Importance-Performance Analysis of the Quality Attributes of Bean Coffee and Instant Coffee for the Koreans and the Mongolians

한국인과 몽골인의 원두 커피, 인스턴트 커피 품질 속성에 대한 중요도 및 수행도 분석

  • Received : 2013.08.03
  • Accepted : 2013.09.15
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate importance and performance about the quality attributes of bean coffee and instant coffee for the Koreans and the Mongolians. The survey was conducted in Seoul and Gyeonggi Province, Korea and in Ulaanbaatar, Mongolia from April to May, 2012. The questionnaire was distributed to 380 Koreans and 380 Mongolians, and 253 and 250 copies were collected from the Koreans and the Mongolians, respectively, for statistical analyses. For the importance-performance analysis(IPA), 14 quality attributes of bean coffee and instant coffee were investigated. The main results of this study were as follows. In the importance and performance comparison about the bean coffee quality, taste, aroma, quantity, price, hygiene, freshness and shelf life were more important to the Koreans than to the Mongolians. On the other hand, nutrition and ingredient were regarded as more important attributes for the Mongolians. Also, price, nutrition, temperature and ingredient were better performance to the Mongolians than to the Koreans. In the importance and performance comparison about the instant coffee quality, quantity and price were more important to the Koreans than to the Mongolians. However, nutrition and temperature were more important to the Mongolians. Moreover, nutrition, temperature, variety and freshness were better performance to the Mongolians than to the Koreans. According to the IPA results of 14 quality attributes of bean coffee, the selection attributes with high importance but low performance were price and shelf life for the Koreans, while nutrition, hygiene and ingredient for the Mongolians. For instant coffee, the selection attributes with high importance but low performance were hygiene and concentration for the Koreans, while concentration and ingredient for the Mongolians.

본 연구의 목적은 IPA를 활용하여 한국인과 몽골인이 원두 커피 및 인스턴트 커피 품질 중에 중요하게 생각하는 품질 속성을 파악하고자 하였다. 2012년 4월 16일부터 5월 12일까지 한국의 서울, 경기 지역과 몽골의 울란바타르시의 20-30대를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 각각 253부, 250부를 통계 분석에 사용하였다. 통계분석은 SPSS 18.0으로 빈도 분석, 독립표본 t검증, 대응표본 t검증을 실시하였고, IPA를 실시하였다. 한국인과 몽골인의 원두 커피 품질 속성에 대한 중요도와 수행도를 비교한 결과, 커피의 맛, 향기, 양, 가격, 위생, 신선도, 유통기한 등은 한국인이 몽골인보다 중요하게 생각한 반면, 커피의 영양, 성분표시에 대해서는 몽골인이 더 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 수행도는 몽골인이 한국인보다 커피의 가격, 영양, 온도, 성분표시 등에 대해 더 높게 평가하는 것으로 나타났다. 한국인과 몽골인의 인스턴트 커피 품질 속성에 대한 중요도와 수행도를 비교한 결과, 한국인은 몽골인보다 커피의 양, 가격 등을 중요하게 생각한 반면, 몽골인은 커피의 영양, 온도 등을 중요하게 생각하였다. 몽골인이 한국인보다 커피의 영양, 온도, 다양성, 신선도 등의 수행도에 대하여 더 높게 평가하였다. 커피 품질 속성에 대한 중요도-수행도 분석 결과, 원두 커피 품질 속성에 대하여 한국인은 '커피의 가격', '유통기한', 몽골인은 '커피의 영양', '커피의 위생', '성분표시'를 중점적으로 관리해야 한다고 하였다. 인스턴트 커피 품질 속성 중에서 한국인은 '커피의 위생', '커피의 농도', 몽골인은 '커피의 농도', '성분표시'를 중요 관리점이라 하였다.

Keywords