DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Analyses on the Effects of Self-regulated Learning and Learning Motivation on Learner-instructor Interactions and Academic Performance in College Learning Environments with e-Learning Contents

대학 이러닝 콘텐츠 기반 학습환경에서 자기조절학습과 학습동기가 학습자-교수자 상호작용 및 학업성취에 미치는 영향의 구조적 관계분석

  • 강민석 (경희사이버대학교) ;
  • 임걸 (건국대학교 교육공학과)
  • Received : 2013.08.14
  • Accepted : 2013.10.18
  • Published : 2013.11.28

Abstract

Rapid developments of Information and Communication Technologies(ICT) have made people learn with online contents allowing learning at onilne universities. The environments of offering educational contents at online universities differ from those at offline-based ones, so that alternative variables need to be considered in order to enhance learning effectiveness in online settings. In this study, the effects of Self-Regulated Learning(SRL) and motivation on learner-instructor interactions and academic performance in an online university were addressed. As a result, SRL and motivation not only directly affected both interactions and achievements, but also indirectly affected achievements via interactions. Also, learner-instructor interactions were directly effective on learning achievements. The implications of the research included comprehensive understandings of the structural relationships of teaching- and learning-related variables on learning. Suggestions were made based on the results.

정보통신기술의 비약적 발전은 온라인을 통한 교육 콘텐츠의 제공을 가능하게 하였으며, 이로 인해 사이버대학 등 새로운 형태의 대학이 활발히 운영되고 있다. 사이버대학의 교육 콘텐츠는 오프라인 대학의 수업과 다소 상이한 모습을 지니며, 이에 따라 학습효과 제고를 위해서 여러 변인들이 새롭게 고려될 필요가 있다. 본 연구에서는 사이버대학 이러닝 콘텐츠 기반 학습환경에서 학업성취도에 미치는 영향 요인들의 구조관계를 고찰하고자 하였다. 연구 결과 첫째, 자기조절학습과 학습동기는 학습자-교수자 상호작용, 학업성취도에 직접적인 영항을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기조절학습과 학습동기의 경우 학습자-교수자 상호작용을 매개하여 학업성취도에 영향을 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습자-교수자 상호작용의 경우 학업성취도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 이러닝 콘텐츠 기반 학습환경에서 학업성취도에 미치는 영향 요인의 구조를 종합적으로 이해할 수 있었으며, 이를 토대로 향후 사이버대학 이러닝 콘텐츠 기반 학습과 관련된 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 송상호, "e-Learning 플랫폼의 기능과 발전방향", 교육정보미디어연구, 제10권, 제3호, pp.151-182, 2004.
  2. 산업통상자원부, 정보통신산업진흥원, 한국U러닝 연합회, 2011-2012 이러닝 백서, 2013.
  3. http://www.cuinfo.net/home/eudc/statistics.sub.action?gnb=55
  4. L. Corno and E. B. Mandinach, "The role of cognitive engagement in learning from instruction," Educational Psycologist, Vol.18, pp.88-108, 1983. https://doi.org/10.1080/00461528309529266
  5. P. R. Pintrich, Understanding self-regulated learning, San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
  6. 박인우, "e-러닝에서 교수자와 학습자의 역할에 대한 토론", 2004 한국교육공학회 e-러닝학술세미나 자료집, pp.47-50, 2004.
  7. 서혜전, 웹기반 평생교육 프로그램의 학습성과 관련 요인 연구, 숙명여자대학교 박사학위논문, 2001.
  8. M. N. Gibbson, The self-directed learning handbook challenging adolescent student to excel, CA: Jossey Bass, 2005.
  9. S. Wulff, J. Hanor, and R. J. Bulik, The Roles and interrelations of presence, and self-directed learning in effective world wide web-based pedagogy, In R. A. Cole(ed.). Issues in web-based pedagogy: A critical primer, Westpost, CT: Greenwood Press, 2000.
  10. 강명희, 김세은, "온라인 프로젝트 수행을 지원 하는 자기규제학습 촉진 전략의 효과", 교육공학연구, 제18권, 제1호, pp.3-22, 2002.
  11. 이인숙, "e-learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-learning 학술전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명", 교육공학연구, 제19권, 제3호, pp.41-68, 2003.
  12. 홍기칠, 자기조절 기능의 발달수준에 따른 컴퓨터 본위 수업의 통제방략이 학습과 동기에 미치는 효과, 경북대학교 교육학과 박사학위 논문, 1994.
