References
- M. N. Bremner, K. Aduddell, D. N. Bennett, and J. B. VanGeest, "The Use of Human Patient Simulators Best Practices with Novice Nursing Students," Nurse Educator, Vol.31, No.4, pp.170-174, 2006(7-8). https://doi.org/10.1097/00006223-200607000-00011
- 양진주, "시뮬레이션 기반 간호교육이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.14-24, 2012(4). https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.014
- 이우숙, 김미옥, "산과간호영역에서의 시뮬레이션 효과 및 적절성", 대한간호학회지, 제41권, 제4호, pp.433-443, 2011(8).
- 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연, "표준환자를 활 용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과", 대한간호학회지, 제40권, 제2호, pp.151-160, 2010(4).
- H. S. Randolph, C. C. Wendy, M. H. Yue, M. Rima, and R. L. Baxter, "Simulation-based Training is Superior to Problem-based Learning for the Acquisition of Clinical Assessment and Management Skill," Critical Care Medicine, Vol.34, No.2, pp.151-157, 2006(1). https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000190619.42013.94
- C. Kreber, "The Relationships between Self-directed Learning, Critical Thinking, Psychological Type, and Some Implications for Teaching in Higher Education," Studies in Higher Educ, Vol.23, No.1, pp.1-8, 1998.
- C. M. Baker, D. J. Pesut, A. M. Mcdaniel, and M. L. Fisher, "Evaluating the Impact of Problem-based Learning on Learning Styles of Master's Student in Nursing Administration," Journal of professional Nursing, Vol.23, No.4, pp.214-219, 2007(7-8). https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2007.01.018
- A. Duff, E. Boyle, K. Dunleavy, and J. Freguson, "The Relationship between Personality, Approach to Learning and Academic Performance," Personality and Individual Differences, Vol.36, No.8, pp.1907-1920, 2004. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.08.020
- 김지은, 최은영, "문제중심학습 교육을 받고 있는 간호학생의 학습유형에 따른 참여도와 학업성취도, 기본간호학회지, 제16권, 제2호, pp.200-206, 2009(5).
-
김윤희, 김윤민, 강서영, "
$MicroSim{\circled R}$ 을 병용한 시뮬레이션 기반 중환자간호교육의 운영 및 평가", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.24-32, 2010(6). - 하주영, "간호대학생의 학습유형과 학습태도 및 자기주도적 학습능력", 한국간호교육학회지, 제17 권, 제3호, pp.357-366, 2011(12). https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.355
- 안경주, "국내 간호학과 학생들의 학습유형과 선호하는 학습방법과의 관계", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.13-22, 2007(6).
- D. A. Kolb, Learning Style Inventory, McBer & Company Pub, 1985.
- 전현경, 학습 양식과 대학 전공과의 상관 연구, 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 2002.
- M. Sherer, J. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, and B. Jacobs, "The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation," Psychological Reports, Vol.51, pp.663-671, 1982. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
- 홍혜영, 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구, 이화여자대학교 석사학위 논문, 1995.
- P. P. Heppner and C. H. Peterson, "The Development and Implications of a Personal Problem-solving Inventory," Journal of Counselling Psychology, Vol.29, pp.66-75, 1982. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
- 유정수, 문제해결훈련 프로그램의 모형개발과 그 효과 : 인지-행동 중심의 프로그램과 인지-정 의-행동중심의 프로그램간의 효과 비교, 전남대학교 대학원, 박사학위 논문, 1993.
- W. H. Lee, J. G. Kim, J. S. Yoo, H. K. Hau, K. S. Kim, and S. M. Yim, "A Study on Instrument Development of Clinical Competence of Nursing Students," Yonsei Nursing, Vol.13, pp.17-29, 1991.
- 최미숙, 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수 효율성과 임상수행 능력에 관한 연구, 이화여자 대학교 임상보건과학대학원 석사학위 논문, 2005.
- 이명옥, "교육과정별 간호학생의 학습유형과 간호분야 선호에 관한 일 연구", 한국간호교육학회지, 제6권, 제1호, pp.64-76, 2000.
- 홍선연, 간호대학생의 학습유형에 따른 임상수행능력, 경북대학교 대학원 석사논문, 2010.
