DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Generative Structure of the Meaning and the Binary-Opposition in the Convergence of Fashion Design and Technology as a Emotional Method - Focused on Fashion Design Collections -

감성적 도구로서의 테크놀로지와 패션디자인의 융합에 나타난 이항대립과 의미생성구조 - 패션디자인 컬렉션을 중심으로 -

  • Lee, Jee Hyun (Department of Human Environment & Design, Yonsei University) ;
  • Kim, Jieun (Department of Human Environment & Design, Yonsei University) ;
  • Ryu, Lim Jeong (Department of Human Environment & Design, Yonsei University)
  • 이지현 (연세대학교 생활디자인학과) ;
  • 김지은 (연세대학교 생활디자인학과) ;
  • 류림정 (연세대학교 생활디자인학과)
  • Received : 2013.07.15
  • Accepted : 2013.09.24
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Today, the convergence of fashion design and digital technology has become a popular method and accordingly been tried variously in the fashion area. This study aimed to analyze the character of the collaboration with fashion and technology, and the meaning of technology as emotional expression methods. Selected designer's collections, literature and other related studies were reviewed in order to analyze the generative structure of the meaning and the binary-opposition in the convergence of body, fashion design and technology. Literatures and selected designer's collections were reviewed and quantitatively studies were performed to classify the convergence of human bodies, fashion design and technology through Greimas Semiotics rectangle based on binary-opposition of meaning and isotophy analysis. The research presents three types of fashion technology methods: mechanical movement, light/digital media, and virtual image. The convergence of fashion and technology was classified as the direct convergence and the indirect convergence. The direct convergence was characterized by variability and has automatic, independent movement, but the indirect convergence was shown closed and to have contradistinctive images.

Keywords

References

  1. 이지현, 김지은, 류림정 (2012), Hussein Chalayan 컬렉션에 나타난 테크놀러지의 이항대립적 의미, 복식학회 춘계학술대회 논문집, p. 148.
  2. 박은경 (2002), 테크놀러지 아트와 테크놀로지 패션이미지의 미적 특성에 관한 비교 연구, 한국의류학회지, 26(6), pp. 911-922.
  3. 박낭희 외 (2008), 현대패션에서의 테크놀로지 컨버전스에 관한 연구, 복식문화연구, 16(1), pp. 88-99.
  4. 윤수인, 강혜승 (2010), 패션과 기술이 결합된 웨어러블 하이브리드 의류분석, 디자인학연구, 23(3), pp. 5-15.
  5. 어경진, 박현신 (2011), 디지털시대에 나타난 패션의 표현특성에 관한 연구, 한국패션디자인학회지, 11(2), pp. 55-74.
  6. 김은정, 박옥련 (2012), 2000년 이후 패션컬렉션에 나타난 실험적 디자이너의 표현특성, 한국패션디자인학회지, 12(3), pp. 97-114.
  7. 나미정, 박순천 (2012), 현대패션디자인에 나타난 IT기술융합현상에 관한 연구, 한국디자인문화학회지 18(3), pp. 130-140.
  8. 김해련 (2005), 패션 마케팅 현황과 전략; 패션산업의 첨단 기술 융합 사례 및 발전방향, 패션정보와 기술, 2, pp. 92-95.
  9. 최경미, 최은미, 변유선 (2007), 패션디자인 캐드 시스템의 현황과 미래: 디자인 캐드 시스템의 기능과 특성, 패션정보와 기술, 4, pp. 8-17.
  10. 홍병숙, 이은진, 진선희 (2008), 동대문 패션시장의 기술 활용 의도에 따른 QR시스템 효과에 대한 인식 연구, 대한가정학회지, 46(2), pp. 51-58.
  11. 이수철, 김소현 (2012), 테크놀로지 발전에 따른 패션 브랜드의 리테일 환경 변화에 관한 연구, 한국디자인문화학회지, 18(1), pp. 271-281.
  12. 전재훈, 하지수 (2006), 디지털 시대의 패션 디자인 조형성에 관한 연구, 한국의류학회지, 30(11), pp. 1560-1571.
  13. 이은지 (2010), 디지털 패션 환경에서 증강현실의 활용 유형 및 패션 커뮤니케이션 특성, 연세대학교 석사학위논문
  14. 김은정 (2012), 조선후기 사랑방 목가구의 표현과 의미에 관한 기호학적 분석, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 김영효 (2000), 구조주의의 사유체계와 사상, 인간사랑, pp. 112-114.
  16. Anne Henault (1997), 기호학으로의 초대, 홍정표 역, 서울: 어문학사, p.177.
  17. Daniel Chandler (2006), 미디어기호학, 강인규 역, 서울: 소명출판, p. 400.
  18. 김영도 (2008), 융합콘텐츠의 의미생성 구조에 관한 연구: 이항대립 개념을 중심으로, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문.
  19. 신항식 (2005), 시각영상 기호학, 파주: 나남출판.
  20. 김영도 (2008), 융합콘텐츠의 의미생성 구조에 관한 연구: 이항대립 개념을 중심으로, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문. pp. 153-158.
  21. 김은정 (2012), 조선후기 사랑방 목가구의 표현과 의미에 관한 기호학적 분석, 연세대학교 대학원 박사학위논문. pp. 70-74.
  22. 신항식 (2005), 시각영상 기호학, 파주: 나남출판. pp. 71-78.
  23. 김은정, 박옥련 (2012), 2000년 이후 패션컬렉션에 나타난 실험적 디자이너의 표현특성, 한국패션디자인학회지, 12(3), p. 98.
  24. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=Ae81FcczsI8
  25. 자료검색일 2013.9.4., http://www.style.com/fashionshows/complete/S2007RTW-HCHAL AYA
  26. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=3Q0-jOVRn4I
  27. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=CCtWLfCq0TM
  28. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=9tuM3FE_Jzw&list=PLED26D7D 181F8BF22&index=5
  29. 자료검색일 2013.9.4., http://vroomheid.tumblr.com/post/46178386006/viktor-rolf-fall -2002-03-bluescreen-chromakey
  30. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=liKu3G0kDHQ
  31. 자료검색일 2013.9.4.,http://www.youtube.com/watch?v=c0IyDWm_bSo
  32. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=TTisE2f5d0o
  33. 자료검색일 2013.9.4., http://decofairy.wordpress.com/2011/04/27/
  34. 자료검색일 2013,9,4., http://primarystudio.co.kr /HOLO-Box-1
  35. 자료검색일 2013.9.4., http://www.youtube.com/watch?v=uzzjFvJhpLA
  36. 자료검색일 2013.5.30.,http://www.style.com/fashionshows/complete/S2007RTW-HCHALA YA
  37. 자료검색일 2013.7.8., http://vroomheid.tumblr.com/post/46178386006/viktor-rolf-fall-2002-03-bluescreen-chromakey
  38. 자료검색일 2013.5.30., http://www.youtube.com/watch?v=uzzjFvJhpLA

Cited by

  1. Formative characteristics of 3D printing fashion from the perspective of mechanic aesthetic vol.23, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.2.294
  2. A Study on the Semantic Analysis of the type of Biomorphic Fashion Design vol.65, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.4.019
  3. A Study of the Formative Characteristics and Meaning in Contemporary Fashion Subculture Using the Greimas Semiotic Square vol.67, pp.8, 2017, https://doi.org/10.7233/jksc.2017.67.8.080
  4. 3차원 디지털 기술을 기반으로 한 디지털 패션 플랫폼 프로토타입 설계 연구 vol.22, pp.2, 2013, https://doi.org/10.12940/jfb.2018.22.2.88