DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Self Directed Learning Applying Basic Nursing Practice Contents of e-Learning on Nursing Students' Knowledge, Self Confidence and Satisfaction

e-Learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습이 간호학생의 지식, 자신감, 교육만족도에 미치는 효과

  • Received : 2013.07.04
  • Accepted : 2013.08.21
  • Published : 2013.09.28

Abstract

Purpose: This study was to identify the educational effects of self directed learning applying basic nursing practice contents of e-learning on nursing students' knowledge, self-confidence, and learning satisfaction. Method: This study applied a quasi-experimental pre-test and post-test control group design with 63 freshman nursing students (31 experimental group, 32 control group) of G. university in Incheon, Korea as subjects. The e-learning content was about the application of topical medications, central line care, and blood transfusion. All were available at the web site in school. Self-directed e-learning was more than 120 min.(3 times a week, 2 weeks)during Sep-Nov in 2011. In both groups, there were no significant difference in general characteristics, self-directed learning readiness, knowledge, and self-confidence for the pre-homogeneity. Results: The experimental group showed a higher level of improvement in knowledge and learning satisfaction but not significantly. However, the self-confidence was significantly improved in the experimental group. Conclusion: When self-directed learning using e-learning contents added to the conventional practical class, it may be beneficial for the nursing students to learn skills effectively.

본 연구는 인천 소재 G 대학 간호학생을 대상으로 e.learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도 학습을 했을 때 지식, 자신감과 교육만족도에 미치는 효과를 파악하고자 시도되었다. 비동등성 대조군 전후 실험설계로 연구대상은 실험군 31명, 대조군 32명, 총 63명의 1학년 간호학생이었고, 연구기간은 2011년 9월 1일부터 11월 30일까지였다. 중재 기간 2주 동안 실험군에게는 기존의 강의 중심의 전통적 실습교육과 더불어 e-learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습(Mosby's Nursing Skills 중 피부와 점막의 투약, 수혈 및 중심정맥관 간호에 관한 9개 항목)을 주 3회 이상씩 총 120분 이상 제공하였으며, 대조군에게는 전통적 실습 교육만을 제공하였다. 연구결과 실험군은 대조군에 비해 지식과 교육만족도가 증가되었으나 유의한 차이는 없었고, 자신감은 유의하게 향상되는 것으로 나타났다. 따라서 피부와 점막의 투약, 수혈 및 중심정맥관 간호의 기본간호 실습에서 전통적인 실습과 함께 e-learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습은 간호학생의 기본간호 술기에 대한 자신감을 향상시키는 효율적인 교수학습 전략이 될 수 있다.

