A Study on the Menu Selection Factors of an Italian Restaurant on Satisfaction

이태리 레스토랑의 메뉴선택 속성요인이 만족도에 미치는 영향 연구

  • Min, Kye-Hong (Dept. of Foodservice Management, College of Culture and Tourism, Jeonju University)
  • 민계홍 (전주대학교 외식산업학과)
  • Received : 2013.06.22
  • Accepted : 2013.09.15
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the menu selection attributes in Italian restaurants located in Jeonju area and analyze their customers' using patterns and favorite menu items in each menu section. The results are as follows. First, in terms of significance of choosing a menu item in Italian restaurants, the most important factors are defined as health management factors, service management factors, food management factors, and menu management factors. After the verification of satisfaction, there are significant differences in the health management factors. Second, in terms of Italian restaurant visiting patterns, the recognition level of Italian food was positive, number of visits per month was averagely once or twice a month, major companions were family members, main purpose was to having meals, and information of the food was acquired by word of mouth. Third, in each menu section, the most popular dishes were the one using mozzarella cheese in the antipasto, asparagus cream soup in the soup, carbonara in the pasta, the pizza topped with mozzarella cheese, salami, black olive, and tomato sauce in the pizza, fresh mozzarella cheese tomato salad in the salad, beef tenderloin steak and pan-fried halibut in the main dish, fresh fruits and tiramisu in the dessert. For future studies, there should be various researches and analyses for significant factors when selecting menu by each segment and group from the entire sample.

본 연구의 목적은 전주지역 이태리 레스토랑을 대상으로 메뉴 주문시 선택 속성에 관한 중요 내용을 알아보고, 이태리 레스토랑의 이용 형태와 각 메뉴 구성별 좋아하는 음식이 무엇인지 분석을 하는데 있다. 연구 결과의 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이태리 레스토랑 메뉴 주문시 선택 속성에 관한 중요도에서는 요인분석에서 건강관리 요인, 서비스관리 요인, 음식관리 요인, 메뉴관리 요인으로 명명하였는데, 만족도 검증 결과 건강관리 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 이태리 레스토랑 이용형태에서는 이태리 음식의 인지도에서 긍정적으로 나타났으며, 방문 횟수는 한 달에 1회- 2회, 주 동반인은 가족, 이용 목적은 식사를 하기 위해서, 음식에 대한 정보는 구전을 통해서 정보를 얻은 것으로 나타났다. 셋째, 이태리 메뉴 중에서 각 메뉴별 좋아하는 음식으로는 안티파스토에서 모짜렐라 치즈요리, 수프에서는 아스파라거스 크림 수프, 파스타에서는 크림소스의 스파게티 까르보나라, 피자에서는 모짜렐라 치즈와 살라미, 검정 올리브, 토마토 소스를 얹어 구운 피자, 샐러드는 모짜렐라 치즈 토마토 샐러드, 주요리 중에서 육류는 쇠고기 안심 스테이크, 생선요리는 광어요리, 후식에서는 신선한 과일과 티라미슈를 좋아하는 음식으로 나타났다. 향후 연구에서는 고객들이 이태리 레스토랑을 방문했을때 메뉴 선택시 중요하게 이루어지는 내용을 조사대상자 표본 집단별로 분석하는 다양한 연구가 진행이 되어야 하겠다.

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