Seob. 2000. "The Impacts of Information Technology on Job Satisfaction among Academic Librarians in Korea." Journal of the Korean Society for Information Management, 17(3): 125-146.)
  7. 신두재. 1997. 전문도서관 사서의 직무특성과 직무만족도의 관계에 관한 연구. 석사학위논문, 세종대학교 경영대학원.
  8. 유길호. 1999. 대학도서관 사서들의 인구적 특성과 성격유형 및 인지양식이 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 33(1): 49-65.(Yoo, Kil-Ho. 1999. "A Study on the Demographic Chracteristic, Personality Types, and Cognitive Styles Affecting Job Satisfaction of University Librarians." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 33(1): 49-65.)
  9. 이두이, 구연배. 2008. 전문대학도서관 사서의 성격유형과 직무만족도에 관한 연구. 한국도서관․ 정보학회지, 39(3): 119-137.(Lee, Du-Yi, & Koo, Yeen-Bai. 2008. "A Study on the Junior College Librarians Personality Type and Job Satisfaction." Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(3): 119-137.)
  10. 이은철, 심효정. 2006. 직무요인이 공공도서관 사서들의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 37(4): 419-442.(Lee, Eun-Chul, & Sim, Hyo-jung. 2006. "A Study on the Influence of Job Factor on Organizational Commitment of Public Librarians." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(4): 419-442.)
  11. 이철민. 2003. 전문 도서관 직원의 직무만족도 연구. 석사학위논문, 대구대학교 대학원.
  12. 정종기. 2007. 효과적인 학교도서관 경영을 위한 인적자원의 배치 현황 및 직무만족도 분석 연구. 한국문헌정보학회지, 41(1): 165-184.(Jung, Jong-Kee. 2007. "An Analysis on Job Satisfaction & Disposition of Human Resources for Effective Administration in Korean School Libraries." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 41(1): 165-184.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.1.165
  13. 최성진. 1995. 도서관학통론. 서울: 아세아문화사. 재인용: 노정란. 2003. 전문도서관 기반의 지식경영 방법론 연구. 한국문헌정보학회지, 37(2): 343-364.(Choi, Sung Jin. 1995. Introduction to Library Science. Seoul: Asea Publishing. Quoted in Jeong-Ran Roh. 2003. "The Study on Knowledge Management Methodology Through the Reference Services, the Core of the Special Libraries." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 37(2): 343-364.)
  14. 한종엽, 차성종. 2013. 전문도서관 운영평가의 분석 및 진단에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(3): 407-435.(Han, Jong yup, & Cha, Sung-Jong. 2013. "An Analysis on the Results of Korean Special Library Management Evaluation Conducted in the Year 2012." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 47(3): 407-435.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.407
  15. 홍지숙, 한두완. 1994. 대학도서관 사서의 직무만족에 관한 연구. 한국정보관리학회, 185-188.(Hong, Ji Suk, & Han, Du Oan. 1994. "A Study on the Job Satisfaction of Librarians in University Libraries." Korea Society for Information Management, 185-188.)
  16. Bentley, R. R., & Rempel, A. M. 1970. Manual for the Purdue Teacher Opinionnaire. Blommington, IN: Indiana University Press.
  17. Gilmer, B. H. 1966. Industrial Psychology. Tokyo: McGraw-Hill Kogakusha.
  18. Hoppock, R. 1935. Job Satisfaction. New York: Arno Press.
  19. Locke, E. A. 1976. The Nature and Causes of Job Satisfaction: Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Chicago: Rand McNaly.
  20. McCormick, E. J., & Tiffin, J. 1974. Industrial psychology. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  21. Poter, L. W., & Lawler E. E. 1968. Managerial Attitudes and Performance. Illinois: Irwin-Dorsey Press.
  22. Smith, H. C. 1955. Psychology of Industrial Behavior. New York: McGrow-Hill, Book Co.
  23. Smith, P. C., Kendall, L. M., & Hulin, C.L. 1969. The Measurement of Satisfaction in Work and Retirement. Chicago: Rand McNaly.
  24. Sepctor, P. E. 1985. "Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey." American Journal of Community Psychology, 13: 693-713. https://doi.org/10.1007/BF00929796
  25. Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. 1967. Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minneapolis: Industrial Relations Centers, University of Minnesota.
  26. Vroom, V. H. 1964. Work and Motivation. New York: John wiley & Sons.

Cited by

  1. A Study on the Information Usage Behavior of Researchers in the Field of Ocean Science and Technology vol.31, pp.1, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.163