디지털융복합연구 (Journal of Digital Convergence)
- 제11권8호
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- Pages.321-330
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- 2013
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
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IPTV 광고 이용동기가 IPTV 광고 이용행동에 미치는 영향에 관한 연구
The Effect of Motives for Using IPTV Advertising on Using Behavior of IPTV Advertising
- 최민욱 (남서울대학교 광고홍보학과)
- Choi, Min-Wook (Dept. of Advertising & Public Relations, Namseoul University)
- 투고 : 2013.06.12
- 심사 : 2013.08.20
- 발행 : 2013.08.28
초록
본 연구에서는 소비자의 능동성이 확대되고 있는 현재의 광고환경에서 상호작용성을 기반으로 하는 뉴미디어 광고인 IPTV 광고를 대상으로 소비자의 광고 이용동기를 파악하였다. 이와 더불어 이러한 IPTV 광고 이용동기가 IPTV 광고 이용행동에 미치는 영향을 파악함으로써 새로운 광고환경에서 광고 이용동기의 중요성을 알아보고자 하였다. IPTV 광고 이용동기를 파악하기 위하여 이용동기 항목 추출을 위한 사전조사를 거쳐 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 요인분석을 실시한 결과, IPTV 광고 이용동기로'경제', '정보', '광고', '습관'의 4개 요인이 추출되었다. 추출된 IPTV 광고 이용동기가 IPTV 광고 이용행동에 미치는 영향을 파악해본 결과, 각각의 이용동기가 각각의 IPTV 광고 이용행동에 차별적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study attempts to understand the motives for using IPTV advertising and to understand the impact of the motivations on using behavior of IPTV advertising. To understand the motives for using IPTV advertising, a survey was conducted after pre-test for questionnaire design. The Composition of motive factors were ascertained through factor analysis. The analysis produced 4 dimensions of motives for using IPTV advertising, including 'economic motivation', 'information', 'advertising', and 'passing time/habit'. Each motive impacted on each using behavior differently.
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