DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Costumes of Greek Mythology Gods in Films

영화에 나타난 그리스 신화의 신들의 의상 연구

  • Rhew, Soohyeon (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University)
  • Received : 2013.03.21
  • Accepted : 2013.06.10
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This research is to analyze costumes of Greek Mythology Gods in films using Morris' semiotics. In film "Clash of The Titans", Zeus' costume of shining gold armored body suit and long manteaux expressed the limitless sublime. The definite form contouring body shape of his costume also demonstrated classical beauty. Hades' costume of dark colored armor, long manteaux, and transformation via smoke also described the limitless sublime. The unbalanced and irregular shaped armor showed ugliness. In "Percy Jackson & The Olympians: The Lightening Thief", the armor and long manteaux of Zeus showed the limitless sublime. The beauty of his body and his sophisticated business wear indicated classical beauty. These features were also present in Poseidon's costume as well. The limitless sublime and ugliness are implied in Hades' look by portraying him as having a monster body with horns and wings, and his costume of punk look. In "Immortals", gods of Olympus wore clothing that was reminiscent of Egyptian times, which represented a time of strong royal authority, in order to expose the limitless sublime. Classical beauty was shown in the beauty of their body. Titans' costumes and look of non-human being were composed of black and red to present ugliness. The inherent meanings of Gods' costumes are death of god, patriarchy, and the good triumphing over the evil. The Greek gods are not held in the same reverence in the contemporary society. However mythology inspires lots of visual creations. The results help to accumulate a creative design database for fashion.

Keywords

References

  1. 이도흠 (2009), 신화/탈신화와 우리:21세기를 신화로 읽는다, 서울: 한양대학교 출판부, p. 22.
  2. 이도흠 (2009), 신화/탈신화와 우리:21세기를 신화로 읽는다, 서울: 한양대학교 출판부, p. 19.
  3. Fumaroli, M. & Lebrette, F. (2006), 100편의 명화로 읽는 그리스 로마 신화, 정재곤 역, 서울: 마로니에 북스.
  4. Campbell, J. (1968), The Heroes with a Thousand Faces, Princeton, N.J.: Princeton University Press.
  5. Vogler, C. (2007), The Writer's Journey, Studio City: Michael Wise Productions.
  6. Jung, C.G. et al. (1996), 인간과 상징, 이윤기 역, 서울: 열린 책들.
  7. 류수현 (2007), 판타지 영화의상에 대한 기호학적 분석: 슈퍼영웅의 파워 이미지를 중심으로, 복식, 57(10).
  8. 류수현 (2007), 판타지 영화의상에 대한 기호학적 분석: 슈퍼영웅의 파워 이미지를 중심으로, 복식, 57(10). p. 118.
  9. 박성학 편저 (2001), 세계영화문화사전, 서울: 집문당, pp. 883-886.
  10. Vogler, C. (2007), The Writer's Journey, Studio City: Michael Wise Productions. pp. 39-75.
  11. Vogler, C. (2007), The Writer's Journey, Studio City: Michael Wise Productions. pp. 24-26.
  12. 자료검색일 2012. 3. 1, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=54640
  13. Jung, C.G. et al. (1996), 인간과 상징, 이윤기 역, 서울: 열린 책들. pp. 110-128.
  14. 자료검색일 2012. 3. 1, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=69958
  15. 자료검색일 2012. 3. 1, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=74627
  16. 영화 "타이탄" (2010), AVI파일
  17. 영화 "퍼시 잭슨과 번개 도둑" (2010), AVI파일
  18. 자료검색일 2012. 3. 1, http://www.impawards.com/2010/percy_jackson_and_the_olympians_the_lightning_thief_ver8.html
  19. 영화 "신들의 전쟁" (2011), AVI파일
  20. 류수현 (2007), 판타지 영화의상에 대한 기호학적 분석: 슈퍼영웅의 파워 이미지를 중심으로, 복식, 57(10). p. 117.
  21. 최수현 (2003), 복식에 표현된 숭고미에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 171.
  22. 김민자 (2004), 복식미학 강의 1, 서울: 교문사, p. 220.
  23. 안선경 (1994), 현대 패션에 표현된 추(醜)의 개념: 1980년대 중반부터 1994년까지, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 79.
  24. 이진윤 (2004), 현대 Jean 패션의 조형미 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 88-89.
  25. 안선경 (1994), 현대 패션에 표현된 추(醜)의 개념: 1980년대 중반부터 1994년까지, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 78.
  26. 문혜정 (1998), 서양복식에 나타난 검정색의 이미지: 르네상스 시대부터 19세기 말까지를 중심으로, 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 26.
  27. Itten, J. & Birren, F. (1970), The Elements of Color: a Treatise on the Color System of Johnnes Itten, based on his book The art of color, New York; Van Nostrand Reinhold Co., p. 86.
  28. Janson, H.W. & Janson, A.F. (2001), Art of History, New York: Harry N. Abrams, p. 121.
  29. Durant, W. (2010), 철학이야기 2판, 임헌영 역, 서울: 동서문화사, pp. 341-345.
  30. 박찬국 (2007), 현대철학의 거장들, 서울: 철학과 현실사, pp. 90-97.
  31. 정은용 (2000), 한국액션영화 장르연구: 1990년대 액션영화의 서사관습과 사회 문화적 함의, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 12.
  32. 이민선 (2003), 권력과 남성 패션에 표현된 미적 이미지, 복식문화연구, 11(2), p. 181.
  33. 류수현 (2011), 현대 패션에 나타난 그리스.로마 신화의 이미지와 상징 해석, 복식, 61(2), p. 143.