References
- 강신포, 김판수, 유화전 (2003). 초등학교 수학 영재 및 일반 아동의 정의적 특성 비교 연구. 학교수학, 5(4), 441-457.
- 김홍원, 김명숙, 송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구 개발 연구. 서울: 한국교육개발원.
- 류지영 (2010). 관찰․추천을 통한 영재판별에 대한 영재담당교사들의 인식과 태도. 한국교원교육연구, 27(2), 159-178.
- 박민정, 전동렬 (2008). 과학 영재교육 대상자 선발방법으로써 교사 추천제 분석: 학생의 과학적 태도, 탐구력, 사고력, 문제 해결력, 창의성을 중심으로. 한국과학교육학회지, 28(2), 111-119.
- 박춘성 (2006). 초등 영재선별을 위한 평정척도의 타당화 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
- 방미선, 김용권 (2013). 과학 영재 관찰, 추천 선발 방식에 대한 교사의 인식 조사 및 개선 방안. 초등과학교육, 32(2), 169-184.
- 배아완, 황우형 (2010). 수학적 유망성 신장을 위한 프로그램의 효과성. 교과교육연구, 3(1), 1-21.
- 송상헌 (1998). 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
- 송상헌 (2000). 수학 영재아들을 위한 행동특성검사지의 개발과 활용에 관한 연구. 학교수학, 2(2), 427-457.
- 송인섭, 김누리 (2006). 유아용 영재판별도구의 개발 및 타당화 연구. 영재와 영재교육, 5(2), 63-78.
- 신희영, 고은성, 이경화 (2007). 수학영재교육에서의 관찰평가와 창의력 평가. 대한수학교육학회지, 9(2), 241-257.
- 우미란, 김선자, 박종욱 (2012). 관찰․추천 전형으로 선발된 학생들의 교사추천서와 프로그램 수행의 관련성 분석. 영재교육연구, 22(1), 173-196. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.173
- 유연정 (2008). 수학영재 교육프로그램을 위한 학생 평가도구 개발. 석사학위논문. 건국대학교.
- 윤여홍 (1998). 영재아 판별에서 한국판 영재아 행동특성 체크리스트의 유용성에 관한 연구. 영재교육연구, 8(2), 1-30.
- 이동혁 (2010). 한국어판 Gifted rating scale의 구인타당도. 영재교육연구, 20(2), 595-619.
- 이미순 (2011a). 수학영재의 수행능력에 대한 교사 및 부모 평정의 예측력. 영재교육연구, 21(4), 829-945.
- 이미순 (2011b). 영재교사 및 부모에 의한 과학영재 행동평정의 비교와 과학적 수행 예측력 고찰. 초등교육연구, 24(4), 211-233.
- 이인호, 한기순 (2009). 영재 교육 대상자 선발에서 교사 추천의 효용성 분석. 영재교육연구, 19(2), 381-404.
- 진현정, 최호성 (2010). 한국어판 영재아 행동특성 평정척도(K-SRBCSS)의 개발과 타당화. 영재교육연구, 20(2), 621-647.
- 최호성, 박후휘, 김일 (2011). 교사 관찰 . 추천제를 활용한 영재교육 대상자 선발방식에 대한부산지역 초등학교 학부모의 인식과 태도. 영재교육연구, 21(2), 407-426.
- 황동주 (2006). 수학 영재를 위한 행동 특성 검사도구 개발. 한국학교수학교육논문집, 9(3), 405-424.
- Balka, D. S. (1974). The development of an instrument to measure creative ability in mathematics. Doctoral Dissertation, University of Missouri, Columbia.
- Benbow, C. P. (1986). SMPY's model for teaching mathematically precocious students. In J. S. Renzulli (Ed.), Systems and Models for Developing Programs for the Gifted and Talented (pp. 1-26). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
- Clark, B. (2008). Growing up gifted. Saddle River, NJ: Merrill.
- Coleman, M. R., Gallagher, J. J., & Foster, A. (1994). Updated Report on State Polices Related to the Identification of Gifted Students. Chapel Hill, NC: University of North Carolina at Chapel Hill.
- Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
- Ford, D. Y. (2003). Desegregating gifted education: Seeking equity for culturally diverse students. In J. H. Borland (Ed.), Rethinking Gifted Education (pp. 143-158). Boston: Allyn & Bacon.
- Fox, L. H. (1976). Identification and program planning: Models and methods. In D. P. Keating, Intellectual talent: Research and development (pp. 32-54). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- Gear, G. H. (1978). Effects of training on teachers' accuracy in the identification of gifted children. Gifted Child Quarterly, 12, 90-97.
- Gilliam, J., Carpenter, B., & Christensen, J. (1996). Gifted and talented evaluation scales. Austin, TX: PRO-ED.
- Hadaway, N., & Marek-Schroer, M. F. (1992). Multidimensional assessment of the gifted minority student. Roeper Review, 15(2), 73-77. https://doi.org/10.1080/02783199209553467
- Hanninen, G. E. (1988). A study of teacher training in gifted education. Roeper Review, 10(3), 139-144. https://doi.org/10.1080/02783198809553109
- Haylock, D. W. (1984). Aspects of mathematical creativity in children aged 11-12. Doctoral dissertation, Chelsea College, University of London.
- Jarosewich, T., Pfeiffer, S. I., & Morris, J. (2002). Identifying gifted students using teacher rating scales: A review of existing instruments. Journal of Psychoeducational Assessment, 20(4), 322-336. https://doi.org/10.1177/073428290202000401
- Martinson, R. A. (1974). The identification of the gifted and talented: An instructional syllabus for the National Summer Leadership Training Institute on the education of the gifted and the talented. Ventura, CA: Office of the Ventura County Superintendent of Schools.
- Pegnato, C. V., & Birch, J. W. (1959). Locating gifted children in junior high schools: A comparison of methods. Exceptional Children, 25, 300-304. https://doi.org/10.1177/001440295902500702
- Peters, S. J., & Gentry, M. (2010). Multigroup construct validity evidence of the HOPE scale: Instrumentation to identify low-income elementary students for gifted programs. Gifted Child Quarterly, 54(4), 298-313. https://doi.org/10.1177/0016986210378332
- Pfeiffer, S., & Jarosewich, T. (2003). Gifted rating scales. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
- Renzulli, J. S., Smith, L. H., White, A. J., Callahan, C. M., & Hartman, R. K. (Ed.). (1976). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press, Inc.
- Renzulli, J. S., Smith, L. H., White, A. J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., & Westberg, K. L. (2002). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students: Technical and administration manual. Austin, TX: Creative Learning Press. (ERIC Document Reproduction Service No. ED461245).
- Shore, B. M. (1991). Recommended practices in gifted education: A critical analysis. New York: Teachers College Press.
- Shore, B. M., Cornell, D. G., Robinson, A., & Ward, V. S. (1991). Recommended practices in gifted education: A critical analysis. New York; Teachers College, Columbia University.
- Shore, B. M., & Tsiamis, A. (1986). Identification by provision: Limited field test of a radical alternative for identifying gifted students. Identifying and Nurturing the Gifted. In K. A. Heller & J. F. Feldhusen (Eds.), Identifying and nurturing the gifted: An international perspective (pp. 93-102). Bern, Switzerland: Hans Huber.
- Taylor, R. L., & Sternberg, L. (1989). Exceptional children: Integrating research and teaching. New York: Springer-Verlag.
- Trost, G. (2000). Prediction of excellence in school, higher education and work. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.) (pp. 317-327). New York: Elsevier Science LTD.