초록
본 논문은 2010년 광양항 선사 인센티브제도의 공정성을 검토하기 위해 공평성과 효율성 기준을 제시하고, 협조적게임이론의 주요 배분규칙인 비례배분규칙과 평등주의 배분규칙을 활용해 바람직한 인센티브 배분방법을 제시하는데 목적이 있다. 2010년 광양항 선사 인센티브제도는 공평성의 기준인 No-envy와 효율성을 만족하지 못하였으며, 동일한 물량을 처리한 선사에게 동일한 인센티브를 지급하는 대칭성도 만족하지 못하였다. 비례배분규칙과 평등주의 배분규칙 가운데 공평성과 효율성, 대칭성, 그리고 누진성 공리를 만족하는 규칙은 균등잉여배분법이며, 공평성과 효율성, 대칭성, 그리고 역진성 공리를 만족하는 규칙은 균등손실배분법인 것으로 분석되었다. 본 논문은 전체처리물량, 증가물량, 그리고 연안물량과 같은 복수의 기준을 사용해 금액을 배분하는 대신 인센티브제도의 특성대로 역진성과 대칭성을 적용하기 위해 단일기준으로 전체처리물량을 사용하였다. 균등손실배분법은 전체처리물량을 기준으로 인센티브금액을 배분할 때 제도의 취지에 맞게 배분할 수 있었다. 향후에는 효율성을 고려하면서 선사들로 하여금 항만간 물량조정의 유인을 없게 하고, 인센티브 종류별 총액을 합리적으로 할당하는 배분제도를 수립해야 할 것이다.
This paper aims to review the fairness of carriers' incentive schemes at Gwangyang port in 2010 and to show the desirable incentive allocation rules using the proportional and egalitarian rules under cooperative game theory. The carriers' incentive schemes at Gwangyang port in 2010 did not meet the no-envy and the efficiency, and satisfy the symmetry axiom. According to the research findings, the equal surplus method satisfies the axioms of equity, efficiency, symmetry, and progressivity. However, the uniform losses method meets the axioms of equity, efficiency, symmetry, and regressivity. We use a single allocation criterion of the total throughput to show the regressivity and the symmetry principles into the incentive scheme instead of using multiple criteria such as total throughput, increased volume, and coastal volume. The uniform losses method based on the total throughput can distribute the incentive amount according to the intent of the incentive schemes. Hence, we need to establish a rationing system to allocate reasonably the total amount of different types of incentives, avoiding the temptation to adjust the volume shipped between the ports of carriers considering the efficiency of allocation.