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The Perception of Teachers in Scienced-Gifted Education, Science-Gifted Students and their Parents about Science and Scientist

영재지도교사, 영재학생 및 학부모의 과학 및 과학자에 대한 인식

  • Received : 2013.08.24
  • Accepted : 2013.10.26
  • Published : 2013.10.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the perception on science and scientists of the teachers who are engaged in the special education for the scientifically gifted, science-gifted students and their parents. For this study, 34 teachers, 222 students and 107 parents answered the questionnaire of the perception on science and Draw-A-Science-Test (DAST). The result showed that the three groups generally had a sound recognition but the score of recognition about a 'nature of science' was lower than other domains. The science-gifted students had less cognition about 'science and society' than their teachers and parents, but they had more positive perception about 'science learning' than their parents significantly. All of the three groups had the stereotyped image of scientist. About the internal images of scientists, three groups had a similar perception, and they showed higher scores in the cognitive aspect than emotional or ethical aspects. And the science-gifted students showed the significantly higher scores than their teachers and parents in diligence, imaginative power, concern about other people, respect for other's opinion, humor, artistic sense, respect for human, desire for peace. Three groups turned out to be influenced by movie, science journal, and biography as a source of scientist's image, but their contribution was different among groups.

본 연구의 목적은 영재교육을 담당하고 있는 교사와 영재교육을 받고 있는 학생 및 그 학부모의 과학에 대한 인식과 과학자에 대한 외적, 내적 이미지 등을 비교 분석하는 것이다. 이를 위해 서울특별시 소재 교육지원청 초등과학영재교육원 및 영재학급의 영재지도교사 34명, 영재학생 222명, 학부모 107명을 대상으로 과학에 대한 인식 검사와 과학자 이미지 검사(Draw-A-Science-Test)를 실시하였다. 이들의 과학에 대한 인식을 분석한 결과, 세 집단 모두 전반적으로 올바른 인식을 갖고 있었으나, 과학의 본성에 대한 인식점수는 상대적으로 낮았다. 학생들은 학부모나 교사에 비해 과학과 사회에 대한 인식이 부족하였으며, 과학공부에 대한 인식은 학부모에 비해 유의미하게 긍정적인 인식을 갖고 있었다. 과학자에 대한 외적 이미지에 있어서 세 집단 모두 정형화된 인식을 갖고 있었으며, 과학자의 내적 이미지에 있어서는 정서적 윤리적 측면보다 인지적 측면에 높은 점수를 나타내었다. 이 중 근면성, 상상력, 타인 염려, 의견 존중, 재미, 예술 감각, 인간 존중, 평화 등의 영역에서 학생들의 인식이 교사나 학부모의 인식에 비해 유의미하게 높은 점수를 나타내었다. 과학자에 대한 이미지 출처로 영화, 과학 잡지, 위인전 등에서 세 집단 모두 높은 빈도를 나타냈으나, 각 집단별 응답 비율이나 경향성에는 다소 차이를 보였다.

Keywords

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