DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of the Design Management Strategy on the Industrial Craft Product Purchase Intention

디자인 경영 전략이 산업공예 제품 구매의도에 미치는 영향

  • 김종선 (서울과학기술대학교 전통고유기술연구소 선임연구원/중앙대학교 디자인경영)
  • Received : 2013.07.18
  • Accepted : 2013.08.22
  • Published : 2013.09.28

Abstract

As craft is representing the historical culture of one country based on the old cultural characteristics and traditions of the regions in our life and is also representing the contemporary cultural culture, the interest in the crafts is becoming bigger and bigger as days pass by. However, despite this potentiality for growth, the craft that we encounter is not reflecting the ever-changing environment of the times, is failing to go beyond the folk art industry level of 1970s to 1980s. Although most of the industrial craft corporations have highly developed craft technology, but the products are not sublimated into marketable products. Also, so far schemes for development of industrial craft have not been many and studies on industrial craft in a sense of the design management have not been performed. Accordingly, this study intends to survey the effect of the design management strategy on the industrial craft product purchase intention in the industrial craft. The main contents comprehended in the study process are as follows. The design management strategy affects the industrial craft product purchase intention. Among the lower elements of the design management strategy, which are cost reduction-oriented design strategy, image-oriented design strategy and the market-oriented design strategy, the image-oriented design strategy and the market-oriented design strategy showed to affect the industrial craft product purchase intention. Especially, the image-oriented design strategy showed to affect the industrial craft purchase intention more than the market-oriented design strategy does.

공예는 우리의 생활 속에서 그 지역의 오랜 문화적 특성과 전통을 중심으로 한 나라의 역사적 문화를 대변하는 하고 있을 뿐만 아니라 동시대의 현대적 문화도 대변하고 있다는 점에서 공예품에 대한 관심이 날로 높아지고 있다. 하지만 이러한 성장 잠재력에도 불구하고 우리가 접하는 공예는 변화하는 시대적 환경을 반영하지 못하고 70~80년대의 민예산업수준을 벗어나지 못하고 있는 상황이다. 대부분의 산업공예업체는 고도화된 공예기술을 보유하고 있으나 시장성 있는 제품으로 승화시키지 못하고 있다. 또한 지금까지 산업공예의 발전을 위한 방안뿐만 아니라 산업공예에 디자인 경영 관점에서의 연구도 많이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 논문에서는 산업 공예에 있어서 디자인 경영 전략이 산업공예 제품 구매의도에 미치는 영향에 대해 알아보려고 한다. 연구 과정에서 파악된 주요 내용은 다음과 같다. 디자인 경영 전략은 산업공예 제품 구매의도에 영향을 준다. 디자인 경영 전략의 하위요소인 비용 절감지향 디자인 전략, 이미지 지향 디자인 전략, 그리고 시장 지향 디자인 전략 중 이미지 지향 디자인 전략과 시장 지향 디자인 전략이 산업공예 제품 구매의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 이미지 지향 디자인 전략은 시장 지향 디자인 전략보다 더 산업공예 구매의도에 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 하워드 리사티, 공예란 무엇인가, 미진사, 2011.
  2. 추원교, 이형규, "한국산업공예의 활성화 방법 연구", 한국조형디자인학회, 제3권, 제1호, pp.197-234, 2000.
  3. 박선우, "공예문화 산업발전 방안", 한국디자인포럼, 제15호, 2007.
  4. 한국공예.디자인문화진흥원, 한국 공예문화산업 중장기 계획수립 연구보고서, 2006.
  5. 한장원, 공예문화상품의 산업화 방안 연구. 중앙대학교, 박사학위논문, 2005.
  6. 한국공예.디자인문화진흥원, 공예산업실태조사, 2011.
  7. 한국공예.디자인문화진흥원, 공예산업실태조사, 2012.
  8. 김영옥, 전통금속공예기법의 문화상품화를 위한 디자인 경영 전략, 한양대학교, 박사학위논문, 2010.
  9. 김희균, "소규모 도자공예산업에서 디자인경영이 경영성과에 미치는 영향", 한국도자학연구, 제8권, 제1호, pp.44-64, 2011.
  10. Porter and E. Michael, Competitive Strategy, New York, Free Press, 1980.
  11. Brigitte Mozota, Design management, Allworth Press, 1 edition, 2003.
  12. V. Govindarajan and J. Fisher, "Strategy, Control System, and Resource Sharing: Effects on Business-unit Performance," Academy of Management Journal, Vol.33, pp.259-285. 1990. https://doi.org/10.2307/256325
  13. 임여진, 위기책임귀인과 위기대응 메시지 유형이 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 이화여자대학교, 석사학위 논문, 2010.
  14. 최점락, 주얼리 구매 요인이 구매의도와 전환의도에 미치는 영향: 쇼핑 가치와 조절효과를 중심으로, 경기대학교, 석사학위논문, 2010.
  15. 이화진, 디자인경영전략과 혁신디자인에 의한 구매촉진 연구: 소비자의 마케팅 특성을 중심으로, 중앙대학교, 박사학위논문, 2010.
  16. 김종선, "산업공예 기초경영진단 지표개발", 한국콘텐츠학회, 제13권, 제2호, pp.188-197, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.02.188

Cited by

  1. Research for Cup Design Process Development Using Emotional Features Focusing on the Korean Traditional Alchol Yakju's Design vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.151