Abstract
Logistics service is one of the most frequently addressed competitive edges exercised by container terminals that face fierce competition. Many of researches have tried to assess the logistics service quality and attempted to propose the strategic ways to manage it. However, it has been known that quality is a multi-dimensional construct and not all quality attributes are viewed as equally important to customers. Each quality attribute has different implications for customer satisfaction. Timko (1993) has developed customer satisfaction (CS) coefficient based on Kano model. The CS coefficient is indicative of how strongly a service quality may influence customer satisfaction. This study attempted to identify the satisfying/dissatisfying quality factors using Kano model and CS coefficient. In so doing, several satisfying and dissatisfying quality attributes in logistics service quality were identified.
물류서비스는 치열한 경쟁에 직면한 컨테이너부두들이 시행하는 경쟁우위 방안에서 가장 많이 언급되는 요소 중 하나이다. 지금까지 많은 연구들이 물류서비스 품질을 명확하게 평가하기 위해 노력해왔고 이를 관리하기 위한 전략적 방법의 제시도 시도해왔다. 그러나 품질은 다차원의 구조이기 때문에 모든 품질 속성이 고객에게 동일하게 중요도로 적용되지는 않는다. 즉 각 품질 속성들은 고객만족도에 있어 다른 의미를 가지고 있다. Kano 모형은 품질속성에 대해 성과와 만족도의 관계 측면에서 품질특성을 분류하였다. Timko (1993)는 Kano 모형에 기초하여 품질특성 분류 방법을 개선한 고객만족계수를 개발하였다. 고객만족 계수는 고객만족에 영향을 미치는 서비스품질이 어느 정도인지를 나타낸다. 본 연구는 광양항 컨테이너부두에 대해 Kano 모형과 고객만족계수를 이용하여 만족/불만족의 품질특성을 파악하려고 하였다. 이를 통해 물류서비스 품질에 있어 만족 또는 불만족 품질속성들을 제시하였다.