Affecting Factors on the Safety on School -Focusing on U.S Public School Security Guard Patterns-

학교 내 안전에 영향을 미치는 요인: 미국 공립학교의 경비활동 유형을 중심으로

  • 신소라 (동국대학교(서울) 일반대학원 경찰행정학과) ;
  • 조윤오 (동국대학교(서울) 경찰행정학과)
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This research will incorporate cases from U.S public schools to analyze the factors which influences the security within the school and efficient security patterns to suggest an adequate suggestion to elevate domestic school security system. This study is divided into two following models: a serious criminal offense model, which considers crimes occurred on campus as subordinate variables, and a school violence model, which considers as subordinate variables after limiting an act of delinquency and an a group action that can harm the safety of students, although they are not included in the categories of crimes. First, from analyzing the factors which influences security within school, the explanation power of serious crime offense safety model and school violence safety model is measured 12% and 11.3%. In serious crime offense safety model, the safety education for students, among the safety programs provided by schools(t=2.548, p=0.011), parent participation to school management(t=10.694, p=0.000), Security activities on campus(t=3.643, p=0.000), and CPTED activity(t=6.467, p=0.000) are statistically significant, as affecting factors on the safety from serious crimes. Similarly in school violence model, the safety education for students, among the safety programs provided by schools(t=3.228, p=0.001), parent participation to school management(t=12.034, p=0.000), security activities on campus(t=2.663, p=0.000), and CPTED activity(t=3.928, p=0.000) are statistically significant, as affecting factors on the safety from school violence. Second, according to the analytic results on figuring out the optimal pattern to heighten the security activities, the serious offence model's explanatory power was 4.4% and school violence safety model rated 3.9%. With the serious offense safety model, the activity factors which showed statistically significant in influencing safety from serious offenses were cooperation with local police force (t=2112, p=0.035), school policy management (t=3.309, p=0.001), security patrolling activity (t=2.548, p=0.011). In the school violence model, security activities initiated by the school which showed statistically significant from serious offenses were cooperation with local police force (t=2.364, p=0.018) and policy management (t=4.142, p=0.000). In accordance with the result of this study, education for students rather than education for teachers is more positive in terms of the safety on campus, and parent participation, like education, is consistently needed for the safety on campus. In case of CPTED activity, reinforcing plans should be prepared by intactly accepting examples in the USA. In case of security activity, plans that can increase visibility and reinforce cooperation with local police in a smooth way will provide a positive effect to the safety on campus.

이 연구는 미국 공립학교의 사례를 통해 학교 내 안전을 미치는 요인과 학교 내 안전에 효율적인 경비형태를 분석함으로서 국내 학교 내 안전을 높일 적절한 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 이 연구는 학교 내에서 발생하는 범죄를 종속변수로 하는 중범죄모델과 범죄의 유형에는 포함되지 않더라도 학생들의 안전을 위협할 수 있는 비행행위 및 집단행위로 범위를 한정시켜 종속변수로 하는 학교폭력모델로 나뉜다. 첫 번째, 학교 내 안전에 영향을 미치는 요인의 분석결과, 중범죄안전 모델과 학교폭력 안전 모델의 설명력은 각각 10.3%, 12%이며, 중범죄안전 모델을 살펴보면 학생을 대상으로 한 안전교육(t=2.521, p=0.012), 학교활동 부모참여(t=11.733, p=0.000), CPTED활동(t=3.206, p=0.001), 학교 내 경비활동(t=2.983, p=0.003)이 통계적으로 유의미하게 중범죄로 부터의 안전에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 학교폭력안전 모델에서도 유사하게 학교활동의 부모참여(t=10.399, p=0.000), CPTED활동(t=7.238, p=0.000), 학교내 경비활동(t=4.018, p=0.000)이 통계적으로 유의미하게 학교폭력으로 부터의 안전에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 두 번째, 어떠한 유형의 경비활동이 학교 내 안전을 높이는지 분석한 결과, 중범죄안전 모델과 학교폭력안전 모델, 두가지 모델의 설명력은 각각 4.4%, 3.9%이며, 중범죄 안전 모델에서는 학교에서 실행하는 경비활동 중 지역경찰과의 협조(t=2.112, p=0.035), 교칙관리(t=3.309, p=0.001), 경비순찰활동(t=2.548, p=0.011)이 통계적으로 유의미하게 중범죄로 부터의 안전에 영향을 미치는 요인으로 나타났고, 학교폭력안전 모델에서는 경비활동 중 지역경찰과의 협조(t=2.364, p=0.018), 교칙관리(t=4.142, p=0.000)가 통계적으로 유의미하게 중범죄로 부터의 안전에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이 연구의 결과에 따라 교사에 대한 교육보다 학생에 대한 교육이 학교 내 안전에 긍정적이고, 학교 운영에 부모참여도 교육과 마찬가지로 지속적이고 계속적인 참여가 학교안전을 위해 필요하다. CPTED활동의 경우, 미국의 사례의 결과를 그대로 받아들여 강화하는 방안을 마련하고, 경비활동에 관하여는 가시성을 높이고 지역경찰과의 협조를 원활히 하는 방안이 학교 내 안전에 긍정적 영향 줄 것이다.

Keywords