A Comparative study on the difference between purchaser and non-purchaser of Imported counterfeit luxury goods

수입명품의 복제품 구매자와 비구매자 비교연구

  • Received : 2013.08.10
  • Accepted : 2013.09.18
  • Published : 2013.09.27

Abstract

The purpose of this study compare the difference between purchaser of counterfeit goods and non-purchaser about how self-esteem and conformity influence upon purchase intention of luxury counterfeits goods. Until existing research on purchase intention of luxury counterfeit goods have focused on the consumers' sense of superiority such as conspicuous consumption, hedonic consumption and symbolic consumption. This thesis, however, has focused on individual's psychological variables such as self-esteem and influence of reference group. The results are as follows. The purchaser of counterfeit goods tend to depend on others heavily and show a high purchase intention. On the other hand, the non-purchaser with high self-esteem are less inclined to buy counterfeit goods, and purchase intention level will also be lowed down. This thesis tries to support the assumption that personal psychological difference exist between purchaser and non-purchaser, and this result seems to correspond with the preceding studies.

본 연구의 목적은 소비자의 자존감과 동조성이 수입명품 복제품 구매의도에 미치는 영향을 파악함으로써 수입명품 복제품 구매방지 대책마련에 도움을 주는데 있었다. 수입명품에 대한 기존 연구들은 주로 소비자의 과시적 또는 신분 상징적 구매행태에 초점을 맞추고 있으나 본 연구는 개인의 심리적 변수, 즉 자존감과 준거집단에 의한 영향 변수에 초점을 맞추어 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 수입명품 복제품 구매자들은 자연스럽게 타인의 인식에 상당히 의존적이며 복제품 역시 과시적 구매의도가 강하게 작용하고 있다. 특히 자존감이 높은 구매자일수록 복제품 구매의존도가 낮으며 구매의도 역시 이에 비례해서 낮아진다. 본 논문은 수입복제품 구매자와 비구매자간의 개인 심리적 차이가 구매행동상의 차이점이 있음을 확인하였으며 향후 보다 구체적인 보완 연구방향을 제시하였다는 는데 의의가 있다.

Keywords