Keywords

References

  1. 송미령, 김은만, 유수정, "간호학생의 기본간호수행능력 영향요인 분석", 한국콘텐츠학회논문집, 제12권, 제6호, pp.390-401, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.390
  2. 김종임, 김경희, 백훈정, 송경애, 엄미란, 오세영, 이우숙, 장옥자, 전현숙, 이동숙, "기본간호학 실습교육현황과 실기능력 평가방법에 관한 조사", 기본간호 학회지, 제17권, 제3호, pp.362-370, 2010.
  3. G. Alinier, W. B. Hunt, and R. Gordon, "Determining the value of simulation in nurse education: Study design and initial results," Nurse Education in Practice, Vol.4, No.3, pp.200-207, 2004. https://doi.org/10.1016/S1471-5953(03)00066-0
  4. V. L. Salyers, "Teaching Psychomotor skills to beginning nursing students using a web-enhanced approach:A quasi-experimental study," International Journal of Nursing Education, Vol.4, No.1, Article 11 archived at http://works.bepress.com/cgi/vol4/is s1/art11 2007.
  5. 김미혜, "효과적인 자기주도적 학습환경을 지원하는 웹기반 이러닝시스템", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.524-535, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.524
  6. 한지영, "블렌디드 이러닝 환경에서의 간호대학생의 내재동기, 이러닝 학습전략이 학습만족도에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.16-23, 2013.
  7. 김현경, 김명수, 유연자, 김수옥, 원대영, "간호대학생의 MBTI성격유형과 학습태도, 학업성취간의 상관성", 간호행정학회지, 제13권, 제4호, pp.516-525, 2007.
  8. 홍승희, 자율학습 지도방법에 따른 간호학생의 기본간호학 실습성적, 자신감, 만족도, 계명대학교 석사학위논문, 2009.
  9. 송영신, ''지식경영 시스템을 활용한 신규간호사 e-learning 프로그램 개발 및 평가", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.82-99, 2007.
  10. D. M. Billings, "A framework for assessing outcomes and practices in web-based courses in nursing," Journal of Nursing Education, Vol.39, No.2, pp.60-67, 2000.
  11. 박은희, 황선영, "간호학생을 위한 웹기반 수술간호 학습콘텐츠의 효과", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.384-394, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.384
  12. T. L. Levett-Jones, "Self-directed learning: Implications and limitation for undergraduate nursing education," Nurse Education Today, Vol.25, No.5, pp.363-368, 2005. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
  13. 김순옥, 조수현," 간호학생의 무균술에 대한 지식 정도 및 자신감과 실습 교육방법에 따른 학습효과", 기본간호학회지, 제6권, 제1호, pp.7-17, 1999.
  14. 신은주, "일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습 만족도 및 기본간호수기술과의 관계", 기본간호학회지, 제15권, 제3호, pp.380-386, 2008.
  15. 조복희, 고미혜, 김순영, "기본간호학 실습교육에 웹기반 학습이 유치도뇨술 수행능력, 지식, 자신감에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제11권, 제3호, pp.248-255, 2004.
  16. 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
  17. 김영희, "기본간호학 실습교육의 동영상 사전학습에 대한 간호학생의 학습동기 및 자기주도성의 효과", 기본간호학회지, 제17권, 제2호, pp.249-258, 2010.
  18. 오원옥, "간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인", 대한간호학회지, 제32권, 제5호, pp.684-693, 2002.
  19. 최준희, 간호사의 학습 관련 자기주도성이 간호 실무 수행능력에 미치는 영향, 성균관대학교 석사학위논문, 2011.
  20. J. Cohen, Statistical power analysis for the behavior science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1988.
  21. 김남영, 간호정보학, 군자출판사, 2008.
  22. http://www.nursingskills.kr/Sampleskill/tabid/110/default.aspx
  23. P. J. Guglielmino, Development of the Self-directed learning, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International 386467A, 1977.
  24. 유귀옥, 성인학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구, 서울대학교 박사학위논문, 1997.
  25. 원종순, 유재희, 백훈정, 손영희, 양선희, 전미양, 기본간호수기, 현문사, 2007.
  26. 남미라, "기본간호학 실습교육에서 웹기반 학습의 효과", 기본간호학회지, 제12권, 제3호, pp.290-297, 2005.
  27. 김영미, 유명숙, 조연희, 박승혜, 남승남, 김민영, "이러닝 교육(인슐린 주사방법)을 통한 신규 간호사 교육 콘텐츠의 효과", 임상간호연구, 제17권, 제3호, pp.411-420, 2011.
  28. 박영례," 간호학생의 병원감염관리에 대한 지식, 태도 및 자신감", 기본간호학회지, 제14권, 제4호, pp.429-436, 2007.
  29. P. R. Wysomg and E. Driver, "Patients perceptions of nurses' skill," Critical Care Nurse, Vol.29, No.4, pp.24-37, 2009.
  30. J. Bloomfield, J. Roberts, and A. While, "The effect of computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of handwashing theory and skills in pre-qualification nursing students: A randomis edcontrolled trial," International Journal of Nursing Studies, Vol.47, No.3, pp.287-294, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.08.003
  31. K. S. Jang, S. Y. Hwang, S. J. Park, Y. M. Kim, and M. J. Kim, "Effects of a web-based teaching method on undergraduate nursing students'learning of electrocardiography," Journal of Nursing Education, Vol.44, No.1, pp.35-39, 2005.
  32. G. Keefe and H. J. Wharrad, "Using e-learning to enhance nursing students' pain management education," Nurse Education Today, Vol.32, No.8, pp.66-72, 2012. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.03.018
  33. E. O'Shea, "Self-directed learning in nurse education: A review of the literature," Journal of Advanced Nursing, Vol.43, No.1, pp.62-70, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  34. 유문숙, 손연정, 유일영, 홍성경, "4년제 간호대학생의 자기효능감과 간호수기능력과의 관계", 기본간호학회지, 제13권, 제3호, pp.343-350, 2006.
  35. S. McNett, "Teaching nursing psychomotor skills in a fundamental laboratory: A literature review," Nursing Education Perspectives, Vol.33, No.5, pp.328-333, 2012. https://doi.org/10.5480/1536-5026-33.5.328

Cited by

  1. Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, Skill Competency, and Satisfaction of Intravenous Infusion vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.63
  2. Effects of Blended Cardiopulmonary Resuscitation and Defibrillation E-learning on Nursing Students’ Self-efficacy, Problem Solving, and Psychomotor Skills vol.34, pp.6, 2016, https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000227
  3. Effectiveness of applying flipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial vol.23, pp.5, 2017, https://doi.org/10.1111/ijn.12574
  4. Evaluating Web-Based Nursing Education’s Effects: A Systematic Review and Meta-Analysis pp.1552-8456, 2017, https://doi.org/10.1177/0193945917729160
  5. Effect of Team Debriefing in Simulation-based Cardiac Arrest Emergency Nursing Education vol.29, pp.6, 2017, https://doi.org/10.7475/kjan.2017.29.6.667