- R. L. Fox and S. A. Ronkowski, "Learning Styles of Political Science Students," Political Science and Politics, Vol.30, No.4, pp.732-737, 1997. https://doi.org/10.1017/S1049096500047363
- 마예원, 4년제 간호대학생의 비판적 사고성향과 문제해결능력에 관한 연구, 이화여자대학교 임상 보건과학대학원 석사학위 논문, 2009.
- R. Theroux, and C. Pearce, "Graduate Students' Experiences with Standardized Patients as Adjuncts for Teaching Pelvic Examinations," Journal of American Academic Nurse Practice, Vol.18, pp.429-435, 2006(9). https://doi.org/10.1111/j.1745-7599.2006.00158.x
- 김의철, 박영신, 양재민 역, 자기효능감과 인간행동, 교육과학사, 1999.
- 이명선, 한숙원, "시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2 호, pp.226-234, 2011(8). https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
- 양진주, " 간호학생을 위한 시뮬레이션 기반교육 과정 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.548-560, 2008(8).
- M. Rhodes and C. Curran, "Use of the Human Patient Simulator to Teach Clinical Judgement Skills in a Baccalaureate Nursing Program," Computers, Informatics, Nursing, Vol.23, No.5, pp.256-264, 2005(9-10). https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009
- J. F. Feldhusen, "Creativity: A Knowledge Base, Metacognitive Skills, and Personality Factors," The Journal of creative behavior, Vol.29, No.4, pp.255-268, 1995. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1995.tb01399.x
- 이우숙, 박선환, 최은영, "성인의 문제해결과정 측정도구 개발", 기본간호학회지, 제15권, 제4호, pp.548-557, 2008(11).
- W. A. Suliman, "Critical Thinking and Learning Styles of Students in Conventional and Accelerated programmes," International Nursing Review, Vol.53, pp.73-79, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2006.00445.x
- A. A. Bandura, "Self-efficacy Toward a Unifying Theory of Behavioral Change," Psychological Review, Vol.84, No.2, pp.191-215, 1977(3). https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
- 양선희, 하은호, 이옥철, 심인옥, 박영미, 남현아, 김정숙, "일 대학 간호대학생의 학습유형에 따른 학업성취도, 자기주도 학습능력 및 비판적 사고성향", 기본간호학회지, 제19권, 제3호, pp.334-342, 2012(8).
- 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, "생애능력 측정 도구 개발 연구 - 의사소통, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력 중심으로-", 한국교육개발원, 2003.
- D. A. Sandmire and P. F. Boyce, "Pairing of Opposite Learning Styles among Allied Health Students: Effects on Collaborative Performance," J Allied Health, Vol.33, No.2, pp.156-163, 2004.
- 전화연, 조영임, 박경은, 김지미, "환자시뮬레이 터활용교육에서의 자기주도적 학습능력과 집단 효능감의 변화", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제5호, pp.293-302, 2012.
- D. Wells and Z. R. Higgs, "Learning Styles and Learning Preferences of First and Fourth Semester Baccalaureate Degree Nursing Students," J Nurs Educ, Vol.29, No.9, pp.385-390, 1990(11).
- 백미례, "응급구조학과 시뮬레이션 교육에 참여 한 강사들의 경험", 한국콘텐츠학회논문지, 제11 권, 제7호, pp.210-218, 2011.
Cited by
- Effects of Psychiatric Nursing Practicum using Simulated Patients on Self-Directed Learning Readiness, Learning Self-Efficacy, Satisfaction of Learning vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.396
- Effectiveness of an Emergent Care Management Simulation Education among Senior Nursing Students According to Learning Styles vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.314
- The Effects of Simulation-Based Training, Underwent Before or After the Clinical Practice for the Nursing Students vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.203
- Effects of Simulation-based Clinical Reasoning Education and Evaluation of Perceived Education Practices and Simulation Design Characteristics by Students Nurses vol.15, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.206
- Factors Influencing Confidence in Performance Competence of Core Basic Nursing Skills by Nursing Students* vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.3.297
- The Effects of Learning Styles and Nursing Professional Attitude on Problem-Solving Ability among Nursing Students vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.462
- Effectiveness of Simulation Problem-Based Learning for Community Visit Nursing according to Myers Briggs Type Indicator(MBTI) Personality Types vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.577
- Effects of a simulated emergency airway management education program on the self-efficacy and clinical performance of intensive care unit nurses pp.17427932, 2017, https://doi.org/10.1111/jjns.12195