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열분해 카본블랙을 이용한 아스팔트 바인더의 소성변형 특성

Permanent Deformation Properties of Asphalt Binder Modified by Pyrolysis Carbon Black of Waste Tires

  • 이동항 (국립공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 김정구 (국립공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 이관호 (국립공주대학교 건설환경공학부)
  • Lee, Dong-Hang (Dept. of Civil Engineering, Kongju National University) ;
  • Kim, Jung-Ku (Dept. of Civil Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Kwan-Ho (Dept. of Civil Engineering, Kongju National University)
  • 투고 : 2013.05.21
  • 심사 : 2013.08.07
  • 발행 : 2013.08.31

초록

폐타이어 재활용을 위한 열분해 공법으로 발생하는 열분해 카본블랙의 재활용 방안이 필요하다. 아스팔트 바인더의 소성변형 특성을 개선하기 위하여 페타이어 열분해 공법의 부산물인 카본블랙을 이용하였다. 원아스팔트에 열분해 카본블랙 0%, 5%, 10%, 15% 및 20%를 혼합하였고, 연화점, 침입도시험, 회전점도계 및 동적전단유동기시험을 시행하였다. 열분해 카본블랙을 혼합한 아스팔트 바인더의 연화점은 증가하였고, 인화점은 기준값을 만족하였다. 135도에서의 회전점도값은 증가하였고, 소성변형에 대한 저항성이 개선되는 것으로 나타났다.

Recycling method for pyrolyzed carbon black from pyrolysis process of waste tires is needed. Carbon black from pyrolysis of waste tires was used to modify and improve the permanent deformation properties of asphalt binder. 0%, 5%, 10%, 15% and 20% of pyrolyzed carbon black was mixed. Couple of laboratory tests, such as softening point, flash point test, rotational viscometer test and dynamic shear rheometer test, were carried out. The use of pyrolyzed carbon black incresed the softening point, rotational viscosity at 135oC, and resistance of permanent deformation.

키워드

참고문헌

  1. National Institute of Environmental Research (2011), "Guideline of Eco-Friendly Mnagement for Waste Tires", pp. 209
  2. Lee, Y. (2013), "A Study of Modified Asphalt Binder with Pyrolyzed Carbon Black from Waste Tires", Master Thesis, Kongju National University.
  3. Livingston, J. (1989), "Carbon Black Additive in Asphalt Experimental Project No. 3, WA-84-04", Washington State Department of Transportation, WA-RD 198.1.
  4. Kim, S. (2009), "Influence of a Flexibilizer on Physical Properties of Crumb Rubber Modified Asphalt Sealants", Korean Society of Roadway Engineers, Vol. 11, No. 3, pp. 32-40