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Structure Analysis on Automotive Seat Recliner Housing with High Tension Steel Plate

고장력 강판으로 된 자동차 시트 리크라이너 하우징에 대한 구조 해석

  • Cho, Ho-Sun (Division of Mechanical Engineering, Graduate School, Kongju University) ;
  • Kim, Key-Sun (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Choi, Doo-Seuk (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kim, Young-Chun (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Park, Sang-Heup (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Oh, Bum-Suk (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Cho, Jae-Ung (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kook, Jeong-Han (School of Mechanical Engineering, Korea University of Technology and Education)
  • 조호선 (공주대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 김기선 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 최두석 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김영춘 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 박상흡 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 오범석 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 국정한 (한국기술교육대학교 기계공학부)
  • Received : 2013.07.09
  • Accepted : 2013.08.07
  • Published : 2013.08.31

Abstract

Automotive seat recliner has the function to control the angle at the back of chair and has the relation close to the safety of seat. Therefore each of parts constituting the recliner is important and the recliner housing to protect these parts from various dynamic loads is also important. In this study, the recliner housing with t=3mm which is made of high tension steel plate(SPFC 980) is applied to actual automotive seat. The deformation is investigated through the durability tester. Deformation and equivalent stress are also analyzed by simulation analysis under the same condition with experiment. After recliners with thicknesses of 1mm and 2mm are modeled by bases of experimental and analysis values, deformation and equivalent stress are investigated through structural analysis.

자동차 시트 리크라이너는 시트 등받이의 각도를 조절하는 기능을 가지며, 시트의 안전성과 밀접한 영향이 있다. 따라서 리크라이너를 구성하는 각 부품들은 매우 중요하며, 이러한 부품들을 각종 동적 하중들로부터 보호할 수 있는 리크라이너 하우징 역시 중요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 고장력강판(SPFC 980)으로 제작된 t=3mm 리크라이너 하우징을 실제 차량 시트에 적용한다. 또한 내구 실험기를 통하여 변형량을 조사하였으며, 실험과 동일한 조건하에서 시뮬레이션 해석을 수행하여 변형량과 등가응력을 분석하였다. 실험값과 해석값을 토대로 하여 1mm 및 2mm 두께의 리크라이너들을 모델링 한 후 구조해석을 통하여 변형량 및 등가응력을 알아보았다.

Keywords

References

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