DOI QR코드

DOI QR Code

The Case Study of Reflective Practice of the Liberal Dance Class in University

대학 교양무용 수업의 반성적 실천 사례

  • Received : 2013.09.09
  • Accepted : 2013.11.05
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The purpose of this study is to research the practical cases of the reflective curriculum design and the improvement of the dance courses as a general education at University. This study deals with the recreation dance program with 40 students participating for 15 weeks. This study is qualitative research to explore the practical meaning and value the process on the basis of the interviews and reports of the students and the class evaluation of the instructors. The results were as follows: First is the experience of 'thinking dance'. Not just a functional movement, but moreover, they could experience the attraction, sensitivity and culture of the dance altogether. Second is the experience of 'communicating dance'. They experienced the sociability from the relationship with new partners, the overcome of the passivity (shyness) and the manner of consideration. The third is the experience of 'creating dance together'. As a member of a group, they could learn the integrity, responsibility and satisfaction in the middle of cooperative task performance. The view from the teacher regarding the class reflective assessment is as followed: The importance of dance instruction is to improve the expressive personality and potentiality of the students. Forcing the students to follow the basic choreography could be exhaustive.

이 연구의 목적은 대학의 교양교육으로 이루어지는 무용 수업에서 교육내용 설계와 개선을 위한 실천적인 사례 연구이다. 이 연구는 15주간의 무용 강좌에서 40명이 참여한 생활무용 프로그램에 관하여 다루고 있다. 학생들의 인터뷰 내용과 보고서, 수업을 진행한 강사의 평가서를 토대로 수업사례에서의 실천적 의미를 탐구하고 과정을 중시하는 질적 연구로 이루어졌다. 그 결과, 다음과 같은 세 가지 측면의 경험적 의미를 발견할 수 있었다. 첫째, '생각하는 춤'의 경험이다. 기능적인 움직임에 그치지 않고, 춤의 매력과 감성과 문화를 모두 경험할 수 있었다는 점에서이다. 둘째, '소통하는 춤'의 경험이다. 새로운 동료와의 교제, 소극적인 성향의 극복, 상대를 배려하는 춤의 매너에서 춤을 통한 사회성을 경험할 수 있었다는 것이다. 셋째, '함께 만드는 춤'의 경험이다. 모둠활동의 구성원으로써 성실함과 책임감 있는 태도, 협동적인 과제 수행에서의 보람을 언급했다. 교사의 관점에서 바라보는 수업의 반성적 평가는 다음과 같다. 교양교육으로써 무용교육은 학생들의 표현적 개성과 잠재력을 개발하는 것이 중요하다는 것이다. 기초안무를 그대로 답습하고 기능만을 강요하는 것은 오히려 학생을 지치게 할 수 있다는 점이다. 따라서 교양교육으로써 무용교육은 움직임 활동을 통해 자신을 새롭게 발견하고, 창의적인 생각을 이어나갈 수 있도록 유도하는 것에 초점을 두어야 한다.

Keywords

References

  1. 고대선, 강익원, "교양체육수업 참여동기가 자기 효능감, 수업만족도, 대인관계성향에 미치는 영향", 한국사회체육학회지, 제36권, 제2호, pp.943-955, 2009.
  2. 김동욱, 조한무, "전통적 수업과 자기주도적 개별화 수업 방법 비교 분석", 한국스포츠교육학회지, 제10권, 제1호, pp.113-128, 2003.
  3. 김은혜, "댄스스포츠 참가자 스트레스, 사회적지지 및 정신건강에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제42권, 제5호, pp.121-133, 2003.
  4. 김이정, 송강영, "교양댄스스포츠 참여 대학생의 스트레스해소 및 학업성적변화 탐색", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.398-408, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.398
  5. 김종훈, 교사의 실천적 지식의 활용과 형성과정 탐색, 서울대학교 미간행 석사학위논문, 2009.
  6. 김지영, 이철원, 정윤하, "교양체육으로 댄스 수업에 참여하는 대학생들의 참여동기와 여가만족의 관계", 여가학연구, 제5권, 제3호, pp.71-90, 2008.
  7. 유영옥, 유아교사의 미술수업에 나타난 실천적 지식 탐구, 성신여자대학교 미간행 박사학위논문, 2008.
  8. 이보경, "대학생의 교양교육에 대한 인식", 체육문화연구, 제38권, pp.1-23, 2010.
  9. 이정화, 이한주, "고등학생들의 사회,정서 학습(SEL)을 위한 표현활동 무용수업 적용 및 개선 방안", 대한무용학회지, 제71권, 제3호, pp.91-117, 2013.
  10. 임호용, 황청일, "대학 교양수업에서 교수자 발문행동에 대한 분석연구", 교육발전연구, 제26권, 제2호, pp.129-149, 2010.
  11. 정희균, 소집단 자기주도학습 모형의 개발과 운영방안에 관한 연구, 세종대학교대학원 석사학위논문, 1999.
  12. 조무남, "교양교육과 대학교육과정 정책", 체육연구, 제4권, 제1호, pp.91-136, 1994.
  13. 조석민, 대학교양체육 수업만족이 운동지속의사에 미치는 영향, 원광대학교 미간행 교육대학원, 2010.
  14. 함지선, 박현애, 김경숙, "교양체육 실기수업 참 여 전.후의 수업 이미지 탐색", 이화체육논집, 제12권, pp.1-14, 2009.
  15. 홍미화, 교사의 실천적 지식으로 읽는 초등 사회과 수업, 한국교원대학교 미간행 박사학위논문, 2006.
  16. F. Elbaz, Teacher thinking: A study of practical knowledge, New York: Nichols, 1983.
  17. Y. S. Lincoln and E. G. Guba, Naturalistic inquiry, Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1985.
  18. M. Miles and A.M. Huberman, Qualitative Data Analysis, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994.
  19. L. Richards and J. M. Morse, Users guide for qualitative methods (2nd Ed.), Thousand Oaks, CA: Sage, 2007.
  20. A. Strauss and J. Corbin, Basics of qualitative research, New Deli: Sage publications, 1998.