References
- 송미령, 김은만, 유수정, "간호학생의 기본간호수행능력 영향요인 분석", 한국콘텐츠학회논문집, 제12권, 제6호, pp.390-401, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.390
- 김종임, 김경희, 백훈정, 송경애, 엄미란, 오세영, 이우숙, 장옥자, 전현숙, 이동숙, "기본간호학 실습교육현황과 실기능력 평가방법에 관한 조사", 기본간호 학회지, 제17권, 제3호, pp.362-370, 2010.
- G. Alinier, W. B. Hunt, and R. Gordon, "Determining the value of simulation in nurse education: Study design and initial results," Nurse Education in Practice, Vol.4, No.3, pp.200-207, 2004. https://doi.org/10.1016/S1471-5953(03)00066-0
- V. L. Salyers, "Teaching Psychomotor skills to beginning nursing students using a web-enhanced approach:A quasi-experimental study," International Journal of Nursing Education, Vol.4, No.1, Article 11 archived at http://works.bepress.com/cgi/vol4/is s1/art11 2007.
- 김미혜, "효과적인 자기주도적 학습환경을 지원하는 웹기반 이러닝시스템", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.524-535, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.524
- 한지영, "블렌디드 이러닝 환경에서의 간호대학생의 내재동기, 이러닝 학습전략이 학습만족도에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.16-23, 2013.
- 김현경, 김명수, 유연자, 김수옥, 원대영, "간호대학생의 MBTI성격유형과 학습태도, 학업성취간의 상관성", 간호행정학회지, 제13권, 제4호, pp.516-525, 2007.
- 홍승희, 자율학습 지도방법에 따른 간호학생의 기본간호학 실습성적, 자신감, 만족도, 계명대학교 석사학위논문, 2009.
- 송영신, ''지식경영 시스템을 활용한 신규간호사 e-learning 프로그램 개발 및 평가", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.82-99, 2007.
- D. M. Billings, "A framework for assessing outcomes and practices in web-based courses in nursing," Journal of Nursing Education, Vol.39, No.2, pp.60-67, 2000.
- 박은희, 황선영, "간호학생을 위한 웹기반 수술간호 학습콘텐츠의 효과", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.384-394, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.384
- T. L. Levett-Jones, "Self-directed learning: Implications and limitation for undergraduate nursing education," Nurse Education Today, Vol.25, No.5, pp.363-368, 2005. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
- 김순옥, 조수현," 간호학생의 무균술에 대한 지식 정도 및 자신감과 실습 교육방법에 따른 학습효과", 기본간호학회지, 제6권, 제1호, pp.7-17, 1999.
- 신은주, "일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습 만족도 및 기본간호수기술과의 관계", 기본간호학회지, 제15권, 제3호, pp.380-386, 2008.
- 조복희, 고미혜, 김순영, "기본간호학 실습교육에 웹기반 학습이 유치도뇨술 수행능력, 지식, 자신감에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제11권, 제3호, pp.248-255, 2004.
- 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
- 김영희, "기본간호학 실습교육의 동영상 사전학습에 대한 간호학생의 학습동기 및 자기주도성의 효과", 기본간호학회지, 제17권, 제2호, pp.249-258, 2010.
- 오원옥, "간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인", 대한간호학회지, 제32권, 제5호, pp.684-693, 2002.
- 최준희, 간호사의 학습 관련 자기주도성이 간호 실무 수행능력에 미치는 영향, 성균관대학교 석사학위논문, 2011.
- J. Cohen, Statistical power analysis for the behavior science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1988.
- 김남영, 간호정보학, 군자출판사, 2008.
- http://www.nursingskills.kr/Sampleskill/tabid/110/default.aspx
- P. J. Guglielmino, Development of the Self-directed learning, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International 386467A, 1977.
- 유귀옥, 성인학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구, 서울대학교 박사학위논문, 1997.
- 원종순, 유재희, 백훈정, 손영희, 양선희, 전미양, 기본간호수기, 현문사, 2007.
- 남미라, "기본간호학 실습교육에서 웹기반 학습의 효과", 기본간호학회지, 제12권, 제3호, pp.290-297, 2005.
- 김영미, 유명숙, 조연희, 박승혜, 남승남, 김민영, "이러닝 교육(인슐린 주사방법)을 통한 신규 간호사 교육 콘텐츠의 효과", 임상간호연구, 제17권, 제3호, pp.411-420, 2011.
- 박영례," 간호학생의 병원감염관리에 대한 지식, 태도 및 자신감", 기본간호학회지, 제14권, 제4호, pp.429-436, 2007.
- P. R. Wysomg and E. Driver, "Patients perceptions of nurses' skill," Critical Care Nurse, Vol.29, No.4, pp.24-37, 2009.
- J. Bloomfield, J. Roberts, and A. While, "The effect of computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of handwashing theory and skills in pre-qualification nursing students: A randomis edcontrolled trial," International Journal of Nursing Studies, Vol.47, No.3, pp.287-294, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.08.003
- K. S. Jang, S. Y. Hwang, S. J. Park, Y. M. Kim, and M. J. Kim, "Effects of a web-based teaching method on undergraduate nursing students'learning of electrocardiography," Journal of Nursing Education, Vol.44, No.1, pp.35-39, 2005.
- G. Keefe and H. J. Wharrad, "Using e-learning to enhance nursing students' pain management education," Nurse Education Today, Vol.32, No.8, pp.66-72, 2012. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.03.018
- E. O'Shea, "Self-directed learning in nurse education: A review of the literature," Journal of Advanced Nursing, Vol.43, No.1, pp.62-70, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
- 유문숙, 손연정, 유일영, 홍성경, "4년제 간호대학생의 자기효능감과 간호수기능력과의 관계", 기본간호학회지, 제13권, 제3호, pp.343-350, 2006.
- S. McNett, "Teaching nursing psychomotor skills in a fundamental laboratory: A literature review," Nursing Education Perspectives, Vol.33, No.5, pp.328-333, 2012. https://doi.org/10.5480/1536-5026-33.5.328
Cited by
- Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, Skill Competency, and Satisfaction of Intravenous Infusion vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.63
- Effects of Blended Cardiopulmonary Resuscitation and Defibrillation E-learning on Nursing Students’ Self-efficacy, Problem Solving, and Psychomotor Skills vol.34, pp.6, 2016, https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000227
- Effectiveness of applying flipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial vol.23, pp.5, 2017, https://doi.org/10.1111/ijn.12574
- Evaluating Web-Based Nursing Education’s Effects: A Systematic Review and Meta-Analysis pp.1552-8456, 2017, https://doi.org/10.1177/0193945917729160
- Effect of Team Debriefing in Simulation-based Cardiac Arrest Emergency Nursing Education vol.29, pp.6, 2017, https://doi.org/10.7475/kjan.2017.29.6.667