The Theory of Yin and Yang and the Five Elements of Mohism - Focusing on the Comparison with Hundred Schools of Thought

묵가(墨家)의 음양오행론(陰陽五行論) - 제가(諸家)와의 비교를 중심으로 -

  • Received : 2013.10.03
  • Accepted : 2013.11.08
  • Published : 2013.11.30

Abstract

In this paper, the discussion on Yin and Yang and the Five Elements in Mohism is examined through the comparison with Hundred Schools of Thought. The ideas of School of Naturalists including Zou Yan or those of the Five Elements were fundamentally for the purpose of observing the regularity of changing dynasty. However, this perspective had not been emphasized as a subject of Contention of a Hundred Schools of Thought until the end of the Era of Warring States. Even though it is true that Hundred Schools of Thought applied the theory of Yin and Yang and the Five Elements in common based on the understanding of the idea, but it failed to be connected to each ideological system. The fundamental reason for this can be found in the difference between the awareness of a reality and the concept of history in Hundred Schools of Thought. Where were the characteristics and reasonable opinions of the theory of Yin and Yang and the Five Elements in Mohism from? The most important feature of Mohism is to form independent, collective, cooperative groups based on the people of lower classes at that time and to consider God an ideological presumption. Therefore, in reality, it concentrated only on sociopolitical stability and maintenance of their own labor activities, and it was difficult for them to focus on an objective regularity of a national system or change of dynasty. In addition, due to the characteristics of individual groups, it was hard to have a macroscopic viewpoint not only on a national system, but also on others as in Zou Yan's Dae-gu-ju-seol(大九州說). With respect to this, at least, Xunzi, before the unification, gives a valid criticism. In the end, the effort to design a new political system and to secure ideological legitimacy on the assumption of the unification of the nations of the Warring States period became more specific through the edition of $L{\ddot{u}}shi$ Chunqiu (呂氏春秋), so-called Mixed School(雜家) or Synthesized School(綜合家).

본고에서는 음양가(陰陽家)의 등장 과정과 아울러 묵가(墨家)의 음양오행론(陰陽五行論)을 제가(諸家)와의 비교를 통해서 살펴보았다. 사마천(司馬遷)이 열전(列傳)에서 시사한 바대로 추연(鄒衍)으로 대표되는 음양가는 당시 유가(儒家)와도 일정한 관련이 있었던 것으로 보인다. 음양 관념은 본래 햇빛과 관련이 있었지만 전국 중기 이후 기(氣), 혹은 도(道) 관념과 연계되면서 점점 추상화되었다. 오행 관념 또한 본래 일상생활에 필수적인 오재(五材) 관념에서 출발하여 인간과 자연의 모든 것을 포괄하는 분류 기준으로 발전하였다. 오덕종시설(五德終始說)로 대표되는 추연을 비롯한 음양가 혹은 음양오행가의 사상은 근본적으로 왕조 교체의 법칙성을 도출하기 위한 것이었다. 그러나 이러한 관점은 전국말에 이르기까지 백가쟁명의 주제로서 부각되지 못하였다. 비록 제가에서 공통적으로 음양오행론에 대한 기본적인 이해를 전제로 그것을 활용하고 있는 것은 사실이지만 각각의 사상체계에 연계되지 못하였다. 묵가 또한 음양오행 관념을 수용하고 군사학 방면에 활용하면서도 일관되게 합리적인 관점을 유지하고 있다. 이것은 제가의 현실인식과 역사관의 차이에서 근본적인 원인을 찾을 수 있을 것이다.

Keywords