  13. Y. C. Yang, The effect of self-regulatory skills and type of instructional control on learning from CBI, Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University, 1991.
  14. D. H. Jonassen and B. L. Grabowski, Handbook of Individual deferences, learning, and instruction, Hilsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1993.
  15. 임정훈, 이항녕, "웹기반 교육의 효과에 영향을 미치는 요인 탐색", 원격교육연구, 제3권, 제1호, pp.179-207, 2002.
  16. http://www.editlib.org/index.cfm?fuseaction=Reader.ViewAbstract&paper_id=7481
  17. http://www.emergingonlinelearningtechnology.org/conference/proceedings/1999Summer/paper s/99summer_fredericksen2.pdf
  18. 강민석, 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작 용감 모형 및 측정도구 개발, 고려대학교 박사학위논문, 2009.
  19. 정재삼, 임규연, "웹기반 토론에서 학습자의 참여도, 성취도 및 만족도 관련 요인의 효과 분석", 교육공학연구, 제16권, 제2호, pp.107-135, 2000.
  20. 구교정, 성인 원격교육 효과성에 영향을 미치는 요인 분석 연구, 홍익대학교 박사학위논문, 2005.
  21. 정혜영, 웹 기반 학습에서 학습자 요인과 참여도가 학습 효과성에 미치는 영향, 전북대학교 박사학위논문, 2008.
  22. 원효진, "e-Learning 프로그램 교수설계요인이 학습전이 및 만족도에 미치는 영향 ", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.482-489, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.482
  23. 이종만, "이러닝에서 사회성, 사용용이성, 유용성, 즐거움이 수용의향에 미치는 영향 연구 : 확장된 기술수용모델 관점", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.417-425, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.417
  24. 임진호, 초등학생의 e-러닝에서 인지된 효과에 미치는 영향 요인 모형에 관한 연구, 고려대학교 박사학위논문, 2006.
  25. 김규동, 사이버대학 이러닝 환경에서 학습자의 학업성취도에 미치는 영향 요인들의 관계 분석, 고려대학교 석사학위논문, 2010.
  26. 심선경, "온라인수업에서 학습도구와 학습성취, 학습만족간의 관계연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제3호, pp.487-497, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.03.487
  27. P. R. Pintrich and E. V. De Groot, "Motivated and self-regulated learning components of classroom academic performance," Journal of Educational Psychology, Vol.3. No.1, pp.33-40, 1990.
  28. J. J. Stein, Asynchronous computer conferencing as a supplement to classroom instruction in higher education: The impact of selected learner characteristics on user satisfaction and the amount of interaction, Unpublished Doctoral Dissertation, Wayne State University. 1997.
  29. S. B. Eom, H. J. Wen, and N. Ashill, "The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in university online education : An empirical investigation," Decision Sciences Journal of Innovative Education, Vol.4, No.2, pp.215-135, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2006.00114.x
  30. P. Sun, R. J. Tsai, G. Finger, Y. Chen, and D. Yeh, "What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction," Computers & Education, Vol.50, No.4, pp.1183-1201, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.11.007
  31. S. Hong, M. L. Mali, and M. K. Lee, "Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using non-western sample," Educational and Psychology Measurement, Vol.63, pp.636-654, 2003. https://doi.org/10.1177/0013164403251332
  32. J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  33. R. P. Bagozzi and Y. Yi, "Multitrait-Multimethod Matrices in Consumer Research," Journal of Consumer Research, Vol.17, No.4, pp.426-439, 1991. https://doi.org/10.1086/208568
  34. A. H. Segars and V. Grover, "Strategic information systems planning success: an investigation of the construct and its measurement," MIS Quarterly, Vol.22, No.2, pp.139-163, 1998. https://doi.org/10.2307/249393
  35. P. M. Bentler, EQS structural equations program manual. Los Angeles: BMDP, 1988.
  36. R. C. MacCalum, M. W. Browne, and H. W. Sugawara, "Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling," Psychological Methods, Vol.1, No.2, pp.130-149, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.2.130