DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Emotional Expression of Synesthesia through STEAM Education Program

융합인재교육(STEAM) 프로그램을 통해 배우는 공감각의 감성적 표현 연구

  • 이진 (상명대학교 문화기술대학원 인터미디어 연구소) ;
  • 이승연 (상명대학교 문화기술대학원 인터미디어 연구소)
  • Received : 2013.08.05
  • Accepted : 2013.08.29
  • Published : 2013.09.28

Abstract

This paper proposes a methodology of expanding the mind in multi-disciplinary ways through STEAM education program based on science and art. The paper aims at analyzing both the analog- an digital-based emotional expressions experienced by students. Students use digital visualization technology using linguistic tool as well as sense of vision, hearing and touching. This is a STEAM education program designed for high school students and called "Kandinsky, Drawing the Sound". Kandinsky was a prominent proponent of synesthesia and through his artwork, students can learn how to express and develop synesthetic senses. Through this STEAM program, students are empowered to express diverse emotions reconstructed through plays, stories and synesthesia.

본 논문에서는 과학과 예술을 중심으로 만들어진 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 통해 다학제적 사고의 확장으로의 방법론을 제시한다. 그리고 언어적 도구들과 시각, 청각, 촉각을 이용한 디지털 시각화 기술로 나타내는 디지털 미디어 아트 작품 창작으로 학생들이 경험할 수 있는 아날로그 감성적 표현과 공감각의 디지털 감성적 표현을 분석하는데 목적이 있다. 이 프로그램은 고등학생을 위해 개발된 STEAM 프로그램으로 "칸딘스키, 소리를 그리다"이다. 대표적인 공감각자였던 칸딘스키의 작품을 통해서 간접적으로 공감각을 표현하는 방법을 배우게 된다. 학생들은 이 프로그램을 통해 과학과 예술이 표면적인 개념에만 머무는 것이 아니라 확장된 개념 속에서 놀이, 이야기, 공감각 등으로 재구성한 다양한 감성적 표현을 할 수 있다.

Keywords

References

  1. Georgette Yakman, $ST{\Sigma}@M$ Education: an overview of creating a model of integrative education, Virginia Polytechnic and State University, pp.11-18, 2008.
  2. Christiane Paul, Digital Art, Thames& Hudson, 2003.
  3. Konstantina Orlandatou, Synesthesia and Art, Academy of Music and Theater of Hamburg, 2009.
  4. 박은하, 전진우, 증강현실을 활용한 한국어 학습 콘텐츠 개발, 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.459-468, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.459
  5. 이진, 인터랙티브 미디어 아트의 언어적 감성 표현 연구 : 골란 레빈을 중심으로, 상명대학교, 2012.
  6. 신창식, 예술을 중심으로 한 융합교육 방법론, 상명대학교, 2012.
  7. 최윤화, 예술교사를 위한 융합교육 프로그램 연구, 상명대학교, 2012.
  8. 최안식, 융합인재교육(STEAM)을 위한 에듀테인먼트 콘텐츠 연구 개발 : 아트모빌을 중심으로, 상명대학교, 2012.
  9. 김미혜, 백남준의 예술 작품을 기반으로 한 융합 인재교육(STEAM)프로그램 개발, 상명대학교, 2013.
  10. http://www.scienceall.com/steam/
  11. http://www.arduino.cc/

Cited by

  1. The case study of Topophilia's Role as a Motivator to Learn and an Analysis of Educational Resources vol.14, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.04.467