초등과학영재를 위한 '지구와 달' 단원의 STEAM 교수·학습 프로그램 개발 및 적용

Development and Application of the STEAM Teaching-Learning Program in 'Earth & Moon' Unit for Science Gifted Elementary School Students

  • 투고 : 2013.07.26
  • 심사 : 2013.09.25
  • 발행 : 2013.09.30

초록

본 연구는 초등학교영재를 대상으로 '지구와 달' 단원에 대한 STEAM 교수-학습 프로그램의 개발 및 적용 한 후 효과를 알아보는 것이 목적이다. 개발된 프로그램의 타당도는 3인의 전문가에 의해 검증되었다. 프로그램은 총 8차시로 구성되고, 8일에 나누어 진행 되었다. 녹음 수업, 수업 관찰 일지 및 기록 인터뷰 전사 데이터를 측정 한 후 효과를 분석 하였다. 연구 결과로는 '상황 제시'가 아주 중요한 단계임이 확인되었고, 주어진 상황에 대한 이해의 정도는 작업 약속, 과학적 개념 창조적인 디자인과 산출물의 형성에서 영향이 나타났다.

This study is aimed to find out the effect after the development and application of the STEAM teaching-learning program for science gifted elementary school students. The validity of the developed program was verified by three experts. The program consists of a total of eight classes and eight days were carried out. Recorded lessons, class observation journal, and recorded interview transcription data were measured and then analyzed the effect. 'Present situation' is a very important step was confirmed. The degree of understanding of a given situation affected to task commitment, the formation of scientific concepts, creative design and deliverable.

